Jos puhutaan tähtihälystä ihan tähtitieteen tapahtumien osalta, niin harkintaan tulee silloin se mitä sellaista tapahtuu, josta voisi olla hyvä saada ilmoitus pikaisesti sillä vuorokauden viiveellä kaikki vähänkin merkittävämmät asiat löytyvät netistä. Sitten on tämä meidän säämme. Mikä on todennäköisyys, että saa ilmoituksen ja pystyy sitä vieläpä hyödyntämään = havainnoimaan tapahtumaa.
Tähtihälyn ideana oli alunperin tiedottaa tapahtumista, joiden kesto minuutti/tuntiluokkaa. Siksipä
siihen kertyi pääasiassa ilmakehän ilmiöitä.
Puhutaan, että kaikki tietohan löytyy netistä ja jopa kännyköilläkin. Aivan, mutta se täytyy hakea
sieltä. Ei varmasti kukaan koko ajan ole räpläämässä kännykkää, varsinkin liikkuessa jossain ulkona
tms. Silloin olisi kyllä kiva saada varoitus pyytämättä (tai siis niin että on tilannut varoitukset).
Esimerkiksi reposhälyt ovat olleet minullekin ainakin muutaman kerran hyödyllisiä.
Tähtihälyjärjestelmän kaksi suurinta ongelmaa ovat:
(1) Resurssien puute systeemi kehittämiseen ja markkinoimiseen. Koko järjestelmän Ursan
puolesta tehtävä yhteydenpito on jäänyt allekirjoittaneen huoleksi. Vaikka pidänkin systeemiä
hyvänä ideana ja hyödyllisenä, vastuunkantaminen noista on ylen raskasta. Varsinkin kun
viime aikoina Ursan päättäjien toimet eivät ole mitenkään kasvattaneet harrastusmotivaatiota.
(2) Systeemin monimutkaisuus. Valitettavasti järjestelmä on kehitetty ylen monimutkaiseksi
käyttöliittymältään. Raju yksinkertaistus perusliittymään oliisi tarpeen, ehidstyneemmille
käyttäjille lisäominaisuudet. Tämän edistäminen vaatisi ratkaisua kohtaan (1).
Hintaakin on arvosteltu, mutta ei kai kukaan kuvittele, että kaupallisia palveluita saadaan ilmaiseksi?
Toki nykyisellä hintatasolla Plenwaren hinnat ovat vähän korkeita. Toisaalta joutuvat maksamaan
itse tekstiviesteistä Soneralle, joten tokko tuo heillekään mikään rahasampo on.
Pelkään, että Tähtihälyn päivät on pian luetut. Sääli niitä kohtaan, jotka pitävät sitä hyödyllisenä
ja ovat saaneet siitä iloa kerran jos toisenkin.