Kollimointi kysymys

Aloittaja Skyliner68, 01.10.2007, 08:29:51

« edellinen - seuraava »

Skyliner68

olisi tämmönen kysymys spesialisteille tarviiko kyseisessä ongelmassa säätää fokkarin runkoa putken suunnassa kun kollimointi okulaari ei näy apupeilin varjon keskellä muuten kyllä saa pääpeilin pisteen kohdalleen ja keskelle
ohessa kuva missä vika? ehkä on vai onko vika laisinkaan vai riittääkö tässä tilanteessa enään tähtitesti
T:vastauksista kiitollinen Mika

Mika"Skyliner68"Järvinen

Petri

Moi!

Mulla on ihan sama tilanne Skywatcher 203/1200, ja oikein kollimoitu, ainakin laserin mukaan.
Viisaammat korjatkoon jos on väärin ?
Petri Pihlajisto

Timo-Pekka Metsälä

Apupeilin varjon ei tarvitse olla tarkalleen keskellä mutta sen sijaan kollimointiokulaarin keskikohdan tai cheshiren ristikon on syytä olla keskellä. Tähtitesti on kuitenkin joka tapauksessa se lopullinen kollimoinnin hienosäätö.

bluedog

Löysin tämmösen vanhan ketjun, olisikohan minulla samaa probleemo;

Mitä ja miten pitäisi ruuvata (vai pitäisikö olla koskematta kun tuolla kuitenkin vielä näkee) kun okulaariholkin reiästä (5mm reikä, ei siis linssejä) katsottuna näkymä on kuvan mukainen? Peilin "kiinnitykorvat" näkyvät kuten noissa edellisissäkin kuvissa eli apupeili lienee osoittavan oikeaan suuntaan. Eli säädänkö vain itse pääpeiliä?

Apupeilin varjo näkyy siis aavistuksen soikiona. Okulaariholkin perä ja peilin kohdistusympyrä ovat tarkkaan samassa keskipisteessä mutta apupeilin keskustaan verrattuna melko paljon vasemmassa reunassa. Apupeili on myös putken päästä tönärilla mitattuna 2mm sivussa keskipisteestä. Onkohan noin pienellä heitolla merkitystä?
Skywatcher Skyliner 200P

Timpe

Lainaus käyttäjältä: bluedog - 01.10.2009, 12:15:21
Apupeilin varjo näkyy siis aavistuksen soikiona.

Tämä näkyy kun, apupeili ei heijasta valoa tasan 90 asteen kulmaan pituusakselin suhteen. Linkitän vastauksen jälleen kerran kollimointi-FAQ:iin, jossa tämä virhe on esitelty virheenä #3 (Error type 3 - the combined optical axis is not reflected at 90 degrees). Se kuinka tämä korjataan löytyy hiukan alempaa samalta sivulta, jossa on käyty läpi kohta kohdalta tarkan kollimoinnin eri vaiheet (mukaanlukien apupeilin säätäminen keskelle putkea ja oikeaan paikkaan). Lisää asiaa apupeilin offset-säädöstä löytyy tältä sivulta (tuolta se on kenties helpompi käsittää yksinkertaisemman kuvan avulla).
- Timo Inkinen