Nikon D50 Asetuksista ym...

Aloittaja tähti_ville, 22.11.2006, 21:07:27

« edellinen - seuraava »

tähti_ville

Moikka kaikille .

Olen aloittamassa tätä harrastusta ja monta asiaa on vielä kokemattomalle aivan uutta ja ihmeellisempää kuin korvakuulolta soittaminen.
Mutta asiaan, eli kysymykset.

1. Ostin nikon D50 kameran ja sopiiko siihen villen kellosta  myytävänä oleva Kamera sovite T/2. Järjestelmäkameroille NIKON
2. Olisiko jollakin antaa neuvoa kameran asetuksista miten pääsisi alkuun ja mitä arvoja muutella jos koettaa vaikka kuvata plejadeja.
   Minulla ei ole aikaisempaa kokemusta järkkäreistä....
3. Putkena minulla on Helios skyliner 200 1000mm polttovälillä + JS-seurantajalusta Ja saako kyseisen kameran liitettyä suoraan
   okulaariin vai tarviiko jotain muuta sovitinta hankkia.
4. Olen väsäämässä siihen seuranta putkeksi Bayttronixin 80mm ja polttoväliltään 400mm linssiputkea ja siihen jostakin weppi kameraa..
   jolla voisi seurata kohdetta olisiko ehdotuksiksia onnistuuko liittää askelmoottoria säätämään sivussa olevaan ruuviin millä säädetään
   putken korkeus suuntaa. Mikä sitten hienolta nimeltään onkin...... Läppärin voisi liittää kyseiseen hässäkkään jolla saisi seurannan päälle.
5. En tiedä tarviiko se ees sellaista virittelyä korkeus suunnassa jos saa jalustan asetukset kohileen eli taivaan napaan... Mutta olisin
    mielissäni neuvoista ja mielipiteistä koko hommasta sekä hyvistä vinkeistä mitä voisin tehdä tässä odötellessani mahdollista hävainto
    keliä ootellessa.



            Terveisin Antti Auvinen..

Uppo

Lainaus käyttäjältä: tähti_ville - 22.11.2006, 21:07:27
1. Ostin nikon D50 kameran ja sopiiko siihen villen kellosta  myytävänä oleva Kamera sovite T/2. Järjestelmäkameroille NIKON
Onnittelut! Hyvä valinta :) ja sopiihan se. Itse aikanaan tilasin sovitteet Teknofokuksesta.

Lainaa
2. Olisiko jollakin antaa neuvoa kameran asetuksista miten pääsisi alkuun ja mitä arvoja muutella jos koettaa vaikka kuvata plejadeja.
   Minulla ei ole aikaisempaa kokemusta järkkäreistä....
Kamera manuaalille, ISO800-1600 jos DS kohteita kuvailet, kuuhun ja aurinkoon riittää pienempikin herkkyys (ja kaikkihan muistaa että aurinkoa ei saa kuvata tai katsella ilman asianmukaisia suotimia) valotusaika niin pitkä kun vaan jalusta antaa myöten. Kannattaa muuten hankkia se IR kauko-ohjain tai ohjata valotuksia tietokoneella.

Lainaa
3. Putkena minulla on Helios skyliner 200 1000mm polttovälillä + JS-seurantajalusta Ja saako kyseisen kameran liitettyä suoraan
   okulaariin vai tarviiko jotain muuta sovitinta hankkia.
Minun käyttämässä JS-Dobsonissa on M42x1(Pentax/Praktica) kierteet okulaariholkissa, eli tavallinen T2(M42x0,75) sovitin ei mene siihen. Teknofokuksesta hankin M42 sovitteet, nyt saldo nähtävästi nolla.
Kannattaa kysellä sieltä, asiantuntemusta kyllä löytyy.

Lainaa
4. Olen väsäämässä siihen seuranta putkeksi Bayttronixin 80mm ja polttoväliltään 400mm linssiputkea ja siihen jostakin weppi kameraa..
   jolla voisi seurata kohdetta olisiko ehdotuksiksia onnistuuko liittää askelmoottoria säätämään sivussa olevaan ruuviin millä säädetään
   putken korkeus suuntaa. Mikä sitten hienolta nimeltään onkin...... Läppärin voisi liittää kyseiseen hässäkkään jolla saisi seurannan päälle.
5. En tiedä tarviiko se ees sellaista virittelyä korkeus suunnassa jos saa jalustan asetukset kohileen eli taivaan napaan... Mutta olisin
    mielissäni neuvoista ja mielipiteistä koko hommasta sekä hyvistä vinkeistä mitä voisin tehdä tässä odötellessani mahdollista hävainto
    keliä ootellessa.
Tuolla yksi mitä olen saanut aikaiseksi http://astronetti.com/foorumi/index.php?topic=45.45 se on se viimeinen kuva.

Hieman tuollaiset visiot oli itsellänikin, hylkäsin sen kyllä sitten. Suuntaus vaan kohdilleen niin hyvä tulee. Itse jouduin tuota invertterin ohjauskapulaa hieman säätämään, vanha jalustamalli kun oli tehty edistäväksi, sain sen siten pyörimään oikealla nopeudella.
Jani Virtanen

tähti_ville

Kiitos Jani vinkeistä..

Kauko-ohjain on tulossa ja sitten vaan ollaan odottelevalla kannalla kelien suhteen.

Zygga

Niin kunhan kuvaat RAW-formaatissa, niin silloin ei suurimmalla osalla kameran asetuksista ole merkitystä. Niitä asetuksiahan käytetään kun RAW-kuvasta tehdään "tavallinen" digitaalinen kuva esim jpg. RAW-kuvien käsittely on ehkä vähän hankalampaa, mutta esim. IRIS-ohjelmalla kyllä sujuu.

ISO asetuksella kyllä on merkitystä, ja kannattaa hiukan testailla mikä tuntuu sopivalta. Mielestäni kamerassa kohina tekee melkoisen pomppauksen käytettäessä 1600 asetusta, joten 800 lienee usein järkevin vaihtoehto. Itse olen kuvannut DS kohteitakin ISO 400 asetuksella. Lopulta se korkeammasta ISO-herkkyydestä saatava hyöty voi hävitä kun joutuu temppuilemaan kohinanpoiston kanssa.

Valotusajassakin voi valosaasteen keskellä tulla raja vastaan. Pidentämällä valotuksia ei välttämättä saa enää varsinaisesta kohteesta enempää yksityiskohtia kuvaan, vaan taustataivas vain alkaa vaalenemaan. Kokeilemalla tuonkin oppii. 

Tuossa vielä kuva jonka plätkäisin edellisellekin foorumille. Valotusta oli muistaakseni 7*2min keskellä kaupunkia. 31