Osat kaukoputken ja järkkärin välissä

Aloittaja Marco_m, 15.09.2009, 19:35:03

« edellinen - seuraava »

Temppe

Pitääkö siinä olla se kamera pidike.

prototype

Pitää jos pokkarilla meinaat kuvata, mutta suosittelen edes halvimman mahdollisen järkkärin ostoa, niin homma helpottuu edes hiuksen verran. Esim canon 1100D.

Lauri Kangas

Jos sulla on jo pokkari ja kaukoputki, niin asiat selviää paljon paremmin kokeilemalla kuin kyselemällä. Käännä putki päivällä johonkin maakohteeseen, tarkenna kuva okulaarin kanssa ja yritä ottaa pokkarilla kuva okulaarin näkymästä. Kokeile eri okulaareja ja eri zoom-asetuksia pokkarista. Päiväkuvauksessa et välttämättä tarvitse telinettä. Kuun kuvaaminenkin voi juuri ja juuri onnistua ilman. Mutta kokeilemalla huomaat, miksi teline saattaisi olla tosi kätevä.

Temppe

Pitääpä kokeilla ja oon kyllä ajatellu ostaa joskus kun kuvaaminen onnistuu hyvin niin järkkärin.

Tap_Sa

Olen kuvannut joitain kohteita Skywatcher Explorer 150/750 putkella ja Canon EOS 600D kameralla. Ongelmana on kuitenkin tarkennuksen pysyminen. Kun saan kuvan tarkennettua, niin tarkennus pysyy vain yhden tain kahden kuvan ajan. Kolmas onnistunut kuva on jo aika harvinainen. Epäilen, että tarkentimen lukitusruuvi ei pysty pitämään tarkennusta kohdallaan. Vai voiko ongelma johtua jostain muusta? Miten saisin ongelman korjattua? Jos tuohon tarkentimeen hommaisi moottorin, niin pystyisikö se pitämään tarkennuksen kohdallaan vai pitääkö vaihtaa koko tarkennin?

wm-x

Hieman jää tarkennus vara itsellä nykyisen focusorin kanssa pieneksi. Eli kennoa pitäisi saada lähemmäs apupeiliä. Onkohan tähän mitään vippas konstia?  2x barlow kanssa onnistuu, mutta ei ilman tuota.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 31.05.2015, 15:16:10
Hieman jää tarkennus vara itsellä nykyisen focusorin kanssa pieneksi. Eli kennoa pitäisi saada lähemmäs apupeiliä. Onkohan tähän mitään vippas konstia?  2x barlow kanssa onnistuu, mutta ei ilman tuota.

Katson väreilevään kristallipallooni ja arvelen sieltä näkyvästä tuhruisesta tähtisumusta, että putkesi pääpeiliä pitäisi saada lähemmäksi apupeiliä sen pitimen kiinnityspisteitä muuttamalla. Sitten kristallipallon näkymä muuttuu taas epäselväksi kunnes katoaa kokonaan ja taustalta kuuluu vaimeneva ääni "Jos kysyjän varastosta löytyy Newton-putki, niin sitten kaikki eteen tulevat ongelmat vaikuttavat Newton-ongelmilta ja jäävät ratkaisematta jos eivät ole Newton-ongelmiaaaaa...."  :rotfl:
- Timo Inkinen

wm-x

Kiitos tästä elävöitetystä vastauksesta, pitää ruuvailla sitä sisälle päin jos vara alkaisi riittämään :azn:.

wm-x

Yritän etsiä uutta matala profiilista kamera/reduceri adapteria/pidintä tuolle sw 80edille. Mutta en nyt oikein löydä mistään tuollaista. Eli mitä hakusanaa minun pitäisi englanniksi käyttää? Samalla jos joku tietää tuon tarkan kierteen ja nousun tuosta vakio focuserista?

Tämä osa kyseessä:

JuhaPka

#84
Käytä hakusanaa low profile adapter. löytyiskö esim Baaderin listoilta click lock versiona?...
Luultavasti 48mm kierteellä.....

wm-x

Baaderilta löytyi tuo click lock versio, mutta ei taida olla sen matalampi. Puoli senttiä pitäisi löytyä lisää sisäänpäin focusta että saisi tuon 0.6x redun toimimaan tai ainakin testattua. Yllättävän vaikea löytää vaikka tuolla osalla saa focuserin päivitettyä paljon paremmaksi. Kohta pitää mennä sorvin ääreen madaltamaan tuota vanhaa ja tekemään uudet kiinnikkeet siihen.


wm-x

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 29.11.2015, 21:01:05
Tämä näyttää matalimmalta mitä löysin:
http://www.firstlightoptics.com/adapters/flo-compression-ring-adapter-synta-skywatcher.html

Flo:lta tuli vastaus että ei ole sen matalampi kuin tuo orkkis. Joten sorvin ääreen, samalla neljälle kiristys ruuville paikat:

jl

Pitäisi saada Skywatcherin 90mm Mak kiinni Canon 500D:hen. Riittääkö plekkä t-adapteri canoniin vai tarvitseeko siihen jotain muitakin adaptereita kiinni? Käsittääkseni tässä maksutovissa on t-liitäntä.
Olen nähnyt että jotkut ovat käyttäneet pidempiä adaptereita joissa joko on tai ei ole barlow mukana. Ja että jollain canonin kameroilla on vaikeuksia tarkentaa mak-mallisissa putkissa(?)

Voinko siis huoletta ostaa pelkän t-renkaan vai pitäisikö suoraan ostaa jotain hifimpää kalustoa väliin?

Kuva putken liitännästä


MasaT

Morjens!
Näin uutena harrastajana aloin tiedustelemaan... Itellä on kans tuollanen Skywatcerin Skyliner 200, eli dobson-jalustainen värkki. Hommasin siihen tuon T2-renkaan sekä sitten sen okulaarisuurennossovitteen -> https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/okulaarisuurennossovite-sky-watcher/ ,  eli tuon. No eihän siinä nyt ole sitten muuta "ongelmaa" kun, että ei tunnu tosiaan menevän paketti riittävän syvälle ja kuva jää epätarkaksi kun kuuta olen tässä tiiraillu... Kaverina tuossa olen käyttäny x2 Barlowia sekä muita okulaareja mitä itellä on ( 6mm, 10mm, 25mm).
Kamerana Canon EOS 1200D. Eli mikäli nyt olen oikein ymmärtäny niin se focal reducer pitäis auttaa, niinkö?