Jupiter 16.8.2009

Aloittaja rintape, 18.08.2009, 10:13:17

« edellinen - seuraava »

rintape

Tällainen. Paljon on vielä matkaa eteenpäin, mutta itse olen tähän enemmän kuin erittäin tyytyväinen. Ensimmäinen kerta kun saan minkäänlaisia yksityiskohtia irti mistään planeetasta. 130 mm peiliputki ja celestron NexImage, käsittely registax 5:lla ja picasalla käännetty jpg:ksi.



Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

GaryP

Ja niitä yksityiskohtia vielä, montako framea nappasit?

Mielestäni aika loistava, huomioiden vielä että putki kykkii tuulessa eq1 tyyppisen jalustan päällä ilman mitään seurantaa.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

papamiguel

Siellähän näkyy raitojakin kivasti :) Polttoväliä kun saisit vielä kasvatettua. Mutta hieno kuva tosiaan!

rintape

Kiitos! Antaa kivasti motivaatiota ja onnistumisen iloa kun huomaa edistyneensä.

Putken polttoväli on 900 mm. Se on kieltämättä alakanttiin, yritin 2x barlowia, mutta huonolla menestyksellä. Kun ei ole sitä seurantaa, niin planeetat viuhuu aika vauhdilla kuvakentän halki. 40 sekunttia on maksimi videopätkä jonka pystyn ottamaan. Tuohon kuvaan on käytetty jotain 7-8 videota, yhteensä 10867 ruutua, joista käytetty 3503 kpl.

Tarkentaminen on tuskaa. Siihenkin on tietenkin se 40 sek. aikaa ja aina kun tarkentaa, putki heiluu 3-5 sekunttia. Siinä ehtii tehdä muutaman tarkennusliikkeen, sitten näkyy taas pelkkää mustaa. Kohta toivottavasti pääsen kokeilemaan seurannan kanssa. Jos toimii, niin on kyllä yhtä juhlaa tarkennella kaikessa rauhassa kun kohde pysyy keskellä kuvaa. Ja sitten vielä kaikessa rauhassa antaa videon tallentua.

Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

einari

Yli 10000 ruutua  :shocked:
Itsellä harvoin tulee otettua tuhattakaan ruutua - ehkä pitäisi mutta kun tuolla QHY:llä tulee niin julmetun isoja videotiedostoja.
Mutta luulisi että noinkin isosta kuvamäärästä löytyy paljon jo hyviäkin ruutuja.
___
Tapio

rintape

Luulen, että kuvaaja on tässä yrittänyt korvata laadun määrällä.

NexImage ottaa sen verran pientä kuvaa, että tiedostot ei kasva suuriksi. Tonkin kuvan käsittely registaxilla meni läpi alle viidessä minuutissa. Tosin mun registax taitoni on sitä luokkaa, että mikä tahansa korkeasaaren apinoista oppisi samat temput parista banaanista.
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

Julius

#6
Tuolle samaiselle yölle osuu tämäkin nyt vasta työstetty otos. DS-kuvaukset ovat
verottaneet Jupiterin kuvaamista, tosin viime yön kuutamolla tuli taas kokeiltua.
Elokuussa on aika usein ollut kakkoskuvan kaltaista sumua, joka on tehokkaasti
vähentänyt kuvausintoa.

EDIT: Yhdistin vielä luminanssiin puolet infrapunaa ja detaljeja tuli hiukan lisää.
Törmäysjälki on jo hiipunut ja levinnyt aika heikoksi.