kokemuksia/tietoa Helios AM6+

Aloittaja Munkki, 09.07.2009, 16:12:30

« edellinen - seuraava »

Munkki

Onkos kellään kokemusta otsikon mukaisista kiikareista?

Aikeissa olisi hommata lähinnä luonto- ja maisemakäyttöön pienet ja kätevät kiikarit. Varmaan niillä tulisi joskus hätä/reissu tapauksissa taivaitakin vilkuiltua. Vaikuttaisi aika hyvältä eikä hintakaan ihan hirveä:

http://www.sherwoods-photo.com/helios_binos/helios_field_fs.htm
Mikko Salokannel

mistral

              Morjens
Ei ole minullakaan kokemusta kyseisistä kiikareista. Katselin netistä erästä luetteloa, jossa oli yli 80 eri mallia Heliosta. Ja tämä AM6+ oli lippulaivasarjaa (käsikiikareista). Jos tietäisi, että tämä olisi esim. Nikonin valmistetta, niin kynnys ostaa netistä olisi alhaisempi...

Timpe

Eipä kai noissa muuta vikaa ole kuin etteivät nuo ole Leicaa, Nikonia tai Swarovskia merkiltään.  :tongue:
Lintuvarusteen hinnastosta saat vertailutietoa hinnoista päätöksen tueksi. Tosin itse varoisin tuotetta, josta löytyy näin vähän hakutuloksia, joista kaikki ovat jälleenmyyjien sivuilta (pl. tämä tuore foorumin ketju).
PS. Lintuvarusteessa näkyy olevan pari Nikonia käytettynä, mutta niiden hinta taitaa jäädä reippaasti päälle tuon AM6+:n 300 eken...
- Timo Inkinen

Timo Kuhmonen

Jos mahdollisuutta kokeilla noita ennen ostoa, aina parempi.... Mitä kokoluokkaa haet, siis etulinssin kokoa ajatellen ?
(itse uskoisin, että kannettavuuden max 35mm etulinssiset kiikarit on parhaita. Paino eikä muut mitat nouse silloin liian suureksi)

Itse kerran pääsin kokeilemaan Kilpisjärvellä kamerakerhon reissulla, erään kolleegan pikkuLeica kiikareita. En tarkkaan mallia muista, koko oli joko 8*25 tai 8*30. Oli muuten #¤%&#! tarkka kuva niissä. Kiitos vaan kolleegalle, nyt on omien seuraavien pikkukiikareitten hintaluokka taas pykälää korkeampi :tongue:  :angry:

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 09.07.2009, 23:24:04
Jos mahdollisuutta kokeilla noita ennen ostoa, aina parempi.... Mitä kokoluokkaa haet, siis etulinssin kokoa ajatellen ?
(itse uskoisin, että kannettavuuden max 35mm etulinssiset kiikarit on parhaita. Paino eikä muut mitat nouse silloin liian suureksi)

Tuo kiikarien käteenkäypäisyys on yllättävän tärkeä juttu, joten olisi tosiaan hyvä päästä kokeilemaan kiikareita livenä ennen ostopäätöstä. Itse ostin Nikonin hyvät 8x32 kiikarit suoraan verkosta, mutta näin jälkikäteen ajatellen saman malliston 8x42 koko olisi kuitenkin paremmin käteeni käypää mallia. Tämä johtuu siitä, että 8x32 on jo niin lyhyt putkiltaan, että kämmenensyrjät (pikkusormet) tulevat helposti etulinssin päälle ja ergonomia kärsii hitusen verrattuna isoveljeensä. (Yllättävän painavia nämä molemmat mallit ovat, vaikka etulinssi on näinkin pieni.)

Samalla pieni varoituksen sana näistä aivan pienimmistä (8x20/8x25) kiikarimalleista. Omistin näet ennen Nikonia tuollaiset pikku-Swarovskit (8x20B), mutta myin ne pois sisäisten heijastumien takia. Näitä esiintyi silloin kun taustataivas oli kirkas ja katsottiin vaakasuoraan tai alaviistoon, jolloin tietyissä asennoissa koko näkökentän päälle tuli kiikarien rakenteesta johtuva kirkas heijastuma. Kovin kapeat kiikariputket ja pienenpienet kattoprismat on kait vaikea saada kuriin heijastumien suhteen (eivätkä nuo Swarotkaan olleet mitenkään halvat, jotta voisi syyttää valmistajan heikkoa laatua). Tämän yhden mutu-kokemuksen mukaan noin 8x30 kokoiset mallit voisivat olla käyttökelpoisimmat pikkukiikarien luokassa, jos kiikarien pitää olla pientä ja sievää  :smiley:
- Timo Inkinen

Munkki

Joo kiitos hyvistä kommenteista. Itse ajattelin 8x32 mallia. Se olisi sellainen perusnäppärä. Joissakin, mm. ulkomaisissa tähtitieteen harraste lehdissä, Helioksen kiikarit on yleensä pärjänneet ihan mukavasti ja välillä jopa erinomaisesti - kuten esim. URSAn myymät Helios HR 7x50. Tuo vain pisti silmään tuossa AM6+ kiikarisarjassa, että läpäisy olisi 99%, mikä on erinomainen läpäisy ja tuo näennäisesti valovoimaa lisää johonkin heikkoon kiikariin jonka läpäisy on esim. vain 85%. Eihän se mikään ihan suuren suuri ero ole mutta jo havaittava kuitenkin...
Mikko Salokannel

hm

Pikkukiikarin kohdalla omakätinen ja -silmäinen koekatselu on erinomaisen tärkeä asia. Viitisen vuotta sitten olin tekemässä Kamera-lehdelle laajaa artikkelia tämän kokoluokan kiikareista, jossa yhteydessä koekatsottiin Zeissia lukuun ottamatta lähes kaikki merkittävissä määrissä Suomessa myytävät kiikarit, joten rohkenen sanoa asiasta jotain tietäväni. Isokätiselle katsojalle on pikkukiikari sangen usein perin epäergonominen kapistus, jossa kahden peukalon ja nenän kolmiyhteydessä on yksi elementti liikaa - usean laadukkaankin pikkukiikarin kohdalla jäi pitkään katseluun houkutteleva pitoasento löytymättä. Myös silmälasien kanssa kiikaroivalle on koekatselu ehdottoman suositeltava toimenpide, jossa pitää riittävän katseluvälin lisäksi selvittää okulaarin silmäkumien toiminnan yhteensopivuus silmälasien kanssa.

Tuo 99 % ei missään nimessä tarkoita sitä, että kiikarin objektiiviin tulevasta valosta tulisi 99 % okulaarista ulos. Prosenttiluku pitää varmasti paikkansa jollakin aallonpituudella yhdessä yksittäisessä pinnassa. Kattoprismakiikarissa on ainakin kymmenen pintaa, joissa tapahtuu valon häviämistä. Markkinoiden parhaillakin kiikareilla tulee okulaarista ulos alle 90 % objektiiviin saapuneista päivänvalon näkyvän alueen fotoneista.

Hannu Määttänen