100 syytä miksi harrastaa tähtitiedettä

Aloittaja Juha-Matti Penttilä, 08.11.2006, 12:48:35

« edellinen - seuraava »

Juha-Matti Penttilä

Turun Ursan sivuille on laitettu "100 syytä harrastaa tähtitiedettä Turussa". Tuossa listassa on käytännössä kaikki syyt, miksi tähtitieteen harrastus kannattaa aloittaa.

Mielestäni tähtiharrastuksen suola on myös muut harrastajat. Ensinnäkin sen takia, että toinen ymmärtää keskeiset käsitteet ja ajatusmaailman. Minäkin olen huomannut, että opiskelu haittaa tähtitieteen harrastamista. Mutta olenkin ottanut opiskelun siltä kannalta, että myöhemmin työn teolla hankituilla rahoilla voisin hankkia paljon isomman kaukoputken.

Tähtitiede on rakkain harrastukseni. Toivottavasti tähtitieteen harrastuksesta tulisi ammatti.

http://www.ursa.fi/yhd/TurunUrsa/100syyta.html
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

J-M

Lainaus käyttäjältä: juippi84 - 08.11.2006, 12:48:35Mutta olenkin ottanut opiskelun siltä kannalta, että myöhemmin työn teolla hankituilla rahoilla voisin hankkia paljon isomman kaukoputken.
...
Toivottavasti tähtitieteen harrastuksesta tulisi ammatti.

Siinä taitaa nyt kyllä olla kaksi asiaa, jotka ovat ristiriidassa keskenään. Käsittääkseni harvalla tähtitieteen ammatikseen valinneella on yksityisen sektorin tulotasoa ainakaan näin kotimaan mittakaavassa. ;)
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

rafael

Sata hyvää syytä ,okei, varmasti oli hyviä syitä mutta mielestäni ne kaksi numerot 44 ja 45 olivat parhaat , jos on nähnyt tähtitaivaan maaseudulla se vain vei mukanaan.niin kävi minullekin aikoinaan . ;D

Taivaan tuijottaja

Mielestäni seuraavat vastasivat omia motiivejani:

9. On jotain mukavaa tekemistä perjantai-iltaisin.
12. Kuu.
15. Saa alennusta "jännistä kirjoista, joista ei ymmärrä yhtään mitään".
18. "Maa on niin kaunis..."
23. Saa mennä metsään.
24. Hiljaisuus keskiyöllä.
28. Upeat tähtivalokuvat. Sekä omat, että muiden ottamat.
35. Voi nauttia tähtitieteen uusista saavutuksista.
37. Tähdet.
40. Tähtitiede kuuluu yleistietoon.
41. Aiheet ja havaintokohteet eivät heti lopu kesken...
44. Jos on nähnyt tähtitaivaan maaseudulla, tietää miksi haluaa olla harrastaja.
45. Se vain vie mukanaan.
46. Hyvä pimeä puuha.
50. Voi ihmetellä Maapallon pienuutta.
52. Hyödyllinen ja järkevä puuha.
53. Oppii tuntemaan myös yön.
54. Tähdistötarut.
57. Oppii ymmärtämään jotain jostain muustakin kuin ruuanlaitosta, siivoamisesta tai kutomisesta.
58. Saa helposti mielikuvituksen lentämään.
73. Ei tarvitse kantaa mitään mukanaan; taivas on aina pään päällä.
75. Kansainvälinen harrastus.
85. Ymmärtää, miten maailma toimii. (mielestäni yrittää ymmärtää :P )
86. Linnunradan vyö.
90. Luotainten välittämät tiedot ja niiden perusteella korjatut käsitykset maailmankaikkeudesta.
92. Maailmankaikkeuden koko.
94. Suomessa ja ulkomailla ilmestyvät tähtitieteelliset julkaisut.
98. Kirjastojen tähtitiedeosastot.

Tuohon taisi tulla 28. Osa sadasta oli tosin huumoria, ja olen aika nojatuoliharrastaja, joten osasta jutuista minulla ei ole kokemusta.  :)

Never

Lainaus käyttäjältä: juippi84 - 08.11.2006, 12:48:35Minäkin olen huomannut, että opiskelu haittaa tähtitieteen harrastamista.

Minä olen huomannut että tähtieteen harrastaminen haittaa opintoja. Prioriteetit ;)

/Jake

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Never - 10.07.2007, 15:12:02
Minä olen huomannut että tähtieteen harrastaminen haittaa opintoja. Prioriteetit ;)
/Jake

Näin se meni sekä päin vastoin. Nyt harmittaa olla töissä, koska täällä on melkein pakko käydä. Koulussahan käytiin ainoastaan pilvisten öiden jälkeen...jos silloinkaan.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

weskuli

Lainaus käyttäjältä: J-M - 08.11.2006, 14:07:45
Käsittääkseni harvalla tähtitieteen ammatikseen valinneella on yksityisen sektorin tulotasoa ainakaan näin kotimaan mittakaavassa. ;)

Pitää varmasti paikkansa (ellei sitten satu tulemaan tilaisuutta esimerkiksi tehdä sivutöinä keikkahommia tekun matematiikanopettajana...  ;D )
Mutta jos varsinaisen ammattiin johtavan koulutuksen valitsee riittävän läheltä, niin samalla voi päästä maistelemaan harrastustaan tieteen näkökulmasta. Esimerkiksi fysiikan ja varmaan useimpiin muihinkin luonnontieteellisen alan (matematiikka, kemia, tietotekniikka, biologia(?)) tutkintoihin tähtitiedettä pystynee ottamaan mukaan vähintään perusopintojen ("appro") verran, ellei peräti aineopinnotkin ("cumu"). Vaihtelee tietysti yliopiston ja koulutusohjelman mukaan, älkää täyttäkö hakupapereita tämän perusteella  :)

Omasta, kolmen viime vuoden kokemuksesta voin kertoa, että jo noissa perusopinnoissakin on aivan mukavasti haastetta pitempiaikaisellekin harrastajalle. Ja jos nälkää vielä jäi, niin mikään ei yleensä estä a) tekemästä tutkintoa minimivaatimuksia laajempana tai b) täydentämästä opintoja tutkinnon ottamisen jälkeen. Näitä ei kauheasti oppilaitoksissa mainosteta, mutta molempia tapahtuu.

Pitäisiköhän yrittää listata 100 syytä, miksi opiskella tähtitiedettä...?  ;)

t. Vesa Korhonen

Horus

Lainaus käyttäjältä: J-M - 08.11.2006, 14:07:45
Käsittääkseni harvalla tähtitieteen ammatikseen valinneella on yksityisen sektorin tulotasoa ainakaan näin kotimaan mittakaavassa. ;)

Näin alalla olevana kuittaan tämän todennetuksi.   ;)

Tutkimusala on muutenkin huonosti palkattua verrattuna "firmoissa" työskentelyyn. Tutkijan ammatissa puolet ajasta menee rahoituksen perässä juoksemiseen.
Härkämäen observatorio - Tähtitiedettä Itä-Suomessa
Mars MetNet Mission - Kohti Marsia!
Avaruusinsinööri-blogi - Avaruustekniikkaa ja -tutkimusta

Harri Haukka