Digipokkari kuvia

Aloittaja jasu, 17.04.2009, 20:36:14

« edellinen - seuraava »

jasu

Halusin antaa aloittelijoille käsitystä siitä, mitä digipokkarilla saa aikaiseksi. Aika paljon täällä on kysymyksiä, millaista jälkeä okulaarikuvauksella saa. Täältä löytyy minun ottamiani kuvia. "Aloittelija" olen itsekkin, mutta olen käytettävissä olevilla välineillä yrittänyt parhaani.. Minulla on celestron nexstar 130 slt ja sonyn digikamera käytettävissäni.
http://www.flickr.com/photos/14480117@N06/

Pete

Täytyy sanoo et itelläni täl hetkellä samanlaisia, tarkoitus parantaa  :cool:
Hyvä veto sulta tähän väliin näit vanhoi konkareit ajatellen, joskus meinaan pienikin
onnistuminen tuottaa mielihyvää. Kaikilla kun ei ole rahaa laittaa niin kuin miljonäärillä
rahaa haisemaan, silloin pitää punnita voisiko köyhemmilläkin vehkeillä kun oikein yrittää
saavuttaa jotain sellaista mihin muut ei välttämättä pysty! Ei muutakuin jatketaan :evil:



Pete
Petri Hynninen
EQ-6 PRO SynScan + gps/ EQ-6 / EQ-5 SynScan / EQ-5
C-11 SCT/ SW-200/1000 / vixen VMC 110L / Cel ED 80/600 /
Sony a 200 DSRL / Canon PS A590IS / Medion 4Mp / Epson 650 1,1Mp / OSS Guider/ OSS DSCI II

jasu

Itselleni se, että näki ensimmäistä kertaa kaukoputkella saturnuksen renkaat, oli veret pysäyttävä kokemus. Parisenkymmentä vuotta sitten kun tähtikärpänen puraisi ensimmäisen kerran, en voinut kuvitellakkaan saavani kuvattua yhtikä mitään taivaalta. Kun sain sitten lyyran rengassumun taltioitua ensimmäisen kerran, tunsin nuoren miehen unelman ylittyneen moninkertaisesti. Nykysenä tekniikan aikakautena on ehkä hyvä itse kunkin pysähtyä ajattelemaan sitä, mitä yleensä valotellaan joskus (anteeksi konkarit) naurettavia tuntimääriä.. Kuvat ovat minulle muisto siitä mitä olen nähnyt ja kokenut.

white velho

Lainaus käyttäjältä: jasu - 18.04.2009, 11:55:03
Itselleni se, että näki ensimmäistä kertaa kaukoputkella saturnuksen renkaat, oli veret pysäyttävä kokemus. Parisenkymmentä vuotta sitten kun tähtikärpänen puraisi ensimmäisen kerran, en voinut kuvitellakkaan saavani kuvattua yhtikä mitään taivaalta. Kun sain sitten lyyran rengassumun taltioitua ensimmäisen kerran, tunsin nuoren miehen unelman ylittyneen moninkertaisesti. Nykysenä tekniikan aikakautena on ehkä hyvä itse kunkin pysähtyä ajattelemaan sitä, mitä yleensä valotellaan joskus (anteeksi konkarit) naurettavia tuntimääriä.. Kuvat ovat minulle muisto siitä mitä olen nähnyt ja kokenut.

Itselläni on samansuuntaisia kokemuksia saturnuksesta. Aika komeita kuvia olet saanut aikaan! Oletko tarkoituksella jättänyt okulaarin reunat näkyviin, itse rajaan ne aina pois. tässä on paras kuvani ja oikeastaan ainoa, joka on jollain tavalla onnistunut. kamerana oli canon power shot a720 IS ja putkena oli Calestron NexStar 8".

jasu

Kiitos kommenteista! Kiva että joku muukin löysi niistä silmäniloa...
Mustat reunat ei ehkä ole kauhean nätit, mutta ne ovat jääneet oikeastaan sen vuoksi, että kun olen kokeillut erilaisia zoomaus-asentoja ym. ja kun sitten on jollainlailla saanut hollilleen kaikki asetukset, niin olen sitten enempää säätämättä ruennut napsimaan kuvia. Nimittäin parin millin heitto kameran suunnassa voi vaikuttaa tulokseen. Ehkä ne voisi jälkikäsittelyssä poistaa, mutta eipä noita kuvia varmasti tähdet ja avaruus lehdessä ikinä julkaista, niin...  :laugh:
En malta odottaa että tulee tilaisuus jupiterin pyydystämiseen..
Haaveenani ensi kaudelle olisi miniläppäri ja modattu webbi kamera.. Kumpaakaan en omista ja täytyy miettiä tarkkaan olisiko canonin digikamera chdk-ohjelmalla parempi vaihtoehto.. Oletko kokeillut sitä chdk ohjelmaa?

