TAL-150K

Aloittaja tide, 23.07.2009, 15:06:59

« edellinen - seuraava »

tide


Kellään kokemusta TALin 150K Cassegrainista? Löytyy Villen sivuilta. Vaikuttaa kompaktilta ja helposti kuljetettavalta ja nopea jäähtymään ainakin? Liekö EQ-3 jalusta riittävä?

einari

Muutamalta foorumilaiselta ainakin löytyy 150K isoveli 200K.
Ilmeisesti ainakin optiikaltaan laadukas.
Helposti kuljetettavasta en tiedä kun nämä TAL-tehtaan tuotteet on sellaista militaaristandardien mukaan tehty.
Tarkistin että putken paino olisi 7 kiloa joten en kyllä laittasi sitä putkea EQ3:n selkään.
EQ5/HEQ5 olisi mielestäni minimi.
___
Tapio

Kaizu

Minulla on TAL250K. Se on laadultaan ihan kelvollinen, Crayford fokuseri ja kunnollinen 50mm:n etsin. Meaden ja Celestronin cassegraineihin verrattuna hyvää on se että fokusointi ei tapahdu pääpeiliä liikuttamalla.
Onko putki helposti liikuteltavissa, riippuu liikuttajan fysiikasta. Minä jaksan kantaa sen kahdella kädellä ja saan sen juuri ja juuri pujotettua yhdellä kädellä kiskoon niin että toinen käsi kiristää lukitusruuvin. Painoa on vähän alle 20kg. TAL150K on tietenkin köykäisempi mutta jos EQ3 on tukevuudeltaan sama kuin EQ3-2, on se liian hutera 1500mm:n polttovälille. EQ3-2 käytännön ylärajaksi on osoittautunut 100mm F10 linssiputki joka painaa n.5kg. Olen Einarin kanssa yhtä mieltä minimijalustasta.

Kaizu
Kai Forssen

tide

Niinpä sen jalustan kanssa epäilinkin.

Melko jööti tuo 250 Tali. Näitä on kyllä kehaistu arvosteluissa, mutta lähinnä Maksutovin vaihtoehtona mietin. Molemmilla kelpaa varmasti sihtailla planeettoja aika hyvin.

En ole tarkemmin perehtynyt HEQ5 jalustaan, mutta saako esim TAL200K OTA:n kiinni siihen ilman vippaskonsteja. Avainsana "dove tail" ??

Kaizu

TAL250 mukana tuli lohenpyrstökisko ja sille vastakappale. Pulttasin vastakappaleen kiinni alumiinilevyyn ja sen vastakkaiselle puolelle Losmandyn lohenpyrstökiskon. Samaan alumiinilevyyn tuli vielä kiinni seurantaputki, eli siitä tuli jonkinlainen kaksoiskiinnitin. Edellisessä elämässään, Darkside observatoriossa, sama putki oli kiinnitettynä Paramountin jalustaan järeällä pantakiinnikkeellä.

Kaizu 
Kai Forssen

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: tide - 23.07.2009, 15:06:59
Kellään kokemusta TALin 150K Cassegrainista? Löytyy Villen sivuilta. Vaikuttaa kompaktilta ja helposti kuljetettavalta ja nopea jäähtymään ainakin? Liekö EQ-3 jalusta riittävä?
Villen Kellon hinnaston mukaan Tal 150K maksaa 825 euroa ja Tal 200K 999 euroa (OTA). Hintaero on kovin pieni, mutta
200 mm tuubin valovoima on oleellisesti parempi. Tuollainen 200 mm on vaativan harrastajan perusputki.
Jos 150 mm riittää ja aiot keskittyä valokuvaukseen, suosittelisin mieluummin Tal 150P -putkea, joka on Newton. Se maksaa
Villen Kellossa vain 445 euroa. Saat f5 valovoimaisen putken, jossa on kunnon etsintäputki ja johon käyvät kahden tuuman okulaarit
(Tal 150K/Celestron Omni XLT 150:hon käyvät vain 1,25 tuuman okulaarit).
Säästyvät rahat sijoittaisin parempaan jalustaan.

Jorma M.
Kangasala

Poro

Saksasta TS:ltä saa nyt 6" (152/1370mm) Ritchey-Chrétien putken alta 700€. Lähetys kulut UPS:lla varmaan samaa luokkaa kuin itellan pienimmillä paketeilla.

