Laserleikatut silmät

Aloittaja Kaukinen, 10.11.2006, 21:33:06

« edellinen - seuraava »

Kaukinen

Yksi mielenkiintoinen aihe, johon en vielä ole törmännyt missään keskustelualueilla.

Laserleikatut silmät. Niissähän silmää höylätään, mutta vain pupillin keskeltä halkaisijaltaan 4-6 mm alueelta. Sen yli menevältä alueelta ollaan "vanhoilla arvoilla", ja siksi laserleikatuilla silmillä on hämärässä inhottavampaa kuin leikkaamattomilla. Kun pupilli hämärässä laajenee, niin osa näöstä on skarppina leikatulla alueella, mutta se osa joka pupillista on yli leikatun alueen, on vanhalla taittovirheellisellä alueella. Eli väärin tarkennettua dataa...

Käytännössä: tiedän, että pimeänäköni on huonontunut leikkauksen vuoksi. Mutta en sitä kadu, -7 silmälasit on voinut jättää piirongin laatikkoon. Mutta: optiikasta sen enempää tietämättä (!), miten voisin välttää tuota "vammaisuutta" joka tieden tahtoen olen hankkinut? Eli foorumeita lukeneena olen tajunnut että on olemassa lähtöpupilli jne. mutta miten voisin hyödyntää ko. laskentaa okulaarien yms. valinnassa niin, että pystyisin hyödyntämään katselussa vain silmän korjattua osaa?


Celestron Nexstar 8i SE,  William Optics 2" Dielectric diagonaali ja mikrofokuseri, Celestron 80/600 ED APO, Celestron CGEM jalusta tuplasatulalla, Baader Hyperion 8-24mm Clickstop Zoom, Baader Hyperion Aspheric 36mm, Baader Ortho 7mm, Celestron reducer f6.3, LVI SmartGuider, Canon EOS 60Da

tommihl

Minun silmät on myös "höylätty" laserilla 11 vuotta sitten , enkä ole huomannut mitään ongelmia pimeänäön suhteen. Ennen leikkausta mulla oli -3,5 silmälasit ja voin sanoa että nyt näkyy hyvin mennen tullen joka tilanteessa. Tuo ongelma saattaa olla vain ihan tavallinen ikä kysymys, minä olen 38v ja pikku hiljaa alkaa tuntua siltä, että  käsivarret alkaa käydä lyhyeksi. Asiantuntevan vastauksen voit varmaankin saada sinut leikanneelta sílmälääkäriltäsi.

   

tommihl

Ja vielä yks juttu, että leikkauksen jälkeen vie suunnilleen 2 vuotta, ennen kuin näkö asettuu lopullisesti kohdalleen (eximer laser).

Timo-Pekka Metsälä

Lainaus käyttäjältä: Kaukinen - 10.11.2006, 21:33:06
miten voisin hyödyntää ko. laskentaa okulaarien yms. valinnassa niin, että pystyisin hyödyntämään katselussa vain silmän korjattua osaa?
Käytä sellaista okulaaria, että lähtöpupillin läpimitta on alle tuon 4-6 mm - jos epäilet, että asialla on vaikutusta. Lähtöpupillin laskemiseksi tarvitset tietää okulaarin antaman suurennuksen kaukoputkellasi. Suurennus on yhtä kuin pääpeilin polttoväli jaettuna okulaarin polttovälillä. Sen jälkeen lähtöpupilli on pääpeilin halkaisija jaettuna suurennuksella.

Oscuro

(ja nyt tulee vähän OT) Eli paljonkos tuo silmien laserleikkaus maksaa per silmä?
Fakta on vain jähmeä mielipide.

Sombrero

Jos tietäisimme mitä olemme tekemässä, sitä ei kutsuttaisi tutkimukseksi, eihän? - Albert Einstein