Kollimoinin apulaitteet ?

Aloittaja Puumies, 06.09.2009, 15:38:16

« edellinen - seuraava »

Puumies

Tervehdys kaikille tasapuolisesti.
Ensimmäinen peilikaukoputki on nyt sitten hommattu ja mieleltä on askarruttanut kollimointi asiat. Eli tarvitseeko kollimointiin ns. apulaitteita ja jos niin mikähän kyseisistä apulaitteista olisi paras laseri vai Esim. Ylvalla myynnissä oleva Celestron Cheshire -kollimointilaite, joka ei ilmeisesti ole laaseri. Vai onko tarjolla jotain muita apulaitteita. Onko silmä varainen säätö tarpeeksi tarkkaa? :huh:
Jussi Jokinen

Kiikari Helios Apollo 20*110
Sky Watcher 200*1200

Kaizu

Halvimmillaan filmipurkki jonka keskelle on tehty n. 5mm:n reikä. Sillä saa silmän keskitettyä okulaaripitimen keskelle. Se riittää Newton tyyppisen putken kollimointiin sekä visuaalli- että valokuvauskäyttöön. Saa kollimoinnin likimäärin tarkastettua ilmankin mutta silmän saaminen okulaarin keskilinjalle on hankalampaa.

Kaizu
Kai Forssen

Toni

Paras apu kollimointiin on vapaavalintainen tähti tai muu pistemäinen valonlähde. Kun epätarkentaa, niin pitäisi tulla tasainen donitsimainen kuvio näkyviin. Ainakin itse olen hoitanut kollimoinnin aina pimeän aikaan varastossa, josta on lyhyt matka pihalle testaamaan tulosta.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

J-M

Itselläni on laserkollimaattori, ja se on mielestäni nopea tapa hoitaa "karkea" kollimointi, eikä vaadi pimeää.  Jos tarve vaatii (harvemmin vaatii), niin yöllä voi sitten tehdä tähtikollimoinnin.

Itse teen tuon toimenpiteen aina parin havaintokerran välein. Tosin minä kuljetankin putkea kärryissä pari sataa metriä per ilta, eli se altistuu aikamoiselle tärinälle.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.