Star Trek sarjan ystävät tietävät, että TNG:ssä
Data opettelee pelaamaan pokeria, ja sillä on vaikeuksia käsitellä inhimillistä kykyä bluffiin. Nyt nuokin ajat ovat ohi, sillä Dataan pitäisi ajaa vain uusi algoritmi: CFR
+ .
Albertan yliopiston tutkijaryhmä (Michael Bowling, Neil Burch, Michael Johanson ja Oskari Tammelin) on onnistunut kehittämään tietokonealgoritmin CFR
+, joka ei voi hävitä Heads-up limit Hold'em (HULHE) pokerissa.
Strategian kehittämiseksi algoritmiä ajettiin tauotta 68,5 päivän ajan, ja se käytti suoritinaikaa 900 vuotta. Muistia kului pelin 3,19 x 10
14 variaation (symmetriat vähennettynä 1,38 x 10
13) läpikäymiseen 10,9 TB. Peli oli ositettu 110 565 osaan, joissa 61 minuuttia kestäviä iteraatioita tehtiin kaikkiaan 1579. Muistia olisi periaatteessa kulunut 262 TB, mutta iteraatioissa hyödynnettiin Tammelinin kehittämää lukukompressiotekniikkaa.
Albertan yliopiston
sivulla pääsee kokeilemaan algoritmia vastaan. - Pieni varoitus lienee paikallaan, sillä esimerkin vuoksi algoritmin kehittäjät laskevat artikkelissaan, että vaikka ihminen kykenisi pelaamaan 200 peliä tunnissa 12 tunnin ajan seuraavat 70 vuotta pitämättä lainkaan taukoa ja tekemättä yhtään virhettä startegiassaan, algoritmi ei häviäisi silti kertaakaan. Auts.
Asiasta uutisoi
BBC ja Science-lehdessä on artikkeli
"Heads-up limit hold’em poker is solved" (Michael Bowling, Neil Burch, Michael Johanson, Oskari Tammelin; Science 9, January 2015: Vol. 347, no. 6218, ss. 145-149).
Edit: korjattu ilmaus "voittaa" ilmauksella "ei voi hävitä" pelin luonteen vuoksi