Värisuotimista mihinkään?

Aloittaja Erik Pirtala, 24.07.2009, 18:03:11

« edellinen - seuraava »

Erik Pirtala

Mo!

Tuli mieleeni että olisiko värisuotimista mitään hyötyä visuaalikatselussa/afokaalisessa kuvauksessa, vai soveltuvatko ne ennemminkin vesilinnun heittoon?
Kertokaa kokemuksia jos sellaisia on.Minkä väriset mihinkin jne...

Vesa Kankare

Aika vähän itse olen ainakaan saanut hyötyä niistä. Joissain planeettahavainnoissa voi pientä kontrastilisää saada värisuotimilla. Akromaattilinsseillä sensijaan kuu ja aurinkohavainnoissa keltainen suodin voi antaa aika merkittävääkin parannusta vaimentamalla sinistä haloa kirkkaissa kontrastikkaissa kohdissa. Tähän tarkoitukseen on olemassa ihan varta vasten tehtyjäkin suotimia, kuten Baaderin Fringe Killer. Nämä ovat toki jonkin verran arvokkaampia.
Vesku
www.vkastronomy.com

Timpe

Itse katselisin enemmän tämän tyyppisten suotimien perään, jos on tarkoitus parantaa esim. kohteen yksityiskohtien erottumista:
http://www.baader-planetarium.de/sektion/s41/s41.htm
http://www.baader-planetarium.de/sektion/s41/bilder/gross_Filtersticker_large_MoonSky-Filter_1.25inch.jpg
Näistä on enemmän hyötyä kuin "värillisistä laseista", jotka eivät oikeasti suodata mitään. (Tätä jyrkempi filtteri on esim. UHC-S, vieritä sivua alemmas, niin löytyy). Nämä ovat melko yleiskäyttöisiä suotimia molemmat  :smiley:
- Timo Inkinen

Erik Pirtala

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 24.07.2009, 18:14:01
Aika vähän itse olen ainakaan saanut hyötyä niistä. Joissain planeettahavainnoissa voi pientä kontrastilisää saada värisuotimilla.

Minulla on yksi baaderin punainen värisuodin.Jotain apua siitä on ollut. toiminut kohtalaisesti ainakin jupiteriin ja saturnukseen ainakin isommalla suurennoksella.

Jos ei muuhun kelpaa niin ainakin voi laittaa taskulampun eteen niin saadaan hyvää punaista valoa.

Vesilinnut jääköön siis rauhaan.

Timpe

http://www.ursa.fi/ursa/jaostot/kpk/mars/piirtaminen.html

"Mars-havainnoissa voi käyttää erilaisia suotimia. Ne tuovat näkyviin eri yksityiskohtia:
Punainen tai oranssi suodin korostaa tummien alueiden kontrastia ja näyttää vaaleat alueet, kuten napakalotin hyvin. Tämä suodin puree myös parhaiten pölymyrskyjen etsintään. Pienillä putkilla keltainen suodin antaa kirkkaamman kuvan kuin syvänpunainen filtteri.
Vihreä ja sinivihreä suodin käy pintasumujen, jäätyneiden alueiden ja napakalottien reunamien havaitsemiseen.
Sininen ja violetti suodin näyttää napakalotit ja mahdolliset vesihöyrypilvet paremmin."

- Timo Inkinen

spuge

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 24.07.2009, 18:17:29
..Näistä on enemmän hyötyä kuin "värillisistä laseista", jotka eivät oikeasti suodata mitään..

No en nyt ihan sanoisi, etteivät suodata mitään. Olisivat läpinäkyviä jos tuo pitäisi paikkaansa. Baaderin värisuotimien läpäisykäyrät ovat verkkosivuilla:
http://www.baader-planetarium.de/sektion/s40/s40.htm

Voipa tuota havainnoillistaa itselleen myös laittamalla perätysten esim. sinisen ja punaisen suotimen.  :wink: Ei pal näy..

Varsinaisen pointtisi kuitenkin allekirjoitan, eli mainitsemistasi suotimista on enempi iloa..
WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700

Erik Pirtala

Lainaus käyttäjältä: spuge - 25.07.2009, 21:44:19

LainaaNäistä on enemmän hyötyä kuin "värillisistä laseista", jotka eivät oikeasti suodata mitään

No en nyt ihan sanoisi, etteivät suodata mitään.

Nehän suodattavat siis ymmärtääkseni kaikki muut spektrin värit paitsi sen minkä värinen itse suodin on.


Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Tähti Erkki - 25.07.2009, 23:52:14
No en nyt ihan sanoisi, etteivät suodata mitään.
Nehän suodattavat siis ymmärtääkseni kaikki muut spektrin värit paitsi sen minkä värinen itse suodin on.

