Photoshop tasojen ihmettelyä

Aloittaja Timpe, 23.08.2009, 15:13:56

« edellinen - seuraava »

Timpe

Opettelen Photoshopissa tasojen (Layers) käyttöä ja niiden avulla kuvan maskausta editointia varten. Tästä aiheesta kenties yksinkertainen kyssäri (jos mikään PS:n kanssa on yksinkertaista). Ongelma on siinä, että kun olen saanut tuotoksen valmiiksi ja haluan tuosta printin, yhdistän tasot Layers -> Merge layers toiminnolla ja lopputuloksena on vielä tässä vaiheessa näytöllä hyvännäköinen kuva ja josta löytyy vain tuo taustataso (background) Layers-valikosta. Mutta nyt kun tulostan kuvan, niin ne kaikki muokkaukset mitkä ovat ok ruudulla, pomppaavat tulosteessa turhan hyvin silmille muun kuvan seasta. Toisin sanoen tulostettaessa mm. nämä muokkaukseen käyttämäni tasomaskien rajat näkyvät liian selvästi ja kuva on liikaa "käsitellyn" näköinen. Olen tehnyt maskille Gaussian blur toiminnon riittävällä säteellä, joten maskin reunat ovat sinänsä diffuuseja. Mutta olisiko näiden tasojen yhdistämisessä mennyt jotain pieleen ts. pitäisikö näitä sekoittaa jotenkin "pehmeämmällä tavalla" toisiinsa (esim. prosenttimäärillä tms.)?

Kyseleepi yks PhotoShop noviisi, jonka mielestä onnistunut PS-muokkaus on sellainen muokkaus, jota ei kuvasta huomaa  :rolleyes:
- Timo Inkinen

AP

Nyt ihan tyhmä kysymys täältä periferiasta: Onko monitorinsäädöt kohdallaan? Ihan ensin adobe gamma ja jos haluaa hifistellä pistä spyder tilaukseen.. Jos on säädöt kohdallaan niin ei pitäisi näin sattua silmiin tasojen/leikkausten erot?

T:AP
Antti Paaso

Timpe

Ei noita tyhmiä kyssäreitä olekaan, sillä kyse taisi kuitenkin olla profiileista, muttei LCD-monitorin vaan Canon iP5200 Pixma tulostimen  :grin: Tuonne oli unohtunut ruksi ajurin kohtaan "Vivid photo", mikä muokkaa tulostetta värikylläisempään suuntaan.... oops! Ja senhän arvaa, mitä tuollainen automaattisäätö tekee paperitulosteelle, kun pohjana on tähtikuva jossa sävyt ovat niukassa ja nekin asteikon tummassa päässä.

Monitorin tummapisteen yms. olen asettanut tämän liitekuvan mukaan, josta pitäisi löytyä harmaaliuku täysin mustasta täysin valkoiseen kaikilla monitoreilla.
- Timo Inkinen