Lokakuussa voi havaita kaikki planeetat yhdessä yössä.

Aloittaja Erik Pirtala, 01.10.2009, 17:41:33

« edellinen - seuraava »

VeijoT

Hyvinhän siellä merkurius Tähti Erkin kuvassa näkyy

Minulla jäi merkurius tuon pilvivyöhykkeen alle mutta kyllä se sieltä keskeltä näkyy vähän, tämä oli viimeinen tämänyön kuva, koko yö meni sumuja kuvatessa, välillä kyllä nukuinkin.

Veijo T


Erik Pirtala

Ketjun paras kuva tähän mennessä vaikka Merkurius ei näykkään. Ei näy mun kuvassa riittävän selvästi. en siis ole tyytyväinen. Huomenna pitäs herätä aikasemmin niin pystyisi valottamaan planeettaa enemmän ilman että taustataivas ylivalottuisi.

Onko toi kuvan oikeassa laidassa oleva puu lehtikuusi?

Erik Pirtala

Pitäsköhän mun muuten vääntäytyä ens aamuna järven rannalle kuvaamaan noita. Saisin hienon maiseman.

Tarkkailija

Ulkona on tällä hetkellä täydellinen ilma. Ja sitä pitäs jatkua huomiseen päivään asti siis taivaan selkeyttä. Mä aijon herätä siinä 06:30 aikoihin, ja hyvissä ajoin lähtee järven rannalle. Oisin halunnu ottaa kuvia, mutta ei ole kunnon kameraa, jolla selvästi pystyisi tähtitaivasta kuvaamaan  :sad: Mutta eiköhä sitä jossai vaihees multaki kuvia ala tulemaan. Uus kamera tän kuun aikana pitäis tulla...

Kannattaa toimia nyt hyvissä ajoin! niinku näkyy Veijo T:n kuvasta, Merkurius painuu päivä päivältä alemmas, ja alkaa pian olla lähellä aurinkoa!

Erik Pirtala

Minua tosin arveluttaa että onko järven päällä jotain usvaa tai sentapaista aamulla.

Erik Pirtala

#20
Viimeisten selkeiden päivien satoa...




Merkurius olikin tänä aamuna jo matalalla. Oli ongelmia saada sitä kuvaan.

Tokassa kuvassa valkoinen viiva osoittaa Merkuriuksen paikan.

Tarkkailija

Ikävä kyllä. Täällä itä suomessa oli aamulla umpi pilvistä, eli ei kummempia tuloksia. Nyt huomenna aamulla on Venuksen ja Saturnuksen alapuolella myös kuunsirppi, josta on vielä 3% jäljellä, eli melko kapea. Kyl ois taide kuva, jos sais mahdutettua nämä 4 kohdetta samaan kuvaan? Auringon nousun kajo, Merkurius, Venus, Saturnus, Viimeisillään oleva kuunsirppi!

Erik Pirtala

Pystyisin saamaan ne samaan kenttään. Oisi varmana hieno näky. Harmi että täälläpäin on huomenaamuna täysin pilvistä. :angry:

VeijoT

Lainaus käyttäjältä: Tähti Erkki - 15.10.2009, 20:01:33
Pystyisin saamaan ne samaan kenttään. Oisi varmana hieno näky. Harmi että täälläpäin on huomenaamuna täysin pilvistä. :angry:

Niimpä näytti juuri puoli yhdeksän säätiedotus näyttävän, näinköhän ne tämän syksyn kuvausilmat on sitten meneet, nyt on olut pari yötä tosiselkeitä.

Lainaus käyttäjältä: Tähti Erkki - 14.10.2009, 20:28:11
Onko toi kuvan oikeassa laidassa oleva puu lehtikuusi?

Tavallinen kuusi, saisivat kaataa pois, se on siinä idän ja kaakon välissä, ja täytyy aina ottaa huomioon että ei joku kohde ole tuon takana.
Muuten on koillisen ja etelän väli avonaista.

Veijo T

Erik Pirtala

Aamuksi ehkä tulossa hyvää keliä. Olisi mahtavaa kuvata Venus, Saturnus ja tosi ohut kuu. (Merkurius saattaa olla jo liian matalalla.)

No, saa nähdä. Kohta pitää mennä etsimään Neptunusta.