Minulla on TAL-200K ja HEQ5Pro SynScan kapulalla. Ostin varustuksen Ursan kautta toukokuussa 2007. Putki eli OTA maksoi 1185 euroa ja jalusta 915 euroa. Ovat tainneet hinnat sittemmin tulla alas? Jalusta ja putki sopivat hyvin yhteen, kumpikaan ei ole yli tai alimitoitettu. Pienen lisäkuormituksen jalusta kantaa hyvin. Orionin ShortTube ja kameravarustukset jalusta kantaa hyvin, vaikka vastapinoksi tarvitaan yksi levy lisää. Seuranta toimii hyvin. Optiikka on on neulantarkkaa, ei jätä toivomisen varaa. Erotuskyvystä sen verran, että suotuisissa oloissa Platon pohjalla olevasta neljästä pikkukraatterista, joiden halkaisijat vaihtelevat 1,7-2,2 kilometriin oln saanut näkyviin vain häämötyksiä, vaadittaisiin 4-5 cm lisää peilin halkaisijaan, että näkyisivät selvästi; ehkä sitten se TAL-250K ja HEQ6 ja 2000-3000 euroa lisää, jolloin myyjän ilmoittama teoreettinen erotuskyky paranis 0.6" sta 0.5" een. Mielestäni okulaaritarkennus on käytännöllisempi, kuin pääpeiliä liikuttelemalla toteutettu - parempi kuin C8:ssa, jollainen minulla on ollut aikaisemmin (tarkennusta haittasi "klappi", optiikkaa Ursan testipenkissä havaittu astigmatismi). Ainoa hankala vaihe putken kokoamisessa on putken kiinnitys HEQ -jalustaan - ruuvien kiristämisen jälkeen ja ennen kuin hellittää otteensa putkesta, kannattaa tarkistaa, että putki tosiaan on tarttunut kiinni!
Olen silti samaa mieltä Jorma Mäntylän kanssa (testissä Tal-200K, Tähdet ja avaruus 5/2003), että aivan vasta-alkajan skooppi tämä ei ole. Tai sitten vasta-alkajalta vaaditaan aika paljon perehtymistä ihan alku asennuksista lähtien. Vakinainen sijoituspaikka vapauttaisi asentelemisesta ja takaisin pakkaamisesta ja pienentäisi psykologista kynnystä. Siinä olen eri mieltä, että painonsa takia takia TAL-200K ei ole helposti kuljetettava. Itse olen 68 - vuotias ja iskias-vaivainen, mutta kyllähän TAL liikkuu (osinahan sitä kuljetellaan) ja mahtuu hyvin farmarimallisen henkilöauton tavaratilaan!
Voi hyvin suositella TAL-200K & HEQ5Prota vaativalle harrastajalle, mutta vsta-alakajakin voi tällä aloitella!!