Paikka jossa aina pilviä

Aloittaja teluiden, 19.07.2009, 09:54:49

« edellinen - seuraava »

teluiden

Kierrän kolmea päiväperhosten laskentalinjaa jo ties kuinka monennetta vuotta. Perhoset pitäisi laskea aurinkoisessa säässä. Olen pannut merkille että jos on vähänkin pilviä luvassa niin yhdellle linjoista ei juuri kannata mennä. Siellä vähätkin pilvet tuntuvat aina hakeutuvan auringon eteen ja pysyttelevän siinä. Pilvet ikään kuin kasvavat isommiksi auringon edessä ja vaikka ne siirtyisivät sivuunkin niin aina ehtii uusi pilvi tilalle. Eilen katselin 9-tien Tarpianjoen yli menevältä sillalta kuinka lounaasta tuli koko taivaan levyinen cumuluspilvien vyöhyke suoraan paikan yli. Muuallakin oli samoja pilviä mutta hajallaan.

Paikka on Urjalan Hakkilassa Isosuon ja Tarpianjoen välissä.

Selityksiä odotellen Pekka

jtbo

Tuohonhan voi olla syynä ympäristön maasto ja siinä oleva kosteus, joka nousee pilviksi tjms. En minä mitään noista tiedä, mutta onhan noita paikkoja joissa on vaan pilvisyyttä/usvaa ikäänkuin jatkuvana verhona.
Tietty jos ovat kovin korkealla, niin se olisi aika erikoista.

Täkäläinen kiusapilvi on matalalla vellovaa lajia, sitä kehittyy käsittääkseni ympäristön soisessa ja vetisessä alueessa, auringon haihduttaessa kosteutta ja sitten tuuli puhaltaa tiivistyneen kosteuden tänne, joka on sitten pilvimäistä massaa, mutta varsin matalalla, usein ne massat ovat liian heikkoja kestääkseen kasassa kunnes näin iltaisin, jolloin usein tulee tasainen massa tuohon yläpuolelle, yöksi aina tyyntyy, joten ellei se usvana laskeudu maahan, niin koko yö on 'pilvinen'. Tähtiharrastamisen kannalta ei paikka ole kovin optimaalinen tässä mielessä, noita vetisiä alueita kun on tässäkin jokaisella kantilla.

Korkeapaine kaiketi jollain lailla estää hieman tuota pilvien muodostumista, mutta joku fiksumpi osannee noista kertoa tarkemmin.

Vajaan vuoden verran olen vain noita timelapse videoitani ihmetellyt ja pilvien toimintaa niissä, näyttävät aivan erilaisilta kuin mitä omin silmin voi havaita.

mistral

Morjens
Ainakin sen olen huomannut, että kun maasto nousee niin sateet lisääntyvät. Ymmärtääkseni ilmamassa kylmenee, kun sen paine laskee ja mitä kylmempää, sitä herkemmin höyry tiivistyy pisaroiksi ja mikroskooppiset pisarat näkyvät meille pilvinä. Aikoinaan kun kävin Kreikassa leiriydyimme Olympos-vuoren juurelle jossa luonto oli tyypillistä kuivaa, suomalaisittain kitukasvuista. Mutta, kun noustiin muutaman kilometrin korkeuteen, niin metsä vankistui ja vuorimajan pihassa kasvoi , jos nyt oikein muistan, metrin paksuinen petäjä. Se oli saanut sadetta, mitä edellämainitusta ilmiöstä johtuen riitti. :smiley:

jtbo

Lainaus käyttäjältä: mistral - 19.07.2009, 17:43:09
Morjens
Ainakin sen olen huomannut, että kun maasto nousee niin sateet lisääntyvät. Ymmärtääkseni ilmamassa kylmenee, kun sen paine laskee ja mitä kylmempää, sitä herkemmin höyry tiivistyy pisaroiksi ja mikroskooppiset pisarat näkyvät meille pilvinä. Aikoinaan kun kävin Kreikassa leiriydyimme Olympos-vuoren juurelle jossa luonto oli tyypillistä kuivaa, suomalaisittain kitukasvuista. Mutta, kun noustiin muutaman kilometrin korkeuteen, niin metsä vankistui ja vuorimajan pihassa kasvoi , jos nyt oikein muistan, metrin paksuinen petäjä. Se oli saanut sadetta, mitä edellämainitusta ilmiöstä johtuen riitti. :smiley:

Suomessaki on varmaan paikkoja jossa tälläistä tapahtuu pienemmässä mittakaavassa?:
http://www.youtube.com/watch?v=Bnvuo1VUzx4

MarkoM

Lainaus käyttäjältä: jtbo - 19.07.2009, 18:09:03
Suomessaki on varmaan paikkoja jossa tälläistä tapahtuu pienemmässä mittakaavassa?:
http://www.youtube.com/watch?v=Bnvuo1VUzx4

Itse asiassa hieman vastaavaa tuli nähtyä reilu kuukausi sitten Kilpisjärvellä, kun sateen jälkeen tuntureiden huiput alkoivat olla järjestään pilvien verhoamia: http://astro.kuvat.fi/kuvat/Maisemat/Saana_2009/20090611-140202.jpg
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

mistral

Katsoin kartasta löytyisiköhän Urjalasta korkeampaa maastoa, mutta eipä löytynyt. Jtbo:n selitys taitaa olla oikea tässä paikassa. Kun olen seurannut säätutkakuvia olen ollut huomaavinani, että esim. Hämeenlinnassa päin on usein rankkasateita ja luulisin sen johtuvan esim. Kalpanlinnan, Aulangon ym. vuorista.

TähtiJussi

Joskus kuulin että esim. ukkonen väistää järviä tai kiertää sen ympäri. Pitääköhän se paikkaansa?
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

teluiden

Lainaus käyttäjältä: TähtiJussi - 19.07.2009, 21:54:26
Joskus kuulin että esim. ukkonen väistää järviä tai kiertää sen ympäri. Pitääköhän se paikkaansa?

Urjalssa ovat ainakin ensimmäiset oikeat järvet Lounais-Suomen savisten peltoaukeiden jälkeen. Sitä olen ajatellut että ne ohjaavat nousevia ilmavirtauksia joista cumuluspilvet syntyvät. Ehkä nuo pilvet yhdessä takana olevan suon kanssa aiheuttavat sen että pilvet ohjautuvat juuri tietylle reitille tai kasvavat juuri tietyssä paikassa. Kysyin kun omat tiedot on vain mutua.

Kiitos kommenteista! Lisääkin saa esittää.

Pekka

einari

Lainaus käyttäjältä: TähtiJussi - 19.07.2009, 21:54:26
Joskus kuulin että esim. ukkonen väistää järviä tai kiertää sen ympäri. Pitääköhän se paikkaansa?

Tämä taitaa olla suunnilleen vakiokysymyksiä kun Radio Suomessa on ollut noita sääiltoja.
Vastauksen mukaan ei pidä paikkaansa. Jos nyt muistan oikein niin johtuu siitä että kun säärintama tulee kaukaa niin näyttää siltä että tulisi kohti vaikka itse asiassa on alunperinkin menossa ohi. Vähän kuin auto tai juna kauempaa katsottuna näyttää tulevan kohti muttei oikeasti kuitenkaan ole.
___
Tapio

TähtiJussi

Lainaus käyttäjältä: einari - 20.07.2009, 11:58:19
Tämä taitaa olla suunnilleen vakiokysymyksiä kun Radio Suomessa on ollut noita sääiltoja.
Vastauksen mukaan ei pidä paikkaansa. Jos nyt muistan oikein niin johtuu siitä että kun säärintama tulee kaukaa niin näyttää siltä että tulisi kohti vaikka itse asiassa on alunperinkin menossa ohi. Vähän kuin auto tai juna kauempaa katsottuna näyttää tulevan kohti muttei oikeasti kuitenkaan ole.

Joo. Tässä aloitin vain miettimään, kun Tampereen alla ei ole kesällä paljoa ukkostanut.
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

teluiden

Palaan tähän koska asiaa mietittyäni ja myrskyvaroitus.com-sivuston selityksiä luettuani en usko etteikö maastolla olisi merkitystä.
Siitä miten suuri tuo vaikutus on voidaankin olla montaa mieltä. Varmaan nuo vaikutukset meteorologin näyttöruudulla katoavat koko sääsysteemin kaoottisuuteen mutta paikkakunnalla vuosikymmeniä asuva ja säätä seuraava henkilö saattaa ne havaita. No koska havainnot eivät ole tieteellliseen tutkimukseen vaadittavalla täsmällisyydellä dokumentoituja ja ne on tehnyt tavallinen tauno, ne on helppo leimata huuhaaksi varsinkin kun sitäkin esiintyy.

Oletan että jos esim. sademittauksia tehtäisiin tiheällä seulalla esim 1 km2 ruudukolla, havaittaisiin hyvinkin selviä pysyviä eroja verrattaessa vierekkäisten ruutujen sademääriä kesäkuukausina. Eihän kukaan kai kiistä sitä etteikö Salpausselällä olisi talvisin enemmän lunta kuin 20 km siitä etelään.

Pekka

mistral

Zoomailin tuossa noita Etelä-Suomen karttoja ja totesin, että lounaassa ja lännessäpäin Urjalasta on alavaa maastoa (Loimaa ja Kokemäenjokilaakso) ja jos sieltäpäin tuulee, niin toki Urjalassa maasto muuttuu ja ilma saattaa siitäkin syystä pilvistyä, mutta yksi asia, mikä tuli mieleen on nousuvirtaukset. Purjelentäjäthän puhuvat nousuvirtauksista jotka syntyvät tietynlaisissa maastoissa (ilmeisesti kuiva, kallioinen, mikä kuumenee auringon paahteessa) No, jos tietty määrä lämmintä ilmaa nousee ylöspäin, niin samanverran korvausilmaa täytyisi jossakin lähettyvillä  tulla alaspäin? Ja jos ylhäältä tuleekin kylmää korvausilmaa lämpimän ja kostean ilman sekaan, niin pilviähän siitä tulee. Tämä vaan juolahti mieleen-- en tiedä, mitä meteorologi tuohon sanoisi :smiley: