Marsin näkyvyys Kreikassa

Aloittaja AlTarf, 28.08.2009, 19:16:58

« edellinen - seuraava »

AlTarf

Noviisina kysyn vastausta seuraavaan tarinaan.
Eilen täällä Kefalonian saarella englantilainen porukka järjesti Mars-illan. Mutta mutta.... Kun esitelmöijä kertoi, missä Mars on, niin minä ainakin vähän ällistyin. Eli kysymys kuuluu: Mistä suunnasta Mars näkyi täällä Kefaloniassa ( 38 07' P , 20 34' I ) eilen illalla klo 22.30.
Luulen, että esitelmöijä osoitti meille Jupiterin. Planeetta näkyi kompassisuunnassa 15 ja korkeuskulma ( vai mikä se nyt onkaan se oikea termi) noin 35 astetta.
Hain tietoa etukäteen tuolta Ursan sivujen tähtikartasta ja päivitin tämän paikan koordinaatit ja ymmärsin, jotta vasta aamuyöllä Mars nousee tuolta idästä. Kertokaa jos olen väärässä. Eikä se Marsiksi kerrottu planeetta näyttänyt mun mielestäni Marsilta lainkaan, vaan olenkin aika aloittelija näissä hommissa.
Velä yksi kysymys, tietääkö kukaan hyvää nettisivua tähtikarttojen ja samalla planeettojen seuraamiseen, tuon Ursan kartan kyllä tiedän. Olisi kivaa ajankulua seurailla tarkemmin, vaan kirjoja en täältä ole löytänyt lainkaan, joten netin varassa yritetään harrastaa.
Niin ja jos olen tuntemuksessani oikeassa, niin mun pitää pystyä todistamaan väitteeni, ja vaikka olisin väärässäkin, niin sekin täytyy tunnustaa muille.

Lisäksi esitelmöijä kertoi, että Mars olisi ollut viime yönä noin klo 03.00 lähimmillään maata vuosituhansiin, pitääkö paikkansa?

Kiitos vastauksista jo etukäteen
Alpo Seppänen

Never

Eilen illalla Mars ei tainnut näkyä ollenkaan. Taitaa olla engelsmannilla planeetat vähän hukassa. Mars nousee idästä hieman ennen kello kahta yöllä. Näin kertoo mun tähtikartat.

/Jaakko

Timpe

Pari kuvaa Stellariumista liitteeksi:
Mars (horisontin alla) ja Jupiter (kaakossa) tuohon kellonaikaan (sama UT kuin Suomessa?).
- Timo Inkinen

Timo Kantola

Tollanen hakukone:
http://www.wolframalpha.com/
kirjota hakukenttään  mars, ja saat jotain infoa
Timo Kantola

AlTarf

Kiitos vastauksista ja noista linkeistä, mainiota, mainiota.
Olin sittenkin oikeassa, täytynee oikaista esitelmöijän antamaa virheellistä tietoa. Kuulijakuntaakin oli kuitenkin 50-60 henkilöä.
Alpo Seppänen

Never

Lainaus käyttäjältä: AlTarf - 28.08.2009, 19:16:58
Lisäksi esitelmöijä kertoi, että Mars olisi ollut viime yönä noin klo 03.00 lähimmillään maata vuosituhansiin, pitääkö paikkansa?

Ei kai muuten esitelmöijä ole mennyt tähän "Mars hoaxiin" mukaan? Tietääkseni tällainen on taas liikenteessä...

/Jake

J-P

Tuollainen "esitelmöitsijä", olisi ansainnut tällä foorumilla aikalailla rankemman palautteen.
Kaverihan on täys pelle, noin kauniisti ilmaistuna.
Mikä lie motiivina moiseen käytökseen?