Aurinkokaukoputket

Aloittaja MLa, 31.05.2009, 16:33:29

« edellinen - seuraava »

MLa

Moi

Mielessäni on pitkään kytenyt ajatus Aurinkokaukoputken hankinnasta. Tarkoitukseni olisi katsella Auringon pinnan ilmiöitä hieman tarkemmin; protuberannssit yms. Budjetiksi olen tuumaillut max 2000 e. Tähän hintaluokkaan mahtuisi mm. joitakin Coronadon tuotteita, Luntin 60mm, DayStarin 60mm ja Thousand Oaksin H-a/ERF suotimet, joita voisin käyttää WO 90 APO:n kanssa. Onko suotimen tarkkuudella suurta merkitystä kuvan laatuun välillä 0.8-1.0Å, johon tämän hintaluokan välineet näyttäisi sattuvan? Kertokaa kokemuksianne Aurinkoputkista mikäli sellaisen omistatte.

MLa

einari

#1
2000 egellä saa jo hyvinkin kelvollisen h-alfa/kalsium-putken.
Suotimen tarkkuudella, tai oikeammin kaistanleveydellä on merkitystä siihen kuinka hyvin pinnalta ykistyikohtia erottaa.
Esim Luntin perusmallissa tarkkuus on <0.8Å ja tuplastakatussa <0.55.
Kokemusta on omasta karvalakkimallin Coronado PST:tä, Coronadon 40-millisestä ja nyt yhdistykselle hankitusta Luntin tuplastakatusta 60-millisestä.
Mielestäni kannattaa tähdätä kaistanleveydessä ainakin alle <0.7-0.8Å.
Luntin putkeen pitäisi kesän aikana perehtyä enemmän - ensimmäinen kokemus oli että tuplastakkaus himmentää kuvaa ja säädettävää on hieman enemmän (kaksi säätöpyörää).

Edit: Sattui vastaa kuva jossa on vertailtu kuvaa o.7 ja 0.5Å kaistoilla:
http://www.astroshop.de/daystar-sonnenteleskop-st-60-1375-0-7a-solaredi-alpha-hepta-ota/p,12792
(Siis Tuolla sivulla kun klikkaa auringon kuvaa).
___
Tapio

papamiguel

Mitä kapeammaksi kaista käy, niin sitä enemmän näkyy yksityiskohtia auringon pinnalta, mutta protubet jäävät sitten helposti näkymättä, jos mennään paljon alle 0,8A:n. Erillisestä Ha- suotimesta on aurinkoputkeen verrattuna sellainen etu, että putkea voi käyttää sitten muuhunkin kuin vain auringon katseluun.

MLa

Terve

Kiitän hyvistä vinkeistä.
Oman nykyisen kaluston (WO 9cm APO) hyödyntäminen tuntuu sangen houkuttelevalta, koska esim. vaimo saattaa ryhtyä kiristelemään hampaitaan, mikäli nurkkiin alkaa ilmestyä lisää erilaisia erikoisputkia kuljetuslaukkuineen.
Einarin mainitsema kohteen himmeneminen kaistan kaventuessa vaikeuttanee havainnointia kirkkaassa päivänvalossa.
Papamiguelin huomio siitä että Auringon pinnasta lähtevien purkausten ja pinnan tapahtumien samanaikaiseen tarkkaan havainnointiin ei ole mahdollisuutta, alkaa kallistaa vaakakuppia voimallisesti 1000 Oaksin ERF/HA-suodatin-systeemin (0,9Å) suuntaan.
Kommentoikaa tai vaietkaa iäksi!

MLa

einari

Mulla on siis PST jonka kaista on mainoksissa <1Å mutta ilmeisesti laadussa on vaihtelua kun tämä 'käsinvalittu yksilö' näyttää mielestäni melkein samaa luokkaa yksityiskohtia kuin MaxScope 40 jolle luvataan <0.7Å kaistanleveys.
Niin ja ainakin näissä Coronadon ja Luntin tuotteissa on säätöpyörä jolla säädetään näkyykö pinta vai protut paremmin.
___
Tapio

KEW

Nyt kun on jonkin aikaa tullut katseltua Aurinkoa H-a putkella, olisi aika siirtyä eteenpäin.
Olen kuullut ristiriitaista tietoa Ca-K putken käytöstä visiaalisesti.
Onko täällä kenelläkään omaa kokemusta moisista?

Terv. Kaj Wikstedt

Stingray

Lainaus käyttäjältä: KEW - 21.03.2012, 16:08:33
Nyt kun on jonkin aikaa tullut katseltua Aurinkoa H-a putkella, olisi aika siirtyä eteenpäin.
Olen kuullut ristiriitaista tietoa Ca-K putken käytöstä visiaalisesti.
Onko täällä kenelläkään omaa kokemusta moisista?

Terv. Kaj Wikstedt

En ole itse päässyt tarkastelemaan, mutta kyllä pitää paikkansa etteivät kalsiumputket sovellu visuaaliseen käyttöön sillä menee näkyvän aallonpituuden rajalla. Jos pelkkä kuvaus kiinnostaa niin sitten on varteenotettava vaihtoehto.