Havainnointia Nokialla 10./11.4.2009

Aloittaja Never, 12.04.2009, 09:59:59

« edellinen - seuraava »

Never

Obs. place: Tottijärvi, Nokia, Finland
Date: 10./11.4.2009
Bortle class: Class 3
NE Lim.mag: -
Background sky: 2
Seeing: 1-2
Transparency: 2
Weather: +0°C, no wind, 98.1% moon rising from the east.

Pääsin tuossa tosiaan perjantai-lauantai välisenä yönä hieman katselemaan tähtiä Nokian suunnalla. Kuu oli suhteellisen iso ~98% mutta jäi matalalle ennen puolta yötä, joten pienet saumat katseluun avautuivat kun taivas selkeni. Mukana oli kaksi tulostettua karttaa Uranometriasta artikkelia varten ja läppäri, joten havaintokohteet olisivat hieman vähissä kun mitään suunnitelmaa ei ollut. Kaukoputkena toimi tyttöystäväni Tal-1 kaukoputki vermeineen.

Ulos pelmahdin jo tuossa 22.35 vaikkei ollut kunnolla pimeää. Katselin parit kohteet jotta voisin määrittää miten hyvin näkyy ja hyvältähän se näytti vaikka paikalta on matkaa Tampereelle vain jotain 20km. Parit kohteethan siinä samalla piti myös piirtää. Aloitin M37:stä, joka on harvoja Messier-avonaisia jotka on vielä "piirtämättä":
Messier 37 with Tal-1 @ 107x

Jatkoin samalla radalla ja siirryin M67:n:
Messier 67 with Tal-1 @ 64x

Tässä vaiheessa rupesi jo kyllästyttämään, koska ei ollut oikein mitään katseltavaa. Hain sisältä kuitenkin kannettavan ja tulostetun kartan Uranometrian sivulta 1 (Pohjantähden alue) ja ajattelin että kokeillaan nyt huvikseen NGC 3172:ta. Ajattelin ettei kohde mitenkään näy, joten päätin että piirrän kaikki tähdet kohteen alueelta, jotta voisin katsoa kaukoputken rajamagnitudia myöhemmin koneelta. Toisin kuitenkin kävi, koska NGC 3172:n 14 magnitudin hehku näkyi kuin näkyikin putkessa 162-kertaisella suurennoksella. Olin todella yllättynyt koska olen galaksin viimeksi nähnyt 20-senttisellä putkella ja vielä pimeämmästä paikasta. Ilma taisi olla melkoisen hyvä. Tässä piirros:
NGC 3172 with Tal-1 @ 162x

Tähtien magnitudit (GSC magnitudit ovat vähän niin ja näin mutta ovat ainakin suuntaa-antavia):

A = 14.73
B = 15.11
C = 15.02
D = 15.50
E = 14.78
F = 15.17

Ei siis hullummin Tal-1 putkelta! Käytössä vielä putken mukana tulleet 15mm Kellner okulaari ja 3x-barlow.

Katsoin vielä planetaarista sumua IC 3568:a:
IC 3568 with Tal-1 @ 321x

Tämän jälkeen tyttöystävä tuli ulos ja halusi nähdä planetaarisen sumun ja Saturnuksen. Näytin NGC 6543:n ja siirryin syrjään ettei Saturnus vie hämäränäköäni  :grin: Pyysin rouvaa myös piirtämään Saturnuksen ja hämmästykseni hän, täysi maallikko, piirsi piirrokseensa myös Hyperionin täysin oikealle paikalle 3 muun kuun kanssa. Hyperionin magnitudi oli havaintohetkellä 14.2! Kuu näkyi jo selvästi idässä ja valaisi koko taivaan. Yön aikana seeing oli varsin erinomainen - en huomannut kertaakaan että putkessa tähdet olisivat vilkkuneet. Rajamagnitudia en katsonut koska havaintorillini eivät olleet mukana. Rajamagnitudi oli kuitenkin varmaan 7 pintaan ja ylikin.

/Jaakko

Pekka Moisio

Hienoja piirroksia!

