Widefield H-alpha

Aloittaja Veijo T, 03.10.2009, 14:24:19

« edellinen - seuraava »

Veijo T

Näille laajakantti kuville ei näyttänyt olevan omaa otsikkoa, eikä näitä voi oikein nimetä yhden kohteen mukaa.

Orionin tähdistössä ja sieltä kaksosiin päin on muutama kirkas sumu, lyhyt poltoväli tuo helposti heijastumia kuvaan jos kuvaa valosaasteisella seudulla, Baaderin 2" h-alpha suodin jonka kaista on 7nm levyinen tuntuu varsin hyvältä näihin laajoihin kohteisiin.

Veijo T




Veijo T

1-2 10 sain kuvattua useita laajakantikuvia, tässä joutsenen tähdistöä 135mm objektivilla.

Veijo T




Veijo T

Edelleen saman yön 2.10 laajakanttikuvia, kefeuksen tähdistöstä 135mm objektiivilla.

Nämä laajakanttikuvat on helppoja kuvata vaikka juuri tähtikuvausta aloittelevienkin, ja tässä pääsee nopeasti tutustumaan tähtitaivaaseen.
Näille ei tarvitse kallita objektiiveja eikä kallista jalustaa, järjestelmäkamera sopii suuren kennonsa vuoksi hyvin.

Veijo T


Veijo T

Ja edelleen saman yön laajakanttikuvia h-alpha suotimella ja 135mm linssillä, tämän kuvan ylapuolinen sumukokonaisuu, jossa hieman pilkottaa joulukuusijoukko olisi tarvinnut muutaman kymmenen minuuttia lisää singnaalia.

Veijo T


J-P

Hei,

Hienoja kuvia!
Tuolla toisessa ketjussa jo mainitsin, että kannattaisi erottaa pelkkä punainen kanava käsiteltäväksi.
Nyt vaikuttaa siltä, että kuvissa on mukana myös pelkkää kohinaa sisältävät Sininen ja Vihreä kanava.
Jos haluaa sitten myös värit, niin voi käyttää syntetisoitua punaista.

J-P

Veijo T

#5
Kiitoksia JP

Täytyy ruveta testailemaan enemmän erilaisia kuvankäsitelytapoja, kokeilin jo sitä punaisen värikanavan erottelua, täytyy tutkia tuleeko tuonne interpoloinissa kuinka paljon muuta singnaalia ja mitä se singnaali on.

Laitoin tuohon linkkiin Canon 5D Mark II ( modattu ) yhden raw ( cr2 ) ja  yhden jpg kuvan suoraan kamerasta, jos joku haluaa vertailla kohina ym. ominaisuuksia, kuvat on P-Amerikka sumusta 135mm objektiivilla.
Iso 4000, 129 sekuntia

Vasemanpuoleinen on raw kuva ( palvelinohjelma näköjään purkaa sen tuolla huonosti auki ), mutta imuroi alkuperäinen 26192k kuva painamalla linkkiä " näytä alkuperäinen kuva" ja tallenna.
Jpg kuva avautuu ainakin kaikissa kuvankäsittelyohjelmissa. ( oikeanpuoleinen kuva )

( Jp: tai muutkin ) olis mukava kuulla minkä tyyppistä kohinaa on tuossa h-alpha Iso 4000, 129 sek kuvassa.

Veijo T

http://avaruus.kuvat.fi/kuvat/Testikuvia/

Heb

#6
Terve VeijoT!

Käsittelin tuota Rosette-kuvaasi pikaisesti (ethän pahastu :embarrassed:) ja erotin siitä ainoastaan punaisen kanavan omaksi kuvakseen(JP:n ohjeiden mukaa), vääntelin myös käyriä Gimpissä ja vähän terävöitin. Itse olen vielä aloittelija, mutta toimii omasta mielestäni hyvin myös näin mustavalkoisena.

EDIT: Unohtuikin mainita, mutta hienoja kuvia olet saanut kuvattua!

J-P

Hei,

Latasin kuvasi ja jaoin sen värikanaviin. Deletoin muut kuin Punaisen.
Stretching CCDStack ja levels/curves PhotoShopissa.
Tein myös vääräväri version, jossa vety näkyy punaisena, tähdet valkeina.

J-P

Veijo T

Heb:

Hienoa että testasit saako tuosta vähäisestä valotusajasta vielä enemmän irti sävyjä, minun täytyy vielä testata itse kameran mustavalko asetusta,  sain tosi sävykkäitä kuvia erivärisistä ( kumma kyllä ) h-alpa suotimella tavallisesta maisema kuvista josta eri värit tuli hienosti esille eri harmaansävyinä.

J-P:

Tänä aamuna yllättäen muistin että minulla ei ollut kameran etsimen takana peittoa kun kuvasin näitä kuvia, puoliläpäisevä peili päästää läpi valoa tässä kamerassa, eikä sitä valoa ole ollenkaan suodatettu h-alphalla.
Punainen kanava siellä kennolla saa eninten singnaalia, vihreässä kanavassa ei näyttänyt olevan oikeastaan mitään, sitten sinisessä kanavassa tuli hyvin vähän p-amerikkaa esille, mutta kyllä senkin saa heitää käytännössä pois.
Minun täytyy lisää tutkia miten tuo kameran valkotasapaino, ym. säädöt vaikuttaa lopputulokseen, valkotasapaino säädollä näytää olevan merkitystä raw kuvaankin.
Minä en osaa vielä sytyttää ja sammuttaa noita tähtiä h-alpha kuvasta, ( heh varmaan haasteelista elää sellaisella planeetalla missä tähti kokoajan syttyy ja sammuu ) valkoinen valohan pääsee läpi h-alphasta, ainakin maisemakuvissa meni läpi kaikki värit.

Luultavasti parhaan tuloksen saisi käsittelemällä jokaisen yksitäis valotuksen erikseen, ja sitten yhdistämällä nämä käsin hdr kuvaksi, mutta tällä tavalla on varsin työllistävä vaikutus ja aikaa kuluu.

Veijo T

VeijoT

#9
Cassiopeian suunnassa tuolla linnunradassa on useita vetysumuja, joita yritin tässä pyöritellä kameran kuvakenttään, joka jäi vieläkin hieman väärään asentoon, kamera oli taas vastapainoakselin jatkeena, minun täytyy laitaa sinne pallonivel että saan vapaammin pyöritellä kameraa, muuten tuossa menee luvattoman kaun aikaa, parvekkeen reuna tuli jo hieman näkyviin oikeaan alakulmaan.

Kuu oli ajomiehessä, mutta ei se kovin paljon häirinnyt.



Kuva suurempana
http://avaruus.kuvat.fi/kuvat/Suuret%20avaruuskuvat/Cassiopeia.jpg/full

Sekä edellisen kartta
http://avaruus.kuvat.fi/kuvat/Suuret%20avaruuskuvat/Cassiopeia_kartta.jpg/full

Never

Näistä laaja-alaisista kuvista voisi hyvin yrittää etsiä kokonaan uusia ja luetteloimattomia sumuja. Ei olisi meinaa ensimmäinen kerta kun amatööri löytää tällä tavalla kokonaan uuden kohteen.

/Jaakko

VeijoT

Never:
Katselinkin tuosta eilen tarkemmin noita kohteita, mutta minun Cartes du Ciel karttaohjelma ei näytä mitenkään selkeästi h-apha ja OIII kohteita. täytys keksiä joku muu karttaohjelma.
Huomasin myös että sumujen nimien ja etsiminen vei enmmän aikaa kuin niiden kuvaaminen.

Seuraavan kuvan kuvaaminen taas jäi kesken kun parvekkeen ylälippa tuli vastaan varsin nopeasti, joten sain vain lyhyen valotuksen cassiopeian ja kefeoksen rajoilta.

Tämä kuva on jatkoa tuosta edellisen kuvan oikeasta alareunasta.



Cith

#12
Kivasti tarttuu Veijolla nämä. 7nm ha... nam.
joku 24mm tai kalansilmä niin saat koko taivaan kerralla :)

24mm + 1.6croppi:
http://www.elisanet.fi/cith2/astronetti/pa_29min_web.jpg


AkiH

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Cith - 13.10.2009, 17:40:12
24mm + 1.6croppi:
http://www.elisanet.fi/cith/astronetti/pa_29min_web.jpg

Tämä on mukava kuva Linnunradan tason suunnalta, josta pystyy hyvin hahmottamaan nämä tutuimmat sumukohteet ja niiden sijainnit. Tykkäsin erityisesti sommittelusta ja kuvan rajauksesta pitkin Linnunrataa  :smiley:
- Timo Inkinen

pnuu

Lainaus käyttäjältä: Cith - 13.10.2009, 17:40:12
Kivasti tarttuu Veijolla nämä. 7nm ha... nam.
joku 24mm tai kalansilmä niin saat koko taivaan kerralla :)

24mm + 1.6croppi:
http://www.elisanet.fi/cith/astronetti/pa_29min_web.jpg

Kiva kuva!

Olisiko kenelläkään kuvaa, jossa olisi merkattuna tuommoiseen widefield-kuvaan noita sumuja? Tai jaksaisiko Cith tehdä sellaisen, tuossa olisi hyvä pohja ;-)
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"