FITS Liberator vs Zone System

Aloittaja Make, 21.09.2009, 23:54:45

« edellinen - seuraava »

Make


Opettelen tässä Zone Systemin aakkosia. Yksi mieleen ponnahtanut käytännön kysymys on FITS Liberator pluginin ja Zone Systemin käyttö. FITS Liberator sisältää läjän mukavia, parametroitavia histogrammin venytysfunktioita, jotka pyrkivät viemään kuvan heti avausvaiheessa lähelle optimaalista sävykäyrää. Toisaalta Zone Systemissa ideana on monessa iteraatiossa asteittain tarkentuvan sävykäyrän muokkaus. Käytättekö näitä molempia yhtä aikaa? Minulle tuntuu näin aluksi luonnollisemmalta tehdä niin, sillä FITS Liberatorilla pääsee mielestäni hyppäämään nopeammin lähelle optimikäyrää, jos vain arvaa sopivan funktiomuodon. Miten te muut menettelette?

Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

dirty

En kyllä itse antaisi FITS Liberatorin muokata kuvaa millään lailla. En tosin edes käytä sitä, vaan vien kuvat photariin TIFF-16 formaatissa.
Harri Hytönen

einari

Itse en käytä Fits Liberatoria vaikka se koneella onkin.
Ja käyrien muokkaamisen teen iteraatiomenetelmällä.
___
Tapio

Make

Kiitos vastauksista. Voi olla niin, että järkevintä onkin käyttä tuota iterointimenetelmää, koska FITS Liberatorin kanssa mopo karkaa helposti käsistä. Olen huomannut, että venytyskertoimen ja funktion valinta on toisinaan hankalaa. Zone-metodissa käyrää muokataan pikkuhiljaa sopivaksi juuri käsiteltävänä olevalle kuvalle.

Oletteko muuten tehneet levels ja curves-iterointeja käyttäen adjustment layereita vai operoimalla suoraan valitsemaanne layeria? Lopputulos lienee sama, mutta adjustment layereilla voi jälkikäteen vielä muutella aikaisempia iteraatoita. Toisaalta histogrammi ei ainakaan CS3:ssa päivity kunnolla kuin vasta flatten imagen jälkeen, jos adjustment layerit ovat käytössä. Tässä suhteessa layerin käsittely suoraan on mukavampaa.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

dirty

Olen säätänyt curvesin ja levelsin suoraan layeriin.
Harri Hytönen

PetriKe

FITSLiberatorissa ihan linear (eli ei säätöjä) ja Photarissa curves ja levels suoraan layeriin.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Make


Kiitos vinkeistä!

Tuommoinen "suoraan layeriin" malli tuossa Zone System-kirjassakin näyttää olevan. 16-bittisillä, hyvin valotetuilla kuvilla kyllä riittää säätövaraa, vaikka näin menetelläänkin, varsinkin, kun tässä menetelmässä käytetään erittäin jouhevia sävykäyriä (ei jyrkkiä mutkia / epäjatkuvuuksia). Suoritan vielä itse kokeiluja 12-bittisillä DSLR-kuvilla, joissa venytysvaraa on paljon vähemmän. Himmeät sävyt eivät kestä montaa peräkkäistä agressiivista käyrää tai histogrammista tulee epäyhtenäinen (joillekin sävyille ei tule countteja ollenkaan).


Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi