SW10"dobson+digipokkari"mopokuvaus"

Aloittaja korkola74, 11.03.2009, 19:40:19

« edellinen - seuraava »

Meade-mad

#15
No tuo hintaluokkajuttu on tietty sidottu henkilökohtaiseen varallisuuteen ja tulotasoon ja tarpeisiin. Minulle satanenkin on rahaa.

Jotta ei menisi aivan alkuperäisen aiheen ohi niin jatkan hiukkasen lyhyessä E420 DSLR-ketjussa.

jk

ps.
olen jo vuosia käyttänyt EOS 350 konetta, enkä omista E420 kameraa.
EOS350 ei ole sen kummempi kuin muutkaan aikalaisensa.
Kuluttajalle ei ole eduksi jos jokin tuote valtaa merkittävän markkinaosuuden. Canoninkin on ollut pakko tulla hinnoissa alas kun on ollut edes pientä kilpailua. EOS350 KIT maksoi muistaakseni tonnin.

Filmijärkkäreitäni mm. Canon EF, A1 ja T90 sekä kasa CANON FD lasitvaraa
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

DarkSide


Noniin.. Nyt kun olemme saaneet selvityksen järkkärirunkojen vertailusta, ehkä olisi tarpