Vanha outo havainto

Aloittaja teluiden, 16.08.2009, 11:37:51

« edellinen - seuraava »

teluiden

Olin v. 1988 kävelyllä silloisen avopuolisoni eli nykyään vaimoni kanssa Kylmäkosken Sontulan kylässä. Oli syksyä ja pimeää mutta taivas selkeä. Yht'äkkiä yli taivaan meni kirkas tähdenlento, kirkkain mitä olen ikinä nähnyt. Jätti jälkeensä hetken hohtavan vanan. No tuossa ei ole mitään outoa vielä mutta siinä on että samaan aikaan kuului ääni jota on vaikea kuvailla - kuin jättiläinen puhaltaisi suureen pulloon tai putkeen.

Oudointa oli että ääni tuli jokseenkin samaan aikaan kuin valoilmiö - viime oli korkeintaan sekunnin osia. Jos ääni lähti valoilmiöstä ja tuli ilman välityksellä, valoilmiö tapahtui alle 300 metrin etäisyydellä. Meitä oli kaksi jotka näimme ja kuulimme saman.

Huuhaaksi leimaamisen pelossa en ole uskaltanut kysellä asiasta. Asia on kuitenkin jäänyt askarruttamaan joten päätin nyt Perseidien katselun jälkeen tulla ulos kaapista. Mitään vihreitä pikkumiehiä emme nähneet.

Pekka

Kaizu

Valoilmiö lienee tulipallo. Syttymiskorkeus 80-100km ja sammuminen muutmaa kymmentä kilometriä alempana. Tulipallon äänen viiveen voi laskea suurin piirtein 1 km/ 3 sek perusteella eli 50 km etäisyydeltä ääni tulee 150 sek (2,5min) viiveellä.
Ääni on tyypillisesti ensin yliäänipamaus ja sen jälkeen ukkosen jyrinää. Koska etäisyys on pitkä ja ääni tulee korkealta, on se yleensä hiljainen ja hukkuu taustahälyn alle. Oikein hiljaisissa ympäristössä sen saattaa kuulla.
Vastaavat äänet kuuluvat myös sammuneesta meteoriitista mutta silloin se ei enää ole tulipallo.
Useimmat selvästi ja viiveettä kuuluvat tulipallon äänet ovat sattumalta samaan aikaan kuuluvia ääniä jotka havaitsija yhdistää sinällään harvinaiseen tulipalloon. Humauksia ja muita viiveettömiä ääniefektejä liittyy meteoriittien putoamisiin mutta silloin ne yleensä liikkuvat terminaalinopeudella lähes suoraan alaspäin ja ovat jo sammuneet.

Kaizu
Kai Forssen

Esko Lyytinen

Kyllä nykyään tutkijat (ainakin useat) alkavat olla sitä mieltä, että tuollaiset äänet ovat todellisia. Vakuuttavaa selitystä ei ole vielä löydetty. Selitystä yritetään yleensä löytää voimakkaista sähkömagneettisista kentistä jotka aiheuttavat kahinaa tms lähellä vastaanottajaa, joko maastossa tai vaikkapa hiuksissa. Yhdessä julkaisussa väitetään saadun ääniä rekisteröityä mikrofonilla samanaikasesti tulipallojen kanssa ja siinä pidetään asiaa sen mukaisesti varmistettuna (enempi/vähempi). Mutta kun se oli havaittu Leonidimyrskyn (tai voimakkaan esiintymisen) aikana niin sen muutamat tapaukset voisivat kylläkin ehkä johtua muista samanaikaisista äänistä, koska tulipalloja oli paljon ja jonkin kohdalle sattoi tulla muita ääniä.
Mutta aika usein (ei nyt varsin usein kyllä kuullakan) esimerkiksi tulipallohavainnossa on juuri mainitunlainen ääni herättänyt havaitsijan huomion.

Noita sähkömagneettisia ilmiöitä on kyllä yritetty rekisteröidä (VLF eli very low frwquency havainnointi), mutta ei kovin kehuttavalla menestyksellä. Koska äänen synnyttääkseen kentän täytyisi olla varsin vahva, niin tehtävää ei luulisi vaikeaksi, koska luulisi tällöin vähisemmänkin tulipallon jotain kenttää synnyttävän.
Olen tänä kesänä vähän itsekin "aloitellut" yrittämään VLF-havainnontia täällä Vesannon kesämökillä. Luin muutama päivä sitten meteor-obsista jonkun henkilön "käsityksen" että ne aiheuttavat samankaltaisen rekisteröinnin kuin ukkonen. Yleensä on tiemmä etsitty ihan jotain muuta jälkeä. (Tämä meteorobs-viesti ei juurikaan suoraan liittynyt ääniilmiöihin vain yleisemmin esitetty.)
Tuollaisia ukkosen aiheuttamia "sferics"-ilmiöitä esiintyy kesäaikaan monesti, tai jokseenkin aina kun nyt olen kokeillut sekunnissakin useita (ja kokemukseni mukaan noin tiheään kait vähimmilläänkin aina kun olen havainnoinut). Ne kantautuvat varsin kaukaa. Niinpä kenties nuo ilmiöt ovat olleet piilossa laitteilta siksi, että jäki on melkien samanlainen kuin ukkosen aiheuttamat. Tämä nyt on kylläkin vain spekulointia, mutta voisi olla looginen selitys miksi niitä on etsitty huonolla menestyksellä.

Minulla ei ole havainnonti jatkuvasti päällä, tietokonetarpeen ym takia. Ja mökkiin tuleva sähkölinja häiritsee vaihdellen, ollen erityisesti voimakkaalla sateella (paikkojen ollessa märkiä) paha ilmeisesti puihin eristämättä (muutakuin kuparilangan emalieristys) vedetyn antennin takia. Oli päällä nyt kesällä yhtenä yönä kun jonnekin Forssan seudulle (täältä Vesannolta muutama sata kilometriä) putosi oletettavasti kohtuukokoin en meteoriitti. Mitään erityistä "VLF-jälkeä" en huomannut, mutta ajotus oli sen verran epätarkka että siinä haarukassa "tavallisia sferics-jälkiä" oli kait satakunta. Nyt Perseidien maksimiyön oli päällä ja oli ehkä tavallista enemmän sellaisia aina yksittäisiä (salamoissa on usein pari hyvin lähekkäistä), jota ulottuivat läpi koko havaitun taajuusalueen ( 0 - 11 kHz) liki yhtä voimakkaina. Vastaavan voimakkuset ukkos-jäljet tahtovat olla näkymättlmissä tai heikkoja alle 3 kHz. Tuo Perseidiyö oli sateinen ja aika häiriöinen ja on mahdollista että ko "ilmiöt" tulivat vaikkapa ihmisen laitteiden aiheuutamina häiriöinä verkkopiuhoja pitkin. Pitäisi päästä kilometrien päähän verkkojohdoista, mutta yllätävän hyvin saatan täälläkin saada ainakin ajoittain.

Niin, minun oma käsitykseni on kyllä että tuollaiset äänet ovat todellisia. Sen verran olen niistä kuullutkin tulipallohavaitsijoilta ihan itsekin, että vaikuttanee tähän käsitykseen.

Muistuupa tässä vielä mieleen (meteorobsista) joskus lukemanani sen kaltaista että joku (enemmän tai vähemmän säännöllinen, jonka nimeä en kyllä muista, ei ollut tuttu) meteorihavaitsija kulee meteorit tietyllä tavalla säännöllisesti. Eli kuulee ne tietynlaisella säällä, joka oli jotain sen kaltaista kun usva alkaa nousta havaintomäelle.

Esko

teluiden

#3
Kaizun vastauksen perusteella ainoa järkevä selitys on että kuulimme äänen joka tuli ihan muualta kuin itse valoilmiöstä. Sitä selitystä kai on tarjottu myös ihmisille jotka väittävät kuulleensa revontulien ääniä tai jotain vastaavaa joka näyttää sotivan luonnonlakeja vastaan. Minun on vaikea uskoa että olisimme kuulleet niin samanaikaisesti niin omituisen äänen jota en ole kuullut koskaan toista kertaa. Täysin en tietysti pysty sitäkään poissulkemaan.

Itse olen kuvitellut selitykseksi kahta eri vaihtoehtoa: a) jotain hyvin tiivistä ainetta tuli maahan saakka ja me olimme oikeasti alle 300 m päässä sen reitiltä.
b) ääni ei välittynyt ilman kautta vaan tuli radiotaajuisena ja jokin (sähkölinja, peltikatto, joku ilman kerrosten rajapinta tms..) muutti sen ääneksi.

Kumpikin tuntuu omituiselta

Pekka

Edit: Sieltä taisi tullakin lisää vaihtoehtoja Eskolta. Vieressä oli Jalanti (järvi) ja me olimme järveen laskevan peltonotkelman reunalla. Oli syksy ja selkeä yö. En muista oliko notkelmassa sumua juuri silloin mutta sellaisin paikkoihin sitä usen kertyy. Jos sumua oli niin se oli meidän alapuolellamme.


Riqis

Tänä vuonna kuollut meteoriittiasiantuntija Richard O.  Norton kirjoittaa alan tiiliskiviklassikossa "The Cambridge Encyclopedia of Meteorites", että japanilaiset nauhoittivat tulipallon samanaikaisen maanpintaäänen erään perseidien maksimin yhteydessä ja että sittemmin ko. ilmiön nauhoittaminen on kyetty toistamaan monta kertaa sukkulan maahanpaluiden yhteydessä. Eli tämän mukaan ilmiö on dokumentoitu.

Samanaikainen maanpintaääni on raportoitu Suomessakin suurimpien tulipallotapausten yhteydessä. Silloin kun raportteja tulee sisään noin 200-300 kappaletta suuresta tulipallosta, niiden joukosta löytyy muutamia ceissejä, joissa havaitsija kertoo samanaikaisesta äänestä. Tämä ei sinällään todista yhtikäs mitään, mutta toisinaan havaitsija toteaa havaintokertomuksessa, että  kyseinen ääni ensin herätti katsomaan taivaalle.

Samanaikaisen maanpintaäänen kotimaiset kuulijat ovat kuvailleet ääntä nimenomaan "kohinana/ujelluksena" eivätkä "jyrinänä/pamauksena". Jälkimmäinen on se normaali - tulipallosta viiveellä saapuva ääni. Myös ulkomaisissa havaintoraporteissa esiintyy sama kahtiajako.
Marko Pekkola / www.avaruus.fi

Kaizu

Olen jostakin kuullut (lukenut) että revontulien ääni ei tulisi revontulista vaan että sama hiukkaskuuro joka aiheuttaa revontulet aiheuttaisi maassa ilmiöitä jotka synnyttävät kuullun sihisevän äänen. Se kuulostaa järkeenkäyvältä koska revontulet esiintyvät niin korkealla että ilmanpaine on siellä olematon ja mahdollisesti syntyvän äänen voimakkuus myöskin.

Tulipallon vana on ionisoitunutta kaasua joka on periaatteessa sähköä johtavaa. Sen voisi kuvitella "oikosulkevan" ilmakehässä olevia sähkövarauksia jolloin vanaan liittyisi sähkövirta joka taas puolestaan aikaan saa magneettikentän jne.
Siinä mielessä meteoriitti voisi toimia isona kipinälähettimenä samoin kuin salamakin. Tulipallon vana voisi toimia salaman purkauskanavan alkuna. En tiedä onko tällaista havaittu mutta olen nähnyt videon kokeesta jossa pienellä raketilla avattiin salamalle kanava. Raketti veti perässään ohutta kuparilankaa.

Kaizu
Kai Forssen

Esko Lyytinen

Jos se olisi lentänyt valaisevana 300 metrin päässä niin olisit kuullut ihan jotain muuta(kin). Jotta valoisalento jatkuisi noin alas niin sen täytyisi olla lilki jättikokoinen (jyrkässä tulossa jotain tonnin luokkaa (jyrkästi tuleva rauta voisi ehkä selvitä hiukan pienemmin vaatimuksin) vähintään alas tuleva, ja useimmat olisivat tällöin jo hajonneet pienemmiksi ja fragmentit hidastuneet ja sammuneet, vahva esimerkiksi rauta voisi kestää).

Ja sellainen olisi tehnyt varsin kovan pamauksen yliäänipamauksena ja tuollaisen maahan iskeymäkin varsin lähellä suurella nopeudella olisi ilmeisesti vahvasti jysäyttänyt, vaikkei olekaan omakohtaista kokemusta ;)
Yliäänipamaus lähtee lähinnä tiettyihin suuntiin ja sellaisella suunnalla olisi oletettavasti ollut tosi järisyttävä, mutta vaikka olisi ollut huonommallakin suunnalla noin lähellä niin kyllä olisi tullut kaikuina ym.

Tässä pari linkkiä aiheesta (siis noista oletetuista samanaikaisista) Leonidien ajalta:

http://science.nasa.gov/headlines/y2001/ast26nov_1.htm
http://spaceweather.com/meteors/leonids/2001/sounds.html
Ja lisää löytyy googlettamalla vaikkapa hakusanoilla hear meteors.

Esko

Esko Lyytinen


Tässä on linkki väitettyyn mikrofonihavaintoon. On sentään nuo kaksi tapausta kumpikin kahdella eri mikrofonilla.
http://vinkovic.org/Projects/Electrophones/

En tuosta äkkiseltään hahmottanut oliko mainitu miirofonien keskinäistä sijaintia. Jos ne oli etäällä niin ulkoiselle äänelle tulisi luultavasti viivettä muusta äänilähteestä, mutta meteorista kummassakin äänenä lähellä synyneinä ilmeisesti ei.
Tuon mukaan ääni oli matala. Olen lähinnä kuvitellut että olisi ehkä korkea, jollaisia minä en ollenkaan kuulekaan. Noin matalan voisin kuulla liki yhä hyvin kuin "normaalikuuloisemmatkin". En ole itse kuitenkaan koskaan kuullut meteorista (tulipallosta) ääntä.

Esko

Kaizu

En löytänyt noista linkeistä tieteellisesti pätevää todistusaineistoa ilmiön puolesta, vain spekulointeja ja havaintokertomuksia.
Löytyykö jostain ääninäyte, jota voisi kuunnella.

Kaizu
Kai Forssen

Riqis

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 16.08.2009, 17:29:59
En löytänyt noista linkeistä tieteellisesti pätevää todistusaineistoa ilmiön puolesta, vain spekulointeja ja havaintokertomuksia.

Samaa mieltä.

Kannattaa kuitenkin huomata, että tuo kroatialainen tutkija ei välttämättä tee palvelusta tälle asialle projekteineen. Itä-Euroopan korkeakouluissa on kaikenlaisia "anomalia"-tutkimuksia Venäjän tietysti ollessa kokonaan oma lukunsa. Väitteestään huolimatta ko. kroatialainen ei myöskään ole ensimmäinen näitä nauhoittanut (jos on ollenkaan siinä onnistunut).   

Mutta kuten edellä todettu, luotan Nortoniin - että esim. sukkuloiden maahanpaluun yhteydessä nämä samanaikaiset äänet on nauhoitettu. Tämä on tietysti auktoriteettiuskoisuutta, mutta loppujen lopuksi hyvin harvaa tieteellistä asiaa pääsee itse viimeisen päälle testaamaan. Olisi kyllä kiinnostavaa kuulla näistä kokeista lisää.
Marko Pekkola / www.avaruus.fi

Esko Lyytinen

Tiettävästi sitä pätevää todistusaineistoa juuri ei ole olemassa. Enkä tiedä ääninäytettä jota voisi kuunnella. Ehkä tuossa linkissä missä oli spektrikuvat heillä kenties olisi nauhoitettuna, en tiedä, mutta ei tuolla linkissä ole. Ja tuskin se nauhoitus sen enempää todistaisi.

Esko

EDIT: Jostain syystä huomasin tuon Riqisin aiemman kommentin vasta nyt, ikäänkuin sitä ei aiemmin olisi ollut tai luultavasti skippasin huomaamatta ruudun sen yli.

Kaizu

En minä sitä ääninäytettä todistuksena kaipaa vaan halusin kuulla kun ei ole omakohtaista kokemusta meteorin äänistä, varsinkaan noista välittömistä. Niistä jyrinöistä ja yliäänipamauksista on silloin tällöin ollut netissä nauhoituksiakin.

Kaizu
Kai Forssen

Esko Lyytinen

En äkkiseltään huomannut että siellä (mikrofonihavainnot) sivulla oli linkki varsinaiseen julkaisuun pdf-muodossa jonka hain.
http://vinkovic.org/Projects/Electrophones/ilwc-electrophones.pdf

Ei se äkkiseltään silmäillen minusta vaikuta ollenkaan huonolta tutkimukselta, vaikka parannettavaakin voisi jälkikäteen keksiä.
Ovat menneet kaukaiseen paikkaan meliulta. Ovat samanaiaksesti havainneet videota, ääniä mikrofoneilla ja VLF:ää ja ääniä kuntelemalla.

Yksi mikrofoni oli hyvin äänieristetyssä "boksissa" jonne tiemmä sähkömagneettinen säteily pääsi. Sitten oli visuaaliset "kuuntelijat", joita kierrätettiin väsymyksen välttämiseksi.

Äänieristyksestä (numeroarvojen lisäksi) antanee hyvän käsityksen se, että avoimen äänisignaali saturoitui heti tulipallon jälkeen "kommenteista" mutta vaikutusta ei juuri huomaakaan äänieristetystä.

Sanamaikaista VLF-signaalia ei havaittu taajusualeella 500 Hz - 10 kHz. Mutta varsin mielenkintoinen vihje voi oklla että videokamerasignaalissa näkyi epätavallista kohinaa tulipallon aikana. Jos ei ollut mikään valon saturoitumisilmiö niin vounee viitata että olisi kuitenkin ollut voimakas sähkömagneettinen kenttä jollain muulla taajuudella.

Tulipallojen magnitudit olivat -6.5 ja -12 .
Lähinnä oli herättänyt epäilyjä se, että tuolloin 1998 lensi paljon tulipalloja joten jonkun yhteyteen saattoi äänikin "eksyä". Mutta tuo äänieristetty mirofoni kyllä jotain kertoo. Graafeisssa sen signaalit molemmilla tulipalloilla oli samaa luokkaa kuin avoimessa mikrofonissa, ehkä vähän voimakkampikin.

Esko