Itse olen Rämsöö/Vesilahti/Narva alueella ollut muutamia kertoja havainnoimassa ja siellä on kyllä hyvin suojassa valosaasteelta.
Sulla oli hiukan erilainen Pe-La ilta, kuin mulla. Itse olin Hausjärven Oitissa, jossa sai havainnoitua ehkä parin tunnin aikana 20minuuttia, kun pilviä ajelehti kokoajan taivaan yli. Sain vaivaisesti piirrttyä M51, joka on pitänyt piirtää jo monta kertaa.  Lähdin sitten 12 aikaan pois kun kuu rupesi valaisemaan taivasta ja kaukoputki valui vettä, kun ilma oli niin kostea.

Eilan taas olin Pinsiössä Ylöjärvellä, jossa kuu ei vaivannut, mutta läpinäkyvyys oli surkea. Paikalla, jossa RM on yleensä lähemmäs 7, sain paljain silmin vaivoin näkyviin linnunradan Kassiopeijan kohdalla. Tyttöystävä oli mukana, joten päädyin näyttämään kohteita hänelle ja katsomaan paria uutta. Tämä ilta oli huomattavasti parempi vaikka ei kelien puolesta paras. Kohteina olivat: Saturnus, M3, NGC 2093, NGC 2916, M65, M66, NGC 3628, NGC 3593, M63, M94, planetaarinen Minkowski 2-2 ja UGC 2890 jossa on supernova paraikaa. UGC 2890+SN kombon piirsin ainoana piirroksena, senkin vähän hätäisesti, kun tyttöystävä alkoi jäätymään tapansa mukaisesti. Silti supernova näkyi helposti suoralla visionilla ja galaksi myös ajoittain suoralla, epäsuoralla kokoajan. Tämä oli se kohde miksi lähdin eilen havainnoimaan ja hyvä mieli jäi reissusta, vaikka keli oli hiukan "tukkoinen" Kohteet olivat helppoja ja kauniita, paitsi Minkowski 2-2 tuotti tyttöystävälleni pettymyksen :) minulle ei. Kohde on erittäin pieni, mutta suht kirkas planetaarinen.

Pekka Moisio

Tuli mieleen vielä, että viitsitkö Jaakko kertoa, miten saat noin hienon näköisiä kuvia laitettua tänne foorumille. Onko noi ihan perus .jpeg kuvia ja skannattu jyijykynäpiirroksista? Vai käsitteletkö kuvia mitenkään jollain kuvankäsittelyohjelmalla?

Never

Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 13.04.2009, 19:43:42
Tuli mieleen vielä, että viitsitkö Jaakko kertoa, miten saat noin hienon näköisiä kuvia laitettua tänne foorumille. Onko noi ihan perus .jpeg kuvia ja skannattu jyijykynäpiirroksista? Vai käsitteletkö kuvia mitenkään jollain kuvankäsittelyohjelmalla?

Toki. Eli ihan skannaan piirrokset tuolla skannerilla ja tallennan harmaasävyisenä giffinä (.jpg pakkauksesta en tykkää). Photoshopilla laitan Levels-säätöjä sen verran kuosiin että piirrokset ovat valkoisia eikä kellertäviä/sinertäviä.

Ihan HB lyijytäytekynällä noita piirroksia piirtelen.

/Jaakko

PS. Himmein tähti NGC 3172 piirroksessa onkin vain 14.8 (v) magnitudia.

Pekka Moisio

Ok, Kiitos vinkistä! Koitan tuota tapaa seuraavalla kerralla.

Timpe

Hienoja havaintokertomuksia, joita on ilo lukea (varsinkin kun tietää noiden piirtämiseen ja muuhun dokumentointiin kuluneen vaivan).  :cool:
Nämä antavat kohteiden näkymisestä putken ääressä n+1 kertaa paremman vaikutelman kuin vastaavat valokuvat. Kiitos ja kumarrus tekijöiden suuntaan!

PS. Pekka, omaa naistaan ei pidä päästä jää(h)tymään, joten tärkeysjärjestys oli oikea...  :laugh:
- Timo Inkinen

Celest1al Sphere

Loistava havaintokertomus, hyvää työtä!  :grin:

Pistän itsekin lisää tarinaa tänne, kun vaan ehdin!