Kaukoputken apulainen

Aloittaja TuRe, 11.11.2006, 10:02:05

« edellinen - seuraava »

TuRe

Tervehdys.
Joskus tarvitsisi nopeaan havannointiin ja miksei myös kaukoputken avuksi sopivankokoisen kiikarin. En tarkoita ns. jättikiikareita, vaan paremman tähtihavainnointiin kuin 10x50. Sillä pitäisi näkyä enemmän yksityiskohtia, kuin vain tähtikuviot. Olisiko 15x_ tai 20x_ sopiva? Onko kokemuksia zoom- kiikareista?
Tuomo Repo

J-M

Lainaus käyttäjältä: kaizu - 11.11.2006, 14:43:19Ampumaradalla kokeilin että sillä pystyin 100m:n päästä lukemaan 0.22cal osumat taulusta. Lidlin zoomeilla löysin kyllä taulun mutta en osumia.

Johtuiko se Lidlin kiikareista vai osumatarkkuudesta?  ;) Sori. En voinut vastustaa...

Mulla on entisen neuvostoliiton hyökkäysvoimien 10x50 kiikarit, jotka hankin turisteilta, kun eivät saaneet mulle myytyä mahorkkaa eivätkä stolisnajaa. Laadultaan ne ovat selkeästi paremmat kuin 7x50 Zeissit, jotka jo aiemmin omistin. Zoomeista olen kuullut pelkkiä haukkuja,ja kun Lidlissä kokeilin niitä, totesin haukut ihan aiheellisiksi. Onko sitten vain Lidl-zoomien vika, sitä en tiedä.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

rafael

Minulla on 7x50ja 10x25 kiikarit joilla voi nopeasti katsoa mistä aloittaa hyppelyn , olen kyllä huomannut että toi 10x25 on siihen tarkoitukseen paljon parempi , se on kevyt ja suurentaa riittävästi ei paina juuri mitään ja näkökenttakin on riittävä . Se roikkuu aina kaulassa ,kun olen havaitsemassa. :)

kimiza

Neuvostoliitonaikaiset 8x40-kiikarit löytyvät tuolta kaapin perältä. Olen aina havainnounut niillä erikseen, enkä siis ole käyttänyt sitä apuna kaukoputkella havainnoinnissa. Nojoo, yhdellä kerralla kyllä etsin sillä yhtä galaksia Isosta karhusta. Jonkun pläntin kyllä näin, mutta kaukoputkella en enää sitten sitä löytänyt, koska toimin vähän väärin. Seisoin putkesta noin metrin päässä kiikareiden kanssa ja sitten menin putken luo ja yritin punapisteellä tähdätä jotakuit sinne suuntaan. Sillä tavalla en tietenkään sitä galaksia löytänyt.

TuRe

Kaizu, Sinä voisit pitää kauppaa kiikareista. Pari seikkaa yllätti. On niin paljon Venäjältä saatua laatuobtiikkaa ja  toiseksi, ettette "arvosta" suurempia kertoimia. Minullakin on 7x35 ja 10x50. Olin itse sitä mieltä, että nuo eivät riitä mihinkään. Olisi mukava nähdä missä se M33 piileksii. Kiitoksia hyvistä mielipiteistänne. 
Tuomo Repo

kimiza

#5
Lainaus käyttäjältä: TuRe - 11.11.2006, 21:11:13On niin paljon Venäjältä saatua laatuobtiikkaa ja  toiseksi, ettette "arvosta" suurempia kertoimia.

Arvostaisin kyllä muuten mutta yli 100 € hinnat syövät miestä ja mieltä. Jos saisi hyvät 20x80 tai vastaavat kiikarit hälläväliä-hintaan (minun osallani siis se raja olisi maksimissaan noin 50 €, siitä eteenpäin alkaisin harkita kolmeen kertaan, kannattaisiko), niin kyllä sitten olisi sellaiset jo mukana arsenaalissa. Mutta valitettavaahan on, että jos haluaa 1. isot, 2. hyvät ja 3. halvat, niin tuosta kolmikosta vain kaksi on mahdollista valita kerralla.