Joiltain osin se olisi näin, jos suotimet olisivat kapeakaistaisia. Spugen laittaman linkin takana löytyy Baaderin suotimien läpäisy käyriä. Käyrät ulottuvat pitkälle infrapuna-alueelle. Näkyvä alue on n.350-700nm. Niistä näkyy että sininen ja vihreä ovat kuvaamasi kaltaisia kaistan päästösuotimia. Keltainen, oranssi ja punainen ovat taas alipäästösuotimia. Keltainen päästää läpi kaikki 500nm pidemmät allonpituudet eli leikkaa pois keltaisen vastavärin eli sinisen.

Kaizu
Kai Forssen

Timpe

Lainaus käyttäjältä: spuge - 25.07.2009, 21:44:19
No en nyt ihan sanoisi, etteivät suodata mitään. Olisivat läpinäkyviä jos tuo pitäisi paikkaansa. Baaderin värisuotimien läpäisykäyrät ovat verkkosivuilla:
http://www.baader-planetarium.de/sektion/s40/s40.htm

Kiitos oikaisusta eli "seison korjattuna" tässä asiassa, kuten britit asian sanoisivat  :embarrassed:  :angel:
Onko näissä värisuotimissa yleisiä laatueroja ts. onko myynnissä lähinnä "värillisiä lasinpaloja" ja sitten erikseen näitä oikeasti suodattavia värisuotimia (kuten nämä Baaderin mallit)? Itse olen ollut siinä väärässä (?) luulossa, että suurin osa halvoista värisuotimista kuuluu tuohon ensimmäiseen luokkaan, joista ei julkaista läpäisykäyriä tms. lisätietoa ja joiden käytännön hyöty on kyseenalainen.
PS. Baaderin suodinsetti (tässä konekäännös englantiin) voisi olla tuon perusteella kannattava hankinta planeettahavaitsijoille, koska sen hinta on kohtuullinen verrattuna moniin kapeakaistaisempiin suotimiin.
- Timo Inkinen

Erik Pirtala

Voiko värisuotimia käyttää kuun katselussa?

Harmaasuodin on todella kätevä kuperan kuun ja täydenkuun katseluun. Mutta entä värisuotimet

Toni

LainaaVoiko värisuotimia käyttää kuun katselussa?

Kuun värimaailma on ikävä kyllä niin yksipuolisen harmaa, että värisuotimista ei ole oikein mitään muuta iloa kuin pieni valon vähentyminen ja siten häikäisyn vähentyminen. Harmaasuotimet ovat kuitenkin siihen tarkoitukseen monin verroin tehokkaampia. Jos tykkää katsella esim. verenpunaista Kuuta niin mikäs siinä on punaisen lasin läpi katsellessa. Jos Kuussa haluaa keskittyä jonkun tietyn alueen yksityiskohtiin, kannattaa katsoa sitä eri valaistusolosuhteissa (muuttuvat samalla kun Kuun vaihekin muuttuu).
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

spuge

Lainaus käyttäjältä: Tähti Erkki - 26.07.2009, 12:59:01
Voiko värisuotimia käyttää kuun katselussa?

Harmaasuodin on todella kätevä kuperan kuun ja täydenkuun katseluun. Mutta entä värisuotimet


Keltainen suodin toimii mielestäni hyvin kuun kanssa. Kontrasti paranee selvästi. Akromaattiputkella hyöty voi olla vieläkin suurempi verrattuna pelkkään harmaasuotimeen, koska auttaa jonkin verran värivirheeseen leikkaamalla ne siniset pois. Harmaasuotimessa on etuna tietenkin mukava neutraali väri.
WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700

Erik Pirtala

Miten harmaasuodin toimii venuksen katseluun pimeältä taivaalta? Silloinhan se on hyvin kirkas katsoa putken läpi. (ainakin itsellni oli)

Lars

Minulla on oheinen Omegonin 6 suotimen setti:
http://www.astroshop.de/en/omegon-color-filter-set-1-25----6-teilig-/p,11333?sid=8ebb58db6cf68f3e3822ac01c96506bb

Olen kokeillut noita muutaman havaintokerran verran, kohteina kuu, Jupiter ja Saturnus. Putkina 80mm ED ja 127mm Mak.
Keltainen ja vaaleansininen toimii kuun kanssa. Osin juurikin tuon valon vähenemisen ansiosta.
Vaaleansininen saattaa ehkä hieman parantaa Jupiterin näkymää, ero on kuitenkin ainakin minun silmään todella pieni.

Nyt sijoittaisin tuon summan ehkäpä vaikka laadukkaaseen okulaariin.
Myös laadukas kulmapeili parantaa näkymiä.