Sky-Watcher Skyliner-200 tilattu pähkäilyn jälkeen

Aloittaja Aapeli, 24.08.2009, 20:06:34

« edellinen - seuraava »

Aapeli

Vuosi mietitty minkälaisen putken ostaisin, ja päädyin Sky-Watcher skyliner-200 . Lisäksi 32 mm Omni, Barlow 2x, Aurinkosuodatin 203 ja kuusuodatin 31,7mm.  Luulisin että pärjään tällä kalustolla ? Nyt odotellaan Villen kellosta, toimitusaika 2-3 viikkoa. Aika mielenkiintoinen ja tietorikas keskustelu foorumi  täällä. Täältä olen löytänyt paljon tietoa asian puitteissa. Olen kutakuinkin täysin amatööri alalla, metsästys kiikarilla ja halpis maakaukoputkella tähtiä nuoruudesta asti tiiraillut. Mutta eihän tähtiharrastajan tarvitse ammattilainen ollakkaan? Eikö kaikki jotka tähtiä tiirailee ja ihailee tee kuitenkin sitä omaksi iloksi ja maailman kuvansa laajentamiseksi? Muistan kun ensimmäisen kerran katsoin maakaukoputkella Venusta, sain jonkinlaisen taivaallisen herätyksen, sehän olikin pyöreä pallo, eikä pelkkä kirkas piste. Tuntui kun olisin katsonut toiseen maailmaan. :cheesy:

ppk

Onneksi olkoon. Hyvä valinta  Tällä Lapissa on niin kirkkaat yöt, että vielä ei  voi katsella muuta, kun marssia ja jupiteria, no näkyy se venuskin aamu yöstä. Yöllä tällä on niin kostea, että linssi putken ympärille pitää kääriä talous paperia . Hyviä kelejä uuden putken omistajalle . *Tulkoon pimeys tännekin
Pekka Pietari Koskiniemi
Rovaniemi

Aapeli

No niin huomenna pimeys väistyköön ja tulkoon valkeus, haen silloin putken ja muut välineet matkahuollosta. Tässä neljän viikon odotusajassa olen olen yrittänyt haalia tietoa lisää  putkista ja vähän kaikesta mikä nyt tähän alaan liittyy. Loppu tuloksena huomio, mitä enempi tiedän, tai luulen tietäväni , niin sitä vähämpi huomaan tietäväni. 

Kelluntahaalarit ja nokkakärryt ovat jo valmius asennossa....mutta olen aika maltillisesti liikkeellä , kun odotukset eivät ole korkealla niin ei tule suurempia pettymyksiä.  Mutta täytyy myöntää että pieni jännitys on mahan pohjassa...

Pimeitä ja pilvettömiä  tulevia öitä kaikille.

Tv, Aapeli


Aapeli

Putki koottu ja hyvältä näyttää. Testattu ei ole vielä , pitänee odottaa suotuisaa ilmaa.

Sellasen kysymyksen kysyisin, kun tuli hieman sellasta mitä ei tullut tilattua.

Eli tilasin  Barlow 2x Celestron Onnin ja sain Barlow3xMeaden.  Jotenkin näyttää tuo Barlow käytetyltä , linssi ei ole oikein kirkas siinä on pieniä täpliä , kun katsoo valoa vasten. Sitten muoviosissa on pieni kolo ja kun katsoo sisälle siellä on näkökentässä pieni muovi lastu lähellä linssiä. Aivan kuin tämä olisi avattu ja siitten kasattu uudelleen...

Onko kokemuksia palauttamisesta? Millä tapaa se kävisi fiksuimmin? Saattaa tuolla foorumissa olla asiaan liittyvää , muttei jaksa nyt alkaa etsimään. Onko  Barlow 2x Celestron Onnin runko muuten metallia, tuo Meaden oli jotenkin muovisen oloinen ja tuntui lelulta.

AP

Celestron Omni on metallista tehty ja kohtuu tukeva. Visuaalikäyttöön ihan käypä peli.  Yhteydenotot k.o liikkeeseen sujuvat joko hyvin tai huonosti (tai sekä että :Hyvin huonosti, ainakin omien kokemuksieni mukaan) -- Joko maksullisen numeron kautta tai sähköpostitse. Itsekin olen saanut sieltä väärän barlowin kerran (piti tulla Omni tulikin TAL)

T:AP
Antti Paaso

GaryP

Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Aapeli

No niin soitin sitten VK maksulliseen numeroon ,ja palautan  väärän barlowin matkahuollon kautta liikkeeseen takaisin niin että vastaanottaja maksaa rahdin.( En ala kirjoittelemaan sähköposteja vaan asiat etenee paremmin kun puhutaan.) En ota sieltä mitään vaihto kauppana takaisin vaan rahat tilille. Nyt otin pienen riskin ja tein kuten Kari tuossa ehdotti ja ostan sen ehdotetun Barlowin, jos siitä kauppoihin päästään. Menkööt mahdollinen kauppa väsymyksen piikkiin. Ja kierrätys on hyvä asia.

tv. Aapeli

Aapeli

Iski kuitenkin skeptisyys. Olisiko kellään tietoa, Orionin Shorty plus 2x barlowin laadusta ynm. Eli löytyykö puolesta puhujia tai  vastustajia. Jotain tietoa löysin itsekkin mutta kun ei ole kielipäätä kuin välttävä suomen kieli. :undecided: 

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Aapeli - 21.09.2009, 17:32:02
Iski kuitenkin skeptisyys. Olisiko kellään tietoa, Orionin Shorty plus 2x barlowin laadusta ynm. Eli löytyykö puolesta puhujia tai  vastustajia. Jotain tietoa löysin itsekkin mutta kun ei ole kielipäätä kuin välttävä suomen kieli. :undecided: 

No jos haluat aloittaa halvalla, minulta löytyy ylimääräinen tällainen:
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=1307&show=all
20€

Minä voin ostaa sitten Spugelta tuon toisen.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Jarkko.A

Perus villenkelloilua. Eipä ole ensimmäinen kerta kun tulee käytettyä tavaraa uutena.

Tai ainakin minä oletan että kaupasta ostettu tavara on uutta jos hinta on normaali eikä ole mainittu tuotteen olevan käytetty.

Aapeli

Kiitti Kari suosituksista, ostin spugelta kuitenkin tuon Barlowin. Näyttää ilma vaan synkkenevän, harmi ei pääse tutustumaan putkeen paremmin. Etsin putki pitäisi kohdistaa ja sitten toivoa ettei heti tarvitse kolliminoida..tai ei kai se kummempaa ole kuin kiikari kiväärin kohdistaminen....sitä kyllä on tullut tehtyä ennen. Harmi kun eivät tuolta Villen kellosta ottaneet yhteyttä, ennen kuin lähettävät loppuneen tuotteen tilalle jotain muuta.

tv. Aapeli

GaryP

Eikun ensin kollimoit, sitten kohdistat etsimen, eikös?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Aapeli

Hyvä kun huomautit. Täytyy paneutua asiaan. Tämä on sellainen asia mistä ei tietoa ole...putken mukana tuli käyttöohjeet, mutta kun on huono kielipää niin ei taivu kun suomen kieli. Mutta ei tässä asian suhteen ole kiirettä , pitänee vaan imeä täältä tietoa. Ja kaikki vinkit ja neuvot otetaan vastaan ilomielin. Pitänee vaan tunnustaa tyhmyytensä, niin voi sitten pikku hiljaa edistyä.

Tv: Aapeli

Jarkko.A

Tuolla peilikaukoputket puolella on ketju jossa on todella hyvä kollimointiohje videon kera. Itse sain ainakin siitä irti enemmän kuin pelkästä sanallisesta ohjeesta.

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Aapeli - 21.09.2009, 19:21:37
...putken mukana tuli käyttöohjeet, mutta kun on huono kielipää niin ei taivu kun suomen kieli...

...Pitänee vaan tunnustaa tyhmyytensä, niin voi sitten pikku hiljaa edistyä...

Tv: Aapeli

Jarrua tuohon, ei kokemattomuus ole tyhmyyttä, eikä suuret sanat aina korreloi kokemukseen. Kunhan on avoin, kysyy kun on epäselvää. Jos vastauksia tulee, niitäkin voi vähän filtteröidä ja vertailla.
:wink:

Putken käyttöohjeet ovat yksi asia, ohjeiden luku ja niiden ymmärtäminen oikein, niinkuin ohjeiden tekijä on tarkoittanut on toinen. Tässä mennään onneksi alueella jossa peiliputkiin pätee samat säännöt. Etsipäs ihan suomenkielistä sanaa "kollimointi" täältä foorumilta, ja lue ajatuksella. Oliko sulla laserkollimaattori?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...