15e Focaultin testeri

Aloittaja Timo Kantola, 22.04.2009, 23:12:33

« edellinen - seuraava »

Timo Kantola

Hukkasin kamera-adapterin, ja nyt ei oikeen kuvaaminen putkella onnistu, niin väsäsin ajankuluksi focaultintesterin.
Vuosia aiemmin olen yhden testerin rakentanut, mutta en osannut käyttää sitä.. sama vaiva vielläkin, pitänee perehtyä hommaan - joskus..

Tässä itse - noin 15e maksanut luomus.
tarveaineet testerin väsäämiseen (ainakin suurinosa):
- vaneria - hukkapaloja 9mm, 18 ja 21mm paksua
- 16mm kromiputken pätkä - jotain 45cm - kunhan on sileä ja suoraputki - kelkan johteeksi
- TC 15mm sähköjohdonkiinnikkeitä - toimii kelkan ohjurina putkeapitkin
- dikitaali työntömittai ( uusi 10e )
- sokeripala (työtömitan kiinnitykseen ), jousi, pari puuruuvia ja pari M8 ja M6 pultit hienoliikuntaan
- ledi (tässä versiossa sininen) + virtalähde + 50k monikierrostrimmeri ( tai joku 2k - 20k  vastus - ettei ledi pala rikki)
- alumiiniteillppiä tai foliota
- askarteluveitsenterä

Periaate :
Kelkka - missä on pistemäinen valonlähde ( ledi + neulalla folioon pistetty pienenpieni reikä ) liikkuu M8 ruuvilla eteen/taakse ja kelkkaan pultattulla  työntömitalla (mitan ohut keskisalko on kiinni alustassa - sokeripalla)  mitataan kelkan liikkuma matka. Veitsenterä on kiinteästi teipattu pystyyn heti valonlähteen alle. Veitsenterää liikutellaan sivusuunnassa koko kelkkaa kallistamalla (musta säätöruuvi yläreunassa)



Liukukelkka irrotettuna ja pohja näkyville pystyyn nostettuna:
Alustan reunaan (kuvassa yläällä) on toiseksi liukupinnaksi niitattu muovipakkauksen soiro ja muovilätkä , kallistuksen ruuvi kulkee lätkän päällä.  Vaneriin voi muuten tehdä konekierteet, ja jos ei oo kovalla koetuksella niin toimii   :tongue:


Tässä viellä valonlähde ja veitsi ( peittää noin puolet 12mm kurkistusreiästä. oikealla näkyvä 55mm reikä on turhareikä.


Viritin systeemiin wateckin 120N kameran ja siihen 8-80mm zoomin, kytkin kuvan tietokoneeseen, niin vanha RET45 peilini (D114mm f900mm) joka on käynyt alumiinissa joskus vuonna 1995 (?) näytti tältä (kahdesta eri etäisyydeltä..) Peilin keskellä on kollimointiavuksi tussilla sutattu ( melkeen ) ympyrä - samoissa maisemissa pyörii kameran kennon roskakin..
Alumiini vaikuttaa hapettuneelta.. vaikka ei kyllä paljainsilmin pahalta ollenkaan


Liimasin ( siis teippasin ) monitoriin ylimmässä kuvassa näkyvän maskin ja mittailin:
Mittari näytti:
R10% = 0.04
R50% = 0.45
R75% = 0.88
R95% = 1.45

Joskus viellä perehdyn mitä tuli mitattua ( tai jos joku joka focaultista ymmärtää , niin tiedoista kiitollinen olen ! )
Olen pitänyt peiliä laadullisesti hyvänä.. mutta jos mittaukset paljastaa jotain muuta, niin ihmeen hyvin tälläkin näki.

Peili oli kuvaushetkellä  lämpenemisvaiheessa, luulen että peilin alareunassa taipumalta näyttävä kohta johtuu laskeutuvasta ilmavirtauksesta.. (?) Mittaus tapahtui lämpötila tasaantuneella peilillä, tosin hyvin huteralla puupöydällä (ainakin mittauspöydäksi hutera).

                 
Timo Kantola

Wezen

Hei,

Rohkaiseva esimerkki monelle siitä, miten helpolla pääsee alkuun, jos haluaa vaikkapa testata ostetun peilin Ronchi- tai Foucault-testillä. Superkirkkaista ledeistä saa hyviä valonlähteitä ja laserdiodeista avun testilaitteiston suuntaamiseen. Teknofokuksesta saa pistemäisen valonlähteen rakentamiseen rikkinäisiä laserdiodeita, voin suositella erityisesti, jos testaa aluminoimatonta optiikkaa.

Kuvassa näkyvä pinnan aaltoilu tai karheus on todennäköisesti ihan itse lasipinnassa. Höyrystämällä tehtävä aluminointi kai aina tuottaa tasaisen pinnan. Virheitä voi sattua siinäkin, josta esimerkki useamman vuoden takaa. Peili on siis hyvä tarkistaa myös aluminoinnin jälkeen.

Alumiinipinnan "kuluminen" näkyy lähinnä himmeinä hapettumina ja reikinä valoa vasten tarkastellessa.

Terveisin Antti

An tti Veit ola