Havainnointi Teneriffalla

Aloittaja MLa, 15.03.2009, 21:52:47

« edellinen - seuraava »

iosainio

Hyvä paikka (ei katuvaloja lähellä): 59.90594553 / 21.74783354
Pääsy vaan on hiukan hankalaa, mutta linnunrata näkyy upeasti elokuun lopun leppeänä iltana.

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: iosainio - 21.12.2010, 20:09:00
Hyvä paikka (ei katuvaloja lähellä): 59.90594553 / 21.74783354
Pääsy vaan on hiukan hankalaa, mutta linnunrata näkyy upeasti elokuun lopun leppeänä iltana.

Paikka Suomen saaristossa? Miten tämä liittyy Teneriffalla tapahtuvaan havainnointiin?
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

iosainio

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 21.12.2010, 22:22:11
Paikka Suomen saaristossa? Miten tämä liittyy Teneriffalla tapahtuvaan havainnointiin?

Nöyrin anteeksipyyntöni liiallisen innostuksen johdosta (Olis hienoa jos saatais vastaavaa listaa koottua vaikka lääneittäin ihan kotosuomestakin). Ei tosiaan kuulu tähän topiciin.

Riqis

Sitä sattuu :). Harrastuksessa ei ole olemassa asiaa nimeltä "liiallinen innostus". Melkein kaikki innostus on pohjimmiltaan vain hyväksi.

P.S. Korjasin ekan viestin otsikkoon pikkuruisen typon eli yhden n-kirjaimen lisää (havainointi p.o. havainnointi).
Marko Pekkola / www.avaruus.fi

Wezen

Hei,

Oltiin lokakuun viimeisellä viikolla perheen kanssa Teneriffalla ja Teidellä tuli käytyä yöaikaan kaksi ja päiväsaikaan toiset kaksi kertaa. Suosittelen ensikertalaiselle päiväkäyntiä ensin, sen verran erikoinen paikka on, että pimeässä saattaa mielikuvitus vilkastua ja laavakasojen takaa kurkki pian Javoja ja Tuskeneita, vaikka Tähtien Sodan filmaukset siellä taitavat legendaa ollakin :cry:.

Jorma Kosken lemppari on hyvä paikka ja menemällä jonkun isomman laavakokkerekasan taakse on hyvässä suojassa ohi ajavien autojen valoilta ja tuulelta.

Lainaus käyttäjältä: Jorma Koski - 21.12.2010, 07:00:23
tässä on kuitenkin mielipaikkani, joka on lähempänä jos tulee Puertosta
http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=28.264437,-16.588578&spn=0.002237,0.004461&t=h&z=19

Itse havaitsin toisen kerran Teiden huipulle menevän köysiradan parkkipaikalta, joka on vielä paremmassa tuulen suojassa. Tuuli kävi tuolla viikolla enimmäkseen pohjoisen puolelta, mutta kalderan kevyt hiekka nousee sekin äkkiä ilmaan. Näyttää taskulampun valokiilassa lumisateelta.

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 21.12.2010, 17:11:50
Kaikki paikat ylängöllä on hyviä. Liikennettä ei ainakaan kuusi vuotta sitten juuri ollut yöaikaan päätiellä. Koordinaateista 28.255013,-16.621757 löytyy levähdyspaikka, jota olen itse käyttänyt.

Havaitsin 15x50 kiikarilla ja havaintopaikan hyvyydestä tai huonoudesta kertovat saaliiksi tulleet Barnardin galaksi NGC6822, NGC300, NGC247 jne., joita pidän ihan sopivan vaativina kiikarikohteina. Aivan huippupimeää siellä ei ole, isompien kaupunkien ja turistirysien valot kajastavat, mutta läpinäkyvyys on tietysti koto-Suomea parempi.

Terveisin Antti


An tti Veit ola

Never

Tuli itsekin Boca Taucessa taas käytyä. RJM 7.2 Kaloista (Pisces) ja SQM-L parhaimmillaan muistaakseni 21.27 eli yllättävän valosaasteinen paikka oli kuitenkin liekö sitten muuttunut paljoa vuodesta 2004 vai kultaako vain aika muistot. Kaunis paikka kyllä ja mikä tahansa paikka kalderan alueella sopii kyllä havaintopaikaksi. Täytyy kyllä rehellisesti sanoa että La Palman jälkeen ja kyllä muutenkin tuo etelärannikko on aivan järkyttävä turistirysä. Menen jatkossa mielummin La Palman rauhaan tai Teneriffalle hyvin, hyvin kaukana turistisesongista...


/Jake

Jyri Lehtinen

On se La Palma hieno saari. Itse on nyt tullut vietettya kaksi yota NOT:lla teleskoopin kayttoa opetellessa. Laitteiston kayton opetteluun meni tosin kumpanakin yona lahes kaikki aika, joten visuaalipuolta ei juuri paassyt kokeilemaan. Saa nahda miten hyvin taalla saa yhdistettya tyon ja harrastuksen.

Ilman hyvan hamaranaon saavuttamista on viela hankalaa sanoa paikan laadusta kovin paljoa. Parin minuutin ulkona olon jalkeen (huoltoreissu teleskoopilta huoltorakennukseen ja takaisin) kuuton taivas valaisee ymparistoa tarpeeksi, ettei suunnistamiseen tarvitse lamppua. Vastaavalla hamaranaolla pystyi M33:n loytamaan taivaalta melko vaivatta. Alla olevissa pilvissa pystyi kylla nakemaan ainakin Santa Cruzin ja kauempana Teneriffan valojen kajastuksen. Kosteusolosuhteet ainakin ovat suomalaiselle harrastajalle mieleen; 10% hujakoilla pyorittiin molempina oina.

Saa nahda kuinka paljon seuraavalla kerralla on aikaa visuaalipuuhille. Jos riittaa aikaa tarpeeksi hyvan hamaranaon saavuttamiselle, on ainakin rajamagnitudia katsottava.

Kiinnostuneet voivat vierailla seuraavilla sivuilla:
NOT:n saaasema - http://www.not.iac.es/weather/index.php
GTC:n kokotaivaskuva - http://www.gtc.iac.es/pages/multimedia/webcams.php?webcam=skycam

einari

Kateeksi käy oleskelupaikkasi.

Toivottavasti saamme lukea jatkossa havaintoraportteja sieltä.
___
Tapio

LK

Saisiko tähtikiikarit ja kolmijalan kovinkin helposti kuljetettua "päiväntasaajan" taivaiden alle? Ei mitään hajua ole lentämisestä ja painorajoista tms.

Toni

Kolmijalkaa ja kiikareita olen kuskannut rinkassa kaikkien muiden matkatavaroiden seassa myös mannertenvälisillä lennoilla, ja hyvin ovat kulkeneet. Ei ole tarvinnut murehtia painorajoista, ja pisin yhtäjaksoinen keikkani ulkomailla on ollut 7,5 viikkoa. Kuskasin silloin digijärkkäriä käsimatkatavarana, ja niin olen tehnyt yleensä muutenkin. Joskus lentokentillä olen kyllä nähnyt perheitä joilla on varmaan lähes puolet omaisuudestaan mukana, mutta lentoyhtiö laskuttaa lisäpainosta tuntuvia summia kaikkialla muualla kuin bisnesluokassa. Halpisyhtiöt taas yleensä veloittavat kaikesta muusta kuin käsimatkatavarasta lisähintaa, ja 1 kg:n ylitys painorajassa voi tarkoittaa kymmenien eurojen lisälaskua.

Tavaroiden vakuuttamisen järkevyys riippuu ihan niiden arvosta; jos mukana on vain tusinakameranjalusta ja kiikarit tavallisen matkailijan perusvarustuksen ohella, ei taida vakuutusyhtiön korvausten omavastuu juuri ylittyä tavaroiden arvossa. Sen sijaan jos kuskaa puoliammattimaisen tähtikuvaajan arsenaalia vieraille maille, vakuutuksen ottaminen on enemmän kuin perusteltua. Itse olen ottanut vain matkavakuutuksen ja jättänyt tavarat vakuuttamatta, kun koskaan ei ole ollut käsimatkatavaroiden ulkopuolella mukana mitään muutamaa satasta arvokkaampaa. Ehkä kyse on tuuristakin, koska kyllä niitä laukkuja siellä kentillä oikeasti heitellään ihan surutta.

Yhden ainoan kerran olen joutunut lentokentällä epäilyksien kohteeksi, ja se oli paluumatkalla kokouksesta. Oulun kentällä turvatarkastajan katse kiinnittyi epämääräiseen johtosotkuun repussani. Sepä vain sattui olemaan kameran laturi johtoineen. Oli jäänyt laittamatta kameralaukkuun, kun ei sinne mahtunut. Ulkomaisilla kentillä ei ole koskaan tarvinnut selitellä yhtään mitään.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

eehy

Kävin keväällä katsastamassa tämän keskusteluaiheen suosittelemat paikat Teneriffalla uuden kuun aikaan. Kyllä on hienot olosuhteet: joka yö viikon ajan oli kirkasta ja ihan eri malliin näkyivät tähdet kuin Espoossa kotipihalta. Matkalaukussa oli järkkäri (Canon 60Da), objektiiveja 14mm-200mm ja Astrotrac. Tässä esimerkiksi Orionia 200mmF2.8:lla yht. 21min valotuksella, jossa pukkaavat esiin pimeätkin sumut, ja Antares 85mmF2.8 yht. 11min, molemmissa ISO1600. Bonuksena on, että tuolla näkyy paljon kiinnostavaa, kuten Linnunradan keskuksen alue, mitä Suomessa ei näe.





Hyvä paikka majoittua on Vilaflorin kylä 1500m korkeudessa; täällä oli hyvä kuvata joko huoneen terassilta tai pihalta:

http://www.hotelaltamontaña.com/EN/


Vilaflor on jo varsin hyvä pimeä paikka itsekin, mutta lisäksi kalderaan pääsee hyvin nopeasti, jos pilviä nousee korkeammalle. Ja rantakaan ei ole kovin kaukana päiviä ajatellen. Kalderassa oleva ainoa hotelli on aika tyyris ja kaukana ravintoloista yms. elämästä. Siellä olevat lainaputket eivät sovelutuneet kuvauskäyttöön.

Kaldera on komea paikka sekä päivisin että öisin. Innostuinkin kokeilemaan myös maisema- ja tähtikuvien yhdistämistä:





Pakko päästä jossain vaiheessa takaisin ...

Lauri Kangas

Vautsi mikä Antares. Minullakin on pari tuntia valotuksia modatulla järkkärillä ja 135/2L:llä tästä, kerätty La Palmalla viime vuoden keväällä. Saa nähdä milloin tapahtuu kuvankäsittelyä. :smiley:

Timpe

Jep, komeita tunnelmapaloja "etelän hetelmistä"  vai miten se menikään... :cheesy:
- Timo Inkinen

Celest1al Sphere

Moikka,

nostan tämän vanhan ketjun uudelleen ylös. Olin viime vuoden lokakuussa havaintoreissulla Teneriffalla. Majoituin tuolloin Teneriffan lounaisosassa sijaitsevalla Costa Adejen alueella. Olin vuokrannut auton käyttööni, ja ajelin tuolta Costa Adejesta syheröisiä serpentiiniteitä ylös Teiden kalderaan viitenä peräkkäisenä yönä. Lähes kaikki yöt olivat selkeitä, ainoastaan yhtenä yönä viidestä yläpilvisyys hieman haittasi. Taivas oli parhaimmillaan melko pimeä, RJM 6.6, SQM 21.4, mutta ei kuitenkaan tämän pimeämpi. Olen itse mitannut Suomessa vastaavia lukemia hyvin syksyisinä öinä pimeissä paikoissa. Eli ainakin tuolloin olosuhteet olivat taivaan tummuuden osalta hyvää suomalaista tasoa.

Eräs seikka, johon kiinnitin huomiota havaintosessioideni aikana oli se, että liikenne kalderassa oli yllättävän vilkasta jopa öisin. Aina välillä jostain suunnasta tuli auto, ja jouduin sulkemaan silmäni hämäränäköni varjellakseni ja odottamaan, että auto ajaa ohi. Tätä tapahtui yllättävän usein, ja se alkoi olla hieman häiritsevää.

Reissuputkena minulla oli mukana 80/400mm refraktori, josta itse putki kulki kätevästi käsimatkatavaroissa ja jalusta ruumassa olevassa isossa laukussa. Lisäksi minulla oli mukana muutama okulaari ja suotimia. Reissuni aikana tein yksinomaan visuaalihavaintoja.

Jos jotakuta kiinnostaa, voitte käydä lukemassa pientä juttua tuosta reissustani tämän vuoden ensimmäisessä Zeniitissä ilmestyneestä artikkelista: https://www.ursa.fi/blogi/zeniitti/2016/02/02/havaintomatka-teidelle-lokakuussa-2015-teide-havaintopaikkana/

Itseasiassa olen lähdössä tuonne Teneriffalle vielä uudestaankin kuukauden kuluttua huhtikuussa. Kunhan sieltä palaan takaisin kotiin, kirjoittelen taas jotain juttua kokemuksistani.

Terveisin,

Juha

STP

Ihan asian vierestä, kumpaa kautta ajoit kalderaan. Kävin jouluna Teneriffalla ja olin aika paljon yllättynyt siitä että kuinka paljon nopeampi reitti pohjoisen kautta tuleva TF-38 on verrattuna kartalla lyhyempään etelän kautta tulevaan TF-21:seen. Matkapahoinvoinnista kärsivänä jo pelkkä neulansilmien lähes täydellinen puuttuminen reitiltä oli huomattava parannus matkustusmukavuuteen...
Costa Adeje oli meilläkin majapaikkana.