Okulaareja 150/750 newtoniin

Aloittaja Jarkko.A, 12.08.2009, 12:42:27

« edellinen - seuraava »

Jarkko.A

Päädyin nyt tuohon Celestronin Omni malliin ja sen mukana tulee vain 25mm okulaari, jolla suurennus on 30x ja aikaisemman putken jäljiltä käyttökelpoisena on 4mm okulaari. Ajattelin samalla ostaa seuraavat okulaarit + barlowin:

17mm
7mm
2x barlow

Noilla saisi sitten 30x, 44x, 60x, 88x, 107x, 187x, 214x sekä 374x suurennukset (joista viimeisin on täysin turha). Kuulostaako järkevältä valikoimalta vai pitäisikö 7mm sijasta ottaa 5mm?

papamiguel

Onhan tuossa jo suurennusvalikoimaa! Jos haluat hieman helppokäyttöisemmän virityksen, niin joku zoom- okulaari voisi olla simppeli suurennusten muuttamiseksi. Mutta kyllä noilla jo pääsee aika pitkälle.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Jarkko.A - 12.08.2009, 12:42:27
Noilla saisi sitten 30x, 44x, 60x, 88x, 107x, 187x, 214x sekä 374x suurennukset (joista viimeisin on täysin turha). Kuulostaako järkevältä valikoimalta vai pitäisikö 7mm sijasta ottaa 5mm?

Noista kahdesta ilman muuta 7mm, jota barlowilla tuplaamalla saat käytännön maksimisuurennuksen putkestasi. 5mm okulaari antaisi jo 150x/300x suurennukset, joista 300x jäisi kohtuullisen vähälle käytölle mm. suomalaisen keskivertoseeingin ja putkesi 150mm koon takia. Tavallisesti talvisaikaan pääsee mukavasti noin 180x...220x suurennuksiin ja tämän jälkeen pitäisikin olla nippu okulaareja milllin välein, joilla ongitaan sen iltaisen seeingin rajat esiin. (Tuo 300x saattaa siis hypätä liian helposti sopivimman suurennuksen ylitse, jos vaikka keli sietäisi 250x suurennuksia, muttei yli tämän. Jokin 187x-214x-250x-300x voisi olla sangen passeli porrastus, mutta se vaatisi yhden lisäokulaarin hankinnan.)

Harkitse myös 7mm tilalle 6mm okulaaria, jolla saisi 125x/250x suurennukset ja toisaalta paikattua hiukan tuota 88x-107x-187x porrastusta. Lähtöpupilli olisi tuossa 0,6mm, mikä on planeettahavaintojen hyvällä alueella (0.6mm - 1mm). Jos mennään alle 0.6mm kokoisen lähtöpupillin, niin sitten alkavat silmän ominaisuudet loppumaan pikkuhiljaa kesken yksityiskohtien erottamisessa ja aletaan tulkitsemaan silmän omia virhehavaintoja. (Tästä esim. tällainen artikkeli: http://www.skyandtelescope.com/news/3306251.html. Toisaalta täälläkin neuvotaan pysymään tuon 0.5mm lähtöpupilli-rajan yläpuolella, mikä tarkoittaa 150/750mm putkella maksimissaan 300x suurennusta.)
- Timo Inkinen

Jarkko.A

Kiitoksia vastauksista. Tähtitiede on kyllä suhteellisen aloittelevalle harrastajalle sellainen, että jokainen vastaus tuo uusia kysymyksiä  :azn:

Halvimpia okulaareja tuskin kannattaa ostaa joten Teleskop Servicen okulaarit voi varmaankin unohtaa?

Toimiiko zoom okulaari oikeasti niin hyvin että se korvaisi ko. alueen normaalit okulaarit? Kuulostaisi kyllä mukavalta kun ei tarvitsisi pakkasessa vaihdella okulaareja edes takaisin.

Eli käytännössä tuli taas lisää vaihtoehtoja joista pitäisi osata valita itselleen sopivat.

Kannattasiko siis ostaa esm. Baaderin Hyperion 8-24mm zoom okulaari tai Tele Vue:n vastaava sen sijaan että ostaisi muutaman kiinteäpolttovälisen okulaarin? 6mm Okulaari pitäisi kuitenkin ostaa vielä erikseen joten jos sittenkin hankkisi 6mm ja laajakulmaisen 15-17mm okulaarin?

Vaikeaksi menee, taitanee olla helpointa vaan tilata jotakin ja uusia havaintokauden aikana huonoksi havaitut välineet  :rolleyes:


Never

Lainaus käyttäjältä: Jarkko.A - 15.08.2009, 18:20:33
Halvimpia okulaareja tuskin kannattaa ostaa joten Teleskop Servicen okulaarit voi varmaankin unohtaa?

Kaipa se on enemmän siitä kiinni paljonko on rahaa lojumassa taskuissa kun okulaareja ostaa. Mä pärjäsin lähes 10 vuotta halvoilla Sirius Plössl okulaareilla. Tänä vuonna ostin Celestron Omnit jatkamaan siitä mihin Siriukset jäi. Celestronin Omneista ei ole mitään huonoa sanottavaa vaan vaikuttavat ainakin minun silmääni varsin hyviltä okulaareilta. Yleensä olen pitänyt kiinni siitä että pienet (alle 10mm) okulaarit ovat mahdollisimman hyvälaatuisia.

Zoom okulaari kyllä kuullostaa erinomaiselta, mutta siitä ei ole kokemusta. Kannattaa vähän lueskella ja tutkailla millaisia arvoita siitä on kirjoitettu. Hinnasta päätellen ovat ainakin laadukkaita.

/Jake

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Jarkko.A - 15.08.2009, 18:20:33
Toimiiko zoom okulaari oikeasti niin hyvin että se korvaisi ko. alueen normaalit okulaarit? Kuulostaisi kyllä mukavalta kun ei tarvitsisi pakkasessa vaihdella okulaareja edes takaisin.

Baaderin Hyperion zoomilla olen kerran katsonut ja tuntui toimivan varsin hyvin. Samoin olen kuullut kehuja ko. okulaarin omistajilta. Tässä valossa tuntuisi olevan "varma" hankinta. Itse vannon kuitenkin kiinteän polttovälin omaaviin kakkuloihin...ainakin niin pitkään ennen kuin pääsen kunnolla zoomin kanssa kikkailemaan.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Jarkko.A - 15.08.2009, 18:20:33
Halvimpia okulaareja tuskin kannattaa ostaa joten Teleskop Servicen okulaarit voi varmaankin unohtaa?

Okulaarit voinee oikeastaan tiivistää/jaotella kolmeen ryhmään:
1.) halvat vakio-okulaarit, joita lykätään perusputkien mukaan 1-2 kpl, laatu vaihtelevaa ja hinnat alle 50-70 euron, suunnittelultaan/ominaisuuksiltaan perusmalleja, mukana kelvollisiakin alkukäyttöön
2.) keskiluokka kelvollisia okulaareja, joita valmistavat tunnetut yritykset omalla nimellään (esim. Baaderit + vastaavat ja toisaalta myös premium-okulaarien perusmallit kuten plösslit), hinnat 70-200 euroa ja kuvalaatu yleensä ihan asiallinen ja riittävä useimpiin tarkoituksiin (=80-90% kalliimpien laadusta?), käyttöominaisuuksiakin löytyy (laajakulmaisuus yms.), mutta usein vielä laadun kustannuksella. Ovat kustannustietoisen valinta (jos löytää jyvät akanoiden joukosta).
3.) premium-okulaarit, hinta yli 200 euroa kappaleelta, laatu ja ominaisuudet erinomaisia, joten sinänsä varma valinta käyttöön kuin käyttöön. Päätyvät salkkuun yleensä siinä vaiheessa, kun nuo kaksi edellistä luokkaa on käyty läpi ja "huonoiksi" havaittu (vaatimustaso vaihtelee käyttäjäkohtaisesti ;). Sarja näitä maksaa yleensä enemmän kuin itse putki, mutta permium-okulaarit toisaalta tarjoavat parhaan mahdollisen kuvalaadun (= eivät muodostu pullonkaulaksi missään tilanteessa ja kulkevat mukana putkivaihdoista huolimatta). Itselläni on kasa näitä premium-luokan okuja, mutta olen käynyt läpi tätä ennen pitkän tähtiharrastuspolun (aina 1980-luvultä lähtien perus Kellner-okuista alkaen).

Lainaus käyttäjältä: Never - 16.08.2009, 10:40:39
Yleensä olen pitänyt kiinni siitä että pienet (alle 10mm) okulaarit ovat mahdollisimman hyvälaatuisia.

Tämä on tärkeä pointti, tässä laatu tulee näkyviin.
- Timo Inkinen

Jarkko.A

Eli periaatteessa Baaderin Hyperion 5mm tai 8mm ja sen lisäksi sitten TS:n ED sarjan 14mm tai 18mm voisi olla hyvä ratkaisu alkuun hyvän apokromaattisen 2x barlowin kanssa. Sopisi vielä hyvin budjettiinkin.