Kuolleet pikselit

Aloittaja jtbo, 01.04.2009, 21:29:48

« edellinen - seuraava »

jtbo

Kuinkas nuo kennot nyt oikein kuluvat käytännössä?

Nikon D40:ssä olen nyt kolmen vuoden käytön jälkeen havainnut satunnaisesti muutaman kuolleen pikselin ilmestyneen kuviin, pitäisikö tuosta mitenkään huolestua?

Aina noita ei tosiaankaan tule, vain toisinaan iman isompaa yhteyttä mihinkään saattaa 4-5kpl olla kuvassa.


Meade-mad

Pisteet voiva tolla kosmisen säteilyn fotonin aiheuttamia HOT pikseleitä, jos ovat satunnaisia.

Jos piste on aina samassa paikassa ne ovat kennossa olevia todellisia vikoja.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Kaizu

Vanhassa Canonin 300D:ssä olen huomannut useita erilaisia pikselivikoja, osa muuttuu ajan mukana:

Kuumia pikseleitä, tule kokoajan täysi signaali, näkyy kirkkaana pisteenä kuvassa, erottuu hyvin.

Kuolleita pikseleitä, ei tule mitään signaalia, näkyy jonkun värin puuttumisena jostain pisteestä, vaikea huomata.

Pikseleitä joissa ulostulossa on jokin minimitaso, tummassa kohdassa näkyvät kuin kuumat pikselit mutta kirkkaammassa toimivat normaalista. Näkyminen riippuu ko. johdan valoisuudesta. Näiden esiintyminen muuttuu myös sen mukaan, kauanko kamerassa on ollut sillä kertaa virta päällä, sekä myös ympäristön lämpötilasta.

Sen jälkeen kun olen huomannut jonkin virheen, olen yrittänyt seurata, tuleeko niitä lisää ajan myötä. Toistaiseksi näyttää että virheet eivät ole lisääntyneet sen jälkeen kun olen ne huomannut. Vaikutelma on joskus ollut toisenlainen, mutta se johtunee siitä että kun oppimisen myötä on saanut poistettua joitain isompia virheitä, ovat pienemmät nousseet esiin häiritsemään. Kun lasken vanhoista kuvista kuumat pikselit, niin näyttää että ovat yhtä lukuisina samoissa kohdissa kuin nykyäänkin.

Kaizu   


On sielä varman muitakin mutta nämä ovat kiinnittäneet huomioni.
Kai Forssen

jtbo

Mustia pikseleitä on tullut vain pari kertaa päivänvalokuviini, mielestäni olivat samoissa kohtaa, mutta tarkistan vielä nuo.

Toki kuumia pikseleitäkin joskus tulee, yhtä epäloogisesti, mutta sentään ne on helppo havaita hämärissä otetuissa kuvissa, laitan alle demokuvan, jossa täräytin kuvan, että on helpompi löytää noita, köh köh  :grin:

En nyt kovin tarkkaan noita etsinyt, enkä kuolleita edes yrittänyt tuosta kohinasta löytää.


Isompi, josta näkee pikselit:
http://jtbo.pp.fi/images/Astro/hot_pixels.jpg

Ei nuo ainakaan jokaisessa kuvassa näy, mutta juuri noissa hämärässä otetuissa aika samoille kohti noita tulee, varsinkin tuo sininen josta lähtee tuo viiru alas, se tosin oli tuollainen jo aika uutenakin, rma numerokin tuli haettua, mutten koskaan kerennyt lähettämään kameraa, joten ei se enää taida edes auttaa mitään.

Jos otan kuvia vaikka yksittäisestä pilvestä sinisellä taivaalla valoisana päivänä en mielestäni löydä mitään tuollaista kuvasta.

Tuntuu vaan aika paljolta, mitä mieltä olette?

GaryP

Ainakin tuo pystyraita on paha asia. Mulla on 1000D:ssä yksi penteleen kirkas piste, näkyy kaikissa kuvissa jos on tummaa sävyä siinä kohtaa vähääkään, mutta sen saa raw-jpg muunnoksen yhteydessä katoamaan aika hyvin. Koko ajan mietin, minkälainen kennovirhe oikeuttaa takuuvaihtoon? Pystyykö Canonissa mappaamaan yksittäiset pikselit pois?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Timpe

Kokeilkaas ottaa digijärkkärillä jokin 4...6 minuutin pituinen dark-ruutu esim. ISO 800:lla (tulee näet "pikkuisen" pikselivikoja näytölle...)  :tongue:
Tässä mielessä tuo Kaizun toteamus "Pikseleitä joissa ulostulossa on jokin minimitaso" pitää paikkaansa, kun näitä ei näy vielä alle minuutin valotuksilla.
- Timo Inkinen

GaryP

Tässä esimerkkikuva, raw ja jpg samasta kuvasta, eli kameran tuottamat versiot. Tällainen yksittäinen täppä mustalla pohjalla sattuu sieluun oikeasti kun joskus se kuva on ihan hyvä muuten. Nyt sattui olemaan ISO 1600 testikuvassa 1/200s valotusaika, mutta tulee se muutenkin. Miten näihin pitäisi suhtautua? Halpa kamera, saa olla? Ymmärrän näytöissä olevat pikselit, niillä ei ole niin väliä kun ne ovat harvoin 100 valaistuja, mutta tämä kun on lopullisessa kuvassa ja jokaisessa tulosteessakin.

Mielipiteitä? En millään viitsisi pelleillä jokaisen kuvan kanssa erikseen ja keksiä keinotekoista tapaa poista YHTÄ hullua pikseliä!!!

EDIT.
Nyt se löytyi, siisti aamutaivas, ohutta pilveä, ei varmasti lentsikoita tai muuta edess... ei saakelli, onpas kirkas tähti... ...tut se mikään tähti ole!!!
ISO 100, 1/500s.


Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

JussiR

Kaveri käytti vastaavan takia Jas-tekniikassa.  Oli kyllä 1D-sarjan runko.
Kysypä sieltä, mitä mieltä ovat.
JussiR

GaryP

Mitenkäs kaverisi kameran kanssa kävi? Kelpasiko takuuhuollon perusteeksi?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 02.04.2009, 21:57:02
Mielipiteitä? En millään viitsisi pelleillä jokaisen kuvan kanssa erikseen ja keksiä keinotekoista tapaa poista YHTÄ hullua pikseliä!!!

Väännä kameran darkkivähennys päälle (Long exp. noise reduction). Jos otat useamman minuutin valotuksia, kannattaa ottaa sitä ennen pois.

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 03.04.2009, 09:54:17
Väännä kameran darkkivähennys päälle (Long exp. noise reduction). Jos otat useamman minuutin valotuksia, kannattaa ottaa sitä ennen pois.

Siinäpä se, ei taivaskuvissa käytetä tuota ominaisuutta.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

jtbo

Minulla kyllä virheet tulevat jo sekunnin parin valotuksilla, mutta ovat joskus poissa jopa 30 sekunnin vähennyksillä, noise reduction on pois päältä toki, kun tähtiä kuvaan, enkä koskaan muista laittaa sitä takaisin, mutta pointti on kuitenkin siinä, että noita on alkanut tulla lisää aika hälyttävästi (luokkaa puolessa vuodessa 2/3 noista).

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 03.04.2009, 10:31:53
Siinäpä se, ei taivaskuvissa käytetä tuota ominaisuutta.

No sitten vaan huolellinen darkkikalibrointi tähtikuviin, sehän kuuluu muutenkin aina tehdä.  :wink:

GaryP

Kuten huomaatte, minulla se piste on tuossa aamutaivaskuvassa 1/500s valotuksessa heti valmiina. On muuten raivostuttavan näköinen täplä...

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 03.04.2009, 11:20:03
No sitten vaan huolellinen darkkikalibrointi tähtikuviin, sehän kuuluu muutenkin aina tehdä.  :wink:

Heh, eipäs nyt hypitä edelle asioissa.

Minä olen sitä mieltä että tuollaisia ei pitäisi olla, mutta katsotaan nyt josko sen saisi vietyä arvuutettavaksi jossain välissä.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...