Kiikareista

Aloittaja Balance, 28.07.2006, 11:26:28

« edellinen - seuraava »

Balance

Terve vaan kaikille!
Iltojen tummuessa olen haaveillut tähtikiikareiden perään. En sellaisia vielä omista joten neuvot ovat tarpeen. mielenkiintoa on herättänyt erit. Villen Kellosta Celestron 15x70 SKYMASTER. Taitaa olla aika suosittu väline. onko kokemuksia? Onkohan optiikka kelvollista. Esim. Heliosin vastaavan kokoinen kiikari lähes tuplasti kalliimpi! 

Miten paljon yleisesti käytätte kiikareita vai meneekö putkipuolelle?
Itselläni on kelpo SW 150/750 Newton, mutta aina ei aikaa pitkille havainnoille joten kiikari varmasti kätevämpi.

stargazer

Parhaat kiikarit millä minä olen mitään katsellut ja hintakin näyttää tippuneen sen 50€ (Villenkello) mitä minä niistä joskus 1.5v sitten maksoin. Se jalusta-adapteri on joku onneton muovin palanen, millä kuvaa ei saa kovinkaan helposti pysymään paikallaan. Ei ole tosin tullut vielä parempaa hankittua.

Ei tuohon 115€ hintaan varmasti monia tuon kokoluokan yhtä laadukkaita kiikareita saa.

Itse käytän kiikareita lähinnä silloin kun ei jaksa viedä kaukoputkea ulos. Mukanahan nuo kulkevat paljon paremmin kuin 8'' Newton.

kimiza

Luulisin että minulla on aavistuksen verran hajataittoisuutta (niin ainakin terveydenhoitajan kuulin sanovan), joten kiikarit varmaan olisivat minulle parempi vaihtoehto kuin kaukoputki? Kaukoputken kanssa ainakin silmiä särki ja näin saunassa varpaani kahtena (miltei) muutamaan otteeseen silloin joskus.

jomppi

Minulla on ollut 11x80 kiikari ainakin 20 vuotta ja Manfrotton jalusta (art 144) ihan käsin ruuvattavilla säädöillä ja minusta tämä yhdistelmä on ihan kätevä ja antaa upean ja laajakulmaisen näkymän tähtitaivaalle. Kaukoputkikin on, mutta näissä sääoloissa useimmiten kiikari on kätevämpi.

Tapsa

Katoppas kehveliä, mulla on kanssa 11x80 (Panora) ja täsmälleen sama jalusta ja hankittu joskus 80-luvun alkupuolella :D Kiikareilla on kyllä mukava katsella, joskus täytyy hommata vielä isommat.

Tapsa

diesel

Kyllä niillä hyvin näkee ja ei kovin painavatkaan eli voi katsoa ilman jalustaakin.

Se sovite tosin on se muovinen, mutta kyllä sekin parempi on kun ei mitään.  :)

mtek

Onko tähtikiikareissa molemmille putkille oma tarkennus vai yhteinen kuten "lintukiikareissa". Katsoin Helios Quantum-3 20x80 (epäselvää) kuvaa ja siinä ainakin näyttäisi olevan erilliset???

@kiistoni

Lainaus käyttäjältä: mtek - 02.02.2007, 19:31:47
Onko tähtikiikareissa molemmille putkille oma tarkennus vai yhteinen kuten "lintukiikareissa".

Mielstäni molemmissa olisi hyvä olla omansa. Lintukiikarit jäätyvät pakkasessa, eikä niillä sitten pahemmin tarkkailla.
Ainakin Helioksen 25x100 kiikareissa on omat tarkennukset.

T

mtek

#8
Lainaus käyttäjältä: althus - 02.02.2007, 19:35:41
Mielstäni molemmissa olisi hyvä olla omansa. Lintukiikarit jäätyvät pakkasessa, eikä niillä sitten pahemmin tarkkailla.
Ainakin Helioksen 25x100 kiikareissa on omat tarkennukset.

T

Kyllähän lintumiehet käyttävät kiikareitaan myös tosi vaativissa talviolosuhteissa. "Yhteistarkennuksella" oleva kiikari olisi juurikin yleiskäyttöisempi myös lintu- ja luontohommissa.

Juha R

Lainaus käyttäjältä: mtek - 02.02.2007, 19:31:47
Onko tähtikiikareissa molemmille putkille oma tarkennus vai yhteinen kuten "lintukiikareissa". Katsoin Helios Quantum-3 20x80 (epäselvää) kuvaa ja siinä ainakin näyttäisi olevan erilliset???


Kyllä ne ovat erilliset, ja on muuten loistavat kiikarit  8) Jalustana minulla on F1rst horizon, eli se mitä villenkello myy 95euroon. Ja paketti pelaa kuin unelma !

pappa

Lainaus käyttäjältä: althus - 02.02.2007, 19:35:41Lintukiikarit jäätyvät pakkasessa, eikä niillä sitten pahemmin tarkkailla.

Riippuu vähän kiikarista, minulla on Kowan kiikarit, ne tosin ovat melko kalliit mutta toimii vielä -25 ihan hyvin, typpitäyte takaa ettei tule huurtumista sisäpinnoille.

Muok: Niin, kyllä niitä lintuja tosiaan tarkkaillaan vuoden ympäri ja mitä erillaisimmissa oloissa, myrskyisistä merenrantakallioista (muuton tarkkailu) hyytäviin talvilaskentoihin.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

MaZa

Lainaus käyttäjältä: Juha R - 05.02.2007, 17:41:49

Kyllä ne ovat erilliset, ja on muuten loistavat kiikarit  8) Jalustana minulla on F1rst horizon, eli se mitä villenkello myy 95euroon. Ja paketti pelaa kuin unelma !


Tämä voi olla tyhmä kysymys, mutta tarkoittaako erillinen tarkennus että tarkennettaessa kiikaria johonkin pitää aina säätää molempia putkia erikseen? Vai tarkoittaako se vain sitä että tuubit saa säädettyä eri tarkennuksille haluttaessa?



(Mietin tässä Celestronin 15x70 kiikarien ostamista lahjaksi lintu/luontokäyttöön eräälle henkilölle, niitä kun voisin itse käyttää samalla tähtitaivaan tarkkailuun  ;D . Elikkä mitä etua ne tuovat 7x50 kiikareihin jommassa kummassa käytössä?)

MaZa

#12
Hmm.. kuulostaa hankalalta.



Tosin näyttää siltä että kyseisissä kiikareissa onkin yhteistarkennus:
http://www.celestron.com/c2/product.php?ProdID=187


Niin, ja Villen Kellossa näyttää olevan myös Konuksen 20x80 kiikarit hintaan 95e. Kumpikohan olisi parempi yleiskäyttöön (johon sisältyy linnut ja tähdet), tuo Konus 20x80 vai Celestron 15x70?

Jore

Jos sinulla on jalusta niin itse ostaisin 20x80 suuremman valovoiman takia. Mutta jos käsipelillä tiirailee niin minusta 20x suurennos hieman liikaa ja 80mm linssi alkaa olla todella painava yleiskäytössä joten sitten tuo 15x70 malli. Vaikkei sekään mikään kevyin kiikari ole.
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

Oscuro

Kyllä tuokin 15x70 kiikari taitaa tuen tarvita.
Fakta on vain jähmeä mielipide.