Timpe

Lainaus käyttäjältä: jasu - 05.06.2009, 11:04:51
Mustat reunat ei ehkä ole kauhean nätit, mutta ne ovat jääneet oikeastaan sen vuoksi, että kun olen kokeillut erilaisia zoomaus-asentoja ym. ja kun sitten on jollainlailla saanut hollilleen kaikki asetukset, niin olen sitten enempää säätämättä ruennut napsimaan kuvia. Nimittäin parin millin heitto kameran suunnassa voi vaikuttaa tulokseen...

Tarkka touhuahan tuo todellakin on. Itse tein aikoinaan eräänlaisen testitaulun, jota kuvailin kaikessa rauhassa päiväsaikaan (metsänreunan puunlatvat käyvät yhtä hyvin tähän). Kokeilin tuolloin putken perään erilaisia okulaareja/suurennuksia, pokkarin zoomausasentoja, kuvausaukkoja, tarkennustapoja  (jne.), jotta löysin omalle systeemille parhaat optimiasetukset ja toisaalta systeemin suorituskyvyn rajat, joita ei kannattanut ylittää. Yöllä on sitten helppo vääntää pokkariin päivätesteissä hyväksi havaitut säädöt, niin aikaa ei tuhraannu muiden säätöjen hakemiseen kuin valotuksen arviointiin. Päiväharjoittelua ja -testejä peliin, niin tulokset paranevat yllättävän nopeasti! :smiley:
- Timo Inkinen

white velho

Kyllä tuo chdk on tullut tutuksi. Mahdollistaa 64 sekunnin valotukset ja paljon muuta mutta en ole päässyt viellä kokeilemaan tosihommissa kun se lähin tähti on niin kirkas kesällä yölläkin. Kukakohan on saanut idean että auringon pitää valaista yöaikaan. Ei taatusti ole ollut tähtiharrastaja!:grin:
tässä linkki tuohon chdk keskusteluun: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=1355.0
Sieltä pitäisi löytyä ohjeet tuon asentamiseenkin kannattaa kokeilla! Saat kamerastasi paljon enemmän irti!

Kuvaan ainakin itse aina ilman tsuumausta. Kun on kyse himmeistä kohteista ja seuranta ei aivan toimi täydellisesti, niin tarvitaan mahdollisomman iso aukko, mikä pienenee aina kun tsuumataan aseta kamera mieluummin mahdollisimman lähelle okulaaria ettei tarvitse tsuumin kanssa pelata. Tarkennuksen saat kohdalle helpoimmin Bahtinovin maskilla tässä linkki:
http://www.ursa.fi/ursa/tuotteet/kirjakauppa/index.php4?ID_ASIAKAS=1863813891&TOIMINTO_1=nayta_tuotteet&TUOTERYHMA=11&JARJESTYS=25
Tai sitten voit päiväsaikaan käyttää tuota metsän reunaa. Pitäisi siitäkin olla 500 metrin päässä että fokuksen saisi täydellisesti kohdalle.

Tuon Bahtinovin maskin kun laitat vaan objektiivin eteen ja suuntaat kirkkaaseen tähteen tai vaikkapa katulamppuun, niin viivojen kuuluisi leikata toisensa, jos eivät leikkaa niin tarkennus (focus) ei ole kohdalla. En ole kokeillut veb kameroita, mutta luulisin että tuo chdk tulee halvemmaksi ja saattaa olla jopa parempi kuin veb kamerat. Jos innostut enemmän kuvaamisesta kannattaa hankkia vaikkapa Meaden deep sky imager. Ei tuokaan mikään huippu vehje ole, mutta hinta silläkin on tonnin pintaan. Ei mitään halpoja vehkeitä. Tai sitten voit käyttää vaikka Imaging Sourcea molemmat pitäisi löytyä googlettamalla. Noita imaging sourceja on mielestäni monen hintaisia. Kuten myös deep sky imagerita.