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2445_GSO-6--f-9-RC---Ritchey-Chr-tien-152-1370mm.html
Asuminen maapallolla on kallista, mutta sisältyyhän siihen matka auringon ympäri.
S-W Star Adventurer, Nikon D750, Celestron telephoto SCT 750 mm f/6, samyang 135 f/2, sigma 24 mm f/1.4
Juha Raitio

JuLa

Minulla on TAL-200K ja HEQ5Pro SynScan kapulalla. Ostin varustuksen Ursan kautta toukokuussa 2007. Putki eli OTA maksoi 1185 euroa ja jalusta 915 euroa. Ovat tainneet hinnat sittemmin tulla alas? Jalusta ja putki sopivat hyvin yhteen, kumpikaan ei ole yli tai alimitoitettu. Pienen lisäkuormituksen jalusta kantaa hyvin. Orionin ShortTube ja kameravarustukset jalusta kantaa hyvin, vaikka vastapinoksi tarvitaan yksi levy lisää. Seuranta toimii hyvin. Optiikka on on neulantarkkaa, ei jätä toivomisen varaa. Erotuskyvystä sen verran, että suotuisissa oloissa Platon pohjalla olevasta neljästä pikkukraatterista, joiden halkaisijat vaihtelevat 1,7-2,2 kilometriin oln saanut näkyviin vain häämötyksiä, vaadittaisiin 4-5 cm lisää peilin halkaisijaan, että näkyisivät selvästi; ehkä sitten se TAL-250K ja HEQ6 ja 2000-3000 euroa lisää, jolloin myyjän ilmoittama teoreettinen erotuskyky paranis 0.6" sta 0.5" een. Mielestäni okulaaritarkennus on käytännöllisempi, kuin pääpeiliä liikuttelemalla toteutettu - parempi kuin C8:ssa, jollainen minulla on ollut aikaisemmin (tarkennusta haittasi "klappi", optiikkaa Ursan testipenkissä havaittu astigmatismi). Ainoa hankala vaihe putken kokoamisessa on putken kiinnitys HEQ -jalustaan - ruuvien kiristämisen jälkeen ja ennen kuin hellittää otteensa putkesta, kannattaa tarkistaa, että putki tosiaan on tarttunut kiinni!

Olen silti samaa mieltä Jorma Mäntylän kanssa (testissä Tal-200K, Tähdet ja avaruus 5/2003), että aivan vasta-alkajan skooppi tämä ei ole. Tai sitten vasta-alkajalta vaaditaan aika paljon perehtymistä ihan alku asennuksista lähtien. Vakinainen sijoituspaikka vapauttaisi asentelemisesta ja takaisin pakkaamisesta ja pienentäisi psykologista kynnystä. Siinä olen eri mieltä, että painonsa takia takia TAL-200K ei ole helposti kuljetettava. Itse olen 68 - vuotias ja iskias-vaivainen, mutta kyllähän TAL liikkuu (osinahan sitä kuljetellaan) ja mahtuu hyvin farmarimallisen henkilöauton tavaratilaan!

Voi hyvin suositella TAL-200K & HEQ5Prota vaativalle harrastajalle, mutta vsta-alakajakin voi tällä aloitella!!
Juhani Laurila
TAL-200K & HEQ5 Pro
Questar 3.3" Maksutov-Cassegrain
CCD ImagingSource DFK31AU3.AS
Nikon D70

AnttiL

Tervehdys,

Hieman ohi aiheen, mutta mikäpä mahtaa olla TAL-jalustojen saatavuus nykypäivänä? Pikamulgaisu eurooppalaisiin nettikauppoihin tuotti vain eioota ja esim. Villen Kello on jo vuosia kaupannut TAL-200K-mallia EQ5-jalustalla varustettuna.  Itselleni jäi takavuosien (eli 1996) Ursan TAL-1-paketista sen verran positiiviset muistot, että tekisi mieli hankkia 200K, mutta sitä ei taida saada enää mistään MT-3S-jalustan kera? Muistelen tosin, että Jorma Mäntylä moitti aikoinaan T&A:n arvostelussa venäläistä jalustaa turhan heppoiseksi 200K:lle. Oliko kyseessä juuri MT-3S? Kiitokset.

http://www.npzoptics.com/catalog/equatorial_mounts_and_racks/mt-3s/