Tavaraa Iso-Britanniasta?

Aloittaja ER, 12.08.2009, 17:06:11

« edellinen - seuraava »

ER

Päivää vaan.

Olin tuossa jo sormi liipaisimella ostamassa ne Ursan kauppaamat Helios Stellar 15x70 -kiikarit silä ajatuksella, että luultavasti kaukoputki jäisi vähemmälle käytölle kuin kiikarit. Satuin sitten kuitenkin googlaamaan noiden kiikarien arviointeja netistä, kun huomasin että Iso-Britanniassa noita kiikareita myydään merkittävästi halvemmalla. Ursan hinta (sinänsä hyödyllisine tarkastuksineen sun muine kollimointeineen) on tällä hetkellä 279 euroa, kun Iso-Britanniassa moni kauppa myy hintaan 130 puntaa eli n. 150 euroa. Siihen tullee toki postitus vielä päälle, mutta ero on silti ISO.

Mutta mikä/mitkä noita brittien verkkokaupoista olisivat hyviä ja suositeltavia?

Never

Lainaus käyttäjältä: ER - 12.08.2009, 17:06:11
Siihen tullee toki postitus vielä päälle, mutta ero on silti ISO.

Ja uskoisin että lisäksi rakkaan Suomen 22% alv ja tullimaksut?

/Jaakko

ER

#2
Nyrkkisääntönähän EU:n sisällä on, että pienemmän ko. maahan suuntautuvan myynnin tapauksessa noudatetaan myyntimaan ALVia. Jos vuotuinen raja ylittää tietyn tason, niin periaatteessa pitäisi käyttää ostajan maan ALVia. Ja mitään tulleja ei mene.

EDIT: epäasiallista piikikkyyttä poistettu...

Never

Lainaus käyttäjältä: ER - 12.08.2009, 19:58:27
Oletko kuullut EU:sta?
Nyrkkisääntönähän EU:n sisällä on, että pienemmän ko. maahan suuntautuvan myynnin tapauksessa noudatetaan myyntimaan ALVia. Jos vuotuinen raja ylittää tietyn tason, niin periaatteessa pitäisi käyttää ostajan maan ALVia. Ja tietenkään mitään höpö höpö tulleja ei mene.

Kaikkea sitä oppii, seison korjattuna. Viimeksi kun olen Briteistä tilannut tullia kyllä meni (ei taidettu sitten olla vielä EUssa). Ja tosin... voi sitä hieman kiltimminkin vastata...  :angel:

ER

Lainaus käyttäjältä: Never - 12.08.2009, 20:58:11Ja tosin... voi sitä hieman kiltimminkin vastata...

Totta, anteeksi. Jäi sävy vähän itseänikin harmittamaan, mutta ällistyin oikein kun itselläni on tullut tilailtua sen verran erilaista tavaraa muualta EU:sta että tietyt asiat tuntuvat jo niin itsestäänselviltä.

Timi

Itse olen tilannut UK:sta vaikka mitä ja paikallinen ALV (VAT) on yleensä sisällytetty hintaan joten muita kuluja toimituskulujen lisäksi ei makseta.
Pienemmät tavarat tulee useasti tosi nopeasti UK:sta verrattuna vaikkapa saksaan.

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Never - 12.08.2009, 20:58:11
Kaikkea sitä oppii, seison korjattuna. Viimeksi kun olen Briteistä tilannut tullia kyllä meni (ei taidettu sitten olla vielä EUssa).
Yllättävän moni ainakin omasta tuttavapiiristäni tuntuu jotenkin oletuksena laskevan Brittien toimitukset tullattaviksi. Lienee sitten Punta mikä aiheuttaa sen harhan, että UK ei olisi EU-maa. Siitä on ajoittain jopa hyötyä. Silloin kun punnan kurssi sukeltaa nopeasti, brittien varastoista saa edullisesti tavaraa. Alkuvuonna taisi tulla mm. Playstation kolmosia suomeen melkoinen nippu brittien Amazonista... :)
Vesku
www.vkastronomy.com

hmanty

Lainaus käyttäjältä: Timi - 12.08.2009, 22:00:33
.... paikallinen ALV (VAT) on yleensä sisällytetty hintaan ....

Itse tässä kuolaan juuri Astrotrac -jalustan perään ja ainakin myyjän sivuilla lukee "ex. VAT".
Harri Mänty
SkyWatcher 200/1200 - JS-jalusta - Pentax K5 - iOptron SmartStar-A GOTO

Meade-mad

Lainaus käyttäjältä: ER - 12.08.2009, 17:06:11
(sinänsä hyödyllisine tarkastuksineen sun muine kollimointeineen)

En ostaisi minkäänlaista kiikaria jos en pääsisi tarkastamaan kollimointia. Rahtikuljetukset ovat kova juttu tuollaiselle intrumentille. Jos kollimointi ei ole kunnossa, taivaalla on tuplamäärä tähtiä.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

ER

Mutta silloinpa tuo Ursankaan kiikarien kollimointi ei auta jos ei pääse hakemaan paikan päältä. Vai mitä?

Timi

Itse olen tuossa katsellut ulkomailta noita Schmidt-Cassegrain 6 ja 8 tuumaisia mutta mitenhän tuo rahti noissa, meinaan
onko porukalla kokemuksia meneekö kollimoinnit pieleen tai muuta vastaavaa.
Vaikka toisaalta sama kai se mistä tilaa, ainahan kolhuja voi tulla vaikka kotimaan kuljetuksissakin.

PetriKe

Harvoin kuljetuksen aikana mitään dramaattista tapahtuu. Kollimointi on aina syytä tarkistaa, tuli tavara Suomesta tai muualta maailmasta. Ja muutenkin, ei sitä kollimoinnin tarvetta kannata pelätä, se on aika simppeli toimenpide.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Meade-mad

Kiikarien kollimointi ei ole aina "simppeli" toimenpide. Tässä tapauksessa säädettäviä osia on kahden linssikaukoputken ja muutaman kulmaprisman verran. Kollimointiin voi olla ruuvit tai sitten ei. Joskus ruuvit ovat rungon pehmusteiden alla ja niihin päästäkseen täytyy pehmusteita hieman availla. Joskus täytyy käännellä myös etulinssejä jos niissä on eåäkeskokehykset. Takuumielessä olisi tietty hyvä tietää mitä tekee kun aloittaa säätelyn.

Jos kiikarin ostaa liikkestä, jossa sitä voi itse asiallisesti arvioida niin eipähän tule niin paljoa tavaran lähettelyjä edestakaisin.

Jokainen saa ostaa laitteensa aivan mistä huvittaa. Olipahan vaan oma mielipiteeni. Onnea onnistuneeseen postiostokseen tarvitaan.

jk

PS. Saksasta tilaamani Maksutov oli säilynyt nipussa.
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Timi

Nyt poikkean hieman edellisestä aiheesta eli toisinaan näkee noita tarjousputkia yms... eli huomattavan paljon halvempia kuin
kotimaassa tai hintaa on pudotettu viivaamalla yli tavanomainen hinta ja laitettu vaikka punakynällä uusi edullinen hinta.
Tulee vaan mieleen että myynevätkö jotain valkattuja maanantai yksilöitä käsistään pois... :undecided:
On se vaan jännää tuo ulkomailta ostaminen ja kaikkea miettii ennenkuin klikkaa vapisevin sormin order nappulaa.  :smiley:

Lauri Uusitalo

Lainaus käyttäjältä: Timi - 15.08.2009, 22:06:51
Nyt poikkean hieman edellisestä aiheesta eli toisinaan näkee noita tarjousputkia yms... eli huomattavan paljon halvempia kuin
kotimaassa tai hintaa on pudotettu viivaamalla yli tavanomainen hinta ja laitettu vaikka punakynällä uusi edullinen hinta.
Tulee vaan mieleen että myynevätkö jotain valkattuja maanantai yksilöitä käsistään pois... :undecided:

Tunnetuilla postimyyntiliikkeillä ei ole varaa myydä skeidaa tietoisesti. Orion myy jenkeissä joskus kakkosluokkaa, mutta se on merkitty ja mainittu, ja kyseessä on kuitenkin toimiva mutta jostain muusta syystä ei priimaa.

Lainaa
On se vaan jännää tuo ulkomailta ostaminen ja kaikkea miettii ennenkuin klikkaa vapisevin sormin order nappulaa.  :smiley:

Jos ei veikkaa, ei voi voittaa.
Kaukoputket: 25cm F5.6 Newton, SW 80ED, Lidl 70/700
Kiikarit: TS 25x80, Olympus 15x50