Järven rannalla?

Aloittaja tidzu, 04.07.2009, 00:41:57

« edellinen - seuraava »

tidzu

Onnistuuko taivaan zoomailu järven rannalla?  :huh: Kun putken ostoa olen miettinyt, ja mökillä vietän suurn osan ajasta. Niin miten järvi vaikuttaa havannointiin?
Jos vesi on lämpimämpää kuin ilma, niin ilma varmaankin alkaa väreilemään. Valosaaste on ainakin hyvin pieni näillä seuduilla...... Vai???
Kertokaa kokeneemmat  :grin:
Tino L.

Never

Lainaus käyttäjältä: tidzu - 04.07.2009, 00:41:57
Onnistuuko taivaan zoomailu järven rannalla?  :huh: Kun putken ostoa olen miettinyt, ja mökillä vietän suurn osan ajasta. Niin miten järvi vaikuttaa havannointiin? Jos vesi on lämpimämpää kuin ilma, niin ilma varmaankin alkaa väreilemään.

Tottakai onnistuu "zoomailu" järven rannalla, riippuu tietysti mitä "zoomailee"  :cheesy: Jos tähtiä on katselemassa... suurien vesimassojen lähellä täytyy ottaa tietysti huomioon veden haihtuminen, usvat jne. Seeing on myös useimmiten huonompi järven päällä, joka nyt häiritsee enemmän jos katselee planeettoja ja pieniä yksityiskohtia.

Lainaus käyttäjältä: tidzu - 04.07.2009, 00:41:57Valosaaste on ainakin hyvin pieni näillä seuduilla...... Vai??

Taitaa riippua enemmän siitä missä asuu. Jos asut pimeässä paikassa niin tuo järvi tuskin ainakaan valosaastetta lisää. Toisaalta, vastarantojen mökkien valot kyllä tekevät usein todella ikävää jälkeä.

/Jake

tidzu

Vastarannoilla ei ole valoja melkein yhtään, mutta sitten kun saan putken, niin pitää itse testata. Sitten talvellahan on varmaan aika paljon parempi tarkastella taivasta, vaikkapa jäällä :D
Tino L.