Maailmankaikkeuden ikä

Aloittaja baddu, 13.09.2009, 13:20:56

« edellinen - seuraava »

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 14.09.2009, 10:15:36
Minun mielessäni kävi vaihtoehtoisena mittaustapana molempien havaitsijoiden käytössä oleva erillinen kohde. Miten olisi vaikka rajusti pyörivä pulsari tai jokin muu, jonka parametrit ovat molempien mittaajien tiedossa? Jos tällaista kohdetta käytettäisiin kellona...?

Kari
Idea on sama kuin tuossa virallisessa määritelmässä. Cesium-atomi on vakaampi. Neutronitähti ja varsinkiin pulsari hidastuu pikkuhiljaa hämmentäessään magneettikentällään tähtienvälistä kaasua. Toisaalta henkilökohtainen pulsari Jupiterin pinnalla saattaa aiheuttaa hämminkiä itse planeetassa.

Kaizu
Kai Forssen

GaryP

Juurikin olin tulossa lisäämään edelliseen postaukseen tämän. Syynä pulsarin valitsemiseen oli se että ihminen ei pysty vastaavaa ulkoista kelloa rakentamaan, mutta jos pystyisi, ja tehtäisiinkin tarkka värähtelijä? Jos sen pulsseja laskemalla saataisiin varsinainen aikayksikkö luotua molempiin havaintopaikkoihin? Logiikka sanoo että toisessa paikassa ihmiset kuolevat "nuorempina" mutta kokevat elävänsä samanpituisen ajanjakson, johtuen paikallisesta painovoimasta. He ilmeisesti näkisivät vain tämän ulkoisen sykkivän kohteen eri värisenä sitten? Kun ei ole koulutusta niin tällaista sitä sitten kysellään.
:wink:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Kaizu

Ihan ilman alan koulutusta tässä myös vastaillaan. Tekun teollisuuslinjalla suhteellisuusteorian osuus oli olematon. Nähtävästi kouluttamattomilla on samankaltainen logiikka kun päädyttiin samaan lopputulokseen. Testausta varten pitää sitten lähteä Jupiteriin.
Toisaalta HAL ja David Bowman kävivät testailemassa siellä jotain, oliko se nyt 2001 vai 2010.

Kaizu
Kai Forssen

baddu

Okei, luulen että tajusin nyt mitä halusin tietää, kiitoksia  :cool:

mistral

           Jäin miettimään tuota Garyn pulsari ideaa. Jos etsitään linnunradasta pulsari joka pyörii esim. 100miljoonaa kierrosta vuodessa maassa mitattuna, niin Jupiterissa mitattuna se pyörii yli 100miljoonaa kierrosta. Pitäisikö tästä ajatella, että Jupiterin historia kulkee eri tahtiin kuin Maan? Mielestäni ei. Historia kulkee käsi kädessä koko universumin historian kanssa, siinä ei ole synkronointi ongelmia. Ongelma sensijaan on ymmärtää se, että ajan yksikkö on kuin kumia, joka venyy tai supistuu, mutta sitä ei itse huomaa. Ainakin itselleni
se on ongelma.

GaryP

Niin, jotta tuolta painovoimakuopasta pääsee pois, eli käytetään rajusti vastavoimaa, tapahtuu taas hetkellisesti jotain joustoa (tai puristusta). Johan sinne kuoppaan on menty alamäkeen, jousto oli silloin siellä puolella.

Mistral, tuo vertauksesi oli kaupunkilaistollolle aika hyvä vertaus, onko se kelvollinen tapa ajatella? Ei minulla yöunet mene vaikkei asia koskaan valkenisi, tämä on vain ikuista vääntöä ajatuksissa valveilla.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

baddu

Lainaus käyttäjältä: mistral - 14.09.2009, 21:38:37
           Jäin miettimään tuota Garyn pulsari ideaa. Jos etsitään linnunradasta pulsari joka pyörii esim. 100miljoonaa kierrosta vuodessa maassa mitattuna, niin Jupiterissa mitattuna se pyörii yli 100miljoonaa kierrosta. Pitäisikö tästä ajatella, että Jupiterin historia kulkee eri tahtiin kuin Maan? Mielestäni ei. Historia kulkee käsi kädessä koko universumin historian kanssa, siinä ei ole synkronointi ongelmia. Ongelma sensijaan on ymmärtää se, että ajan yksikkö on kuin kumia, joka venyy tai supistuu, mutta sitä ei itse huomaa. Ainakin itselleni
se on ongelma.

Joo ei se asia ehkä mullekaan aivan selväksi sittenkään tullut ;) Eli tuota kun miettii niin jos maan ja jupiterin asukas taputtaa käsiä aloituksen merkiksi ja aloittavat laskemaan noita pyörähdyksiä ja pitkän ajan kuluttua lopettavat testin taputtamalla taas käsiä yhteen. Tällöin universumi on vanhentunut yhtä monta pulsarinpyörähdystä mutta kun maalaiset ja jupiterilaiset alkavat keskustella montako vuotta testiin kului ei päästäkään yhteisymmärrykseen?

Tämän logiikan mukaan jos testi olisi jatkunut maan ja jupiterin syntymästä alkaen jupiterin asukas saa aurinkokunnan ja maailmankaikkeuden iäksi suuremman vuosimäärän kuin maan asukas. (ja vastaavasti jos kyseessä olisi neutronitähden tai mustan aukon reunustan asukas, heille maailmankaikkeuden iässä olisi vielä suurempi ero heidän vuosinaan kuin maapallon mittauksiin verrattuna)

mistral

Lainaus käyttäjältä: mistral - 14.09.2009, 21:38:37
            Pitäisikö tästä ajatella, että Jupiterin historia kulkee eri tahtiin kuin Maan? Mielestäni ei.
Tällä historian samantahtisuudella tarkoitin sitä, että eri aikakoordinaatistoista voidaan voidaan olla yhteydessä toisiin koordinaatistoihin siten, että "nyt" hetki on kaikkialla sama. (En tarkoittanut kellojen samantahtisuutta)
Lainaus käyttäjältä: baddu - 15.09.2009, 00:22:37


Tämän logiikan mukaan jos testi olisi jatkunut maan ja jupiterin syntymästä alkaen jupiterin asukas saa aurinkokunnan ja maailmankaikkeuden iäksi suuremman vuosimäärän kuin maan asukas.

Mielestäni kyllä Jupiterin asukas saa pienemmän vuosimäärän, tosin ero on mitätön

baddu

Lainaus käyttäjältä: mistral - 15.09.2009, 01:41:54
Mielestäni kyllä Jupiterin asukas saa pienemmän vuosimäärän, tosin ero on mitätön

Aivan, olet oikeassa.