Kesäyön tähtikuvioita

Aloittaja Erik Pirtala, 27.07.2009, 09:58:49

« edellinen - seuraava »

Erik Pirtala

http://erkinkuvat.kuvat.fi/kuvat/starsky%20016.JPG/full ISO 100 valotus 8"

Kuvassa on kesäkolmion alueella olevia tähdistöjä.

Klikatessanne linkin takana olevan ottamani kuvan isoksi.siellä näkyy paljon enemmän tähtiä.

Kuvassa pitäisi näkyä joutsenesta Ainakin deneb ja kesäkolmion keskustaa kohti menevä joutsenen kaula sekä siivet. Vegan ympärillä näkyy koko kuvio. sekä sen oikealla puolella oleva Herkules osittain.

Kotkasta näkyy vain Altair ja pari muuta tähteä. Lisäksi siellä on delfiinin sekä nuolen kuviot. tämä on tähän asti paras kuvani tähtitaivaasta. :smiley:

Ketun kuviosta näkyy myös yksi tähti.

Erik Pirtala


Erik Pirtala


Erik Pirtala


TähtiJussi

#4
Minä otin tuossa Vegasta kuvan. 

Ja liitteessä on kotkan tähdistön kärkeä.

Edit: lisäsin käsitellyn kuvan Vegasta (liitteenä)
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

tidzu

on se ihme, mitä jo pelkällä järkkärillä saa astronomisesti aikaan :D

Minä kun otin aprox. 40s F10 iso 100-400 Lukemilla taivaasta kuvia (stellariumin mukaan Altair nimisen tähden suunnalta) Niin jumalauta niitä tähtiä ponnahteli näytölle, kun vähän suurensi kuvaa. Silmin ei muuta kuin tuo kirkas ''altair'' näkynyt sielä suunnassa. Ja jos niskat kestää niin ylhäälläkin alkaa jo näkyä ihan ok:sti tähtiä.

Vielä kun en kaukoputkea omista, niin kameralla ja kiikareilla olen koitellut taivasta tutkia, lähinnä mökillä, jossa on kaikkialle, paitsi pohjois-länsisuuntaan erittäin hyvä näkyvyys.

Andromedaa olen joskus koittanut havaita, vaan (tietääkseni) Se on niin lähellä kuuta että kiikareinkaan tuskin erottaa mitään  :undecided:
Tino L.

tidzu

Pitäisi vaan saada sopivan tukeva jalusta kameralle :D Kun tuo kamera pöydälle ja linssisuoja kiilaksi putken alle: tyyli ei oikein toimi :D

Btw... Voisiko Andromedan galaksin nähdä jonkinlaisena utuna järkkärillä otetuissa kuvissa  :huh:
Tino L.

TähtiJussi

Lainaus käyttäjältä: tidzu - 29.07.2009, 12:25:54
Pitäisi vaan saada sopivan tukeva jalusta kameralle :D Kun tuo kamera pöydälle ja linssisuoja kiilaksi putken alle: tyyli ei oikein toimi :D

Btw... Voisiko Andromedan galaksin nähdä jonkinlaisena utuna järkkärillä otetuissa kuvissa  :huh:
Kun pinoaa muutamia valoituksia niin voisi hieman erottaa.
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

Erik Pirtala

Lainaus käyttäjältä: TähtiJussi - 28.07.2009, 12:37:48
Minä otin tuossa Vegasta kuvan. 

Ja liitteessä on kotkan tähdistön kärkeä.

Lisää valotusta peliin niin tulee koko lyyra näkyviin.  :smiley:

Marko.J

Lainaus käyttäjältä: tidzu - 29.07.2009, 12:25:54


Btw... Voisiko Andromedan galaksin nähdä jonkinlaisena utuna järkkärillä otetuissa kuvissa  :huh:

Komiasti, jos vain jalustasta löytyy toimiva seuranta (ks. andromedan galaksia käsittelevää viestiketjua, monet kuvat on otettu järkkärillä).

Tuolta löytyy mun versioni, SW80ED putken perään laitetulla PentaxK100D järkkärillä kuvattu:

http://1.bp.blogspot.com/_geA_Um4954w/Sap2SftHVhI/AAAAAAAAAA8/qOFUFzsro3s/s1600-h/M31kuva1.jpg
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

tidzu

Kaunista  :shocked: Tarkoitinkin ihan raa-alla järkkärillä ja objektiivilla.
Tino L.

Marko.J

Vähän aihe karkaa käsistä, kuten Tähti Erkki asiallisesti huomautti. Siispä lyhyesti:

Onnistuu ihan objektiivillakin. Ks edelleen tuon m31 -ketjun kuvia, sieltä löytyy järkkäri-objektiivi -setilläkin kuvattuja.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

tidzu

Aij :D Olen vaan kärsimätön  :cheesy:
Tino L.

Erik Pirtala

Vega lyyroineen sekä joutsenta


TähtiJussi

Tässä karhunvartijaa ja vasemmassa reunassa on pala herkulesta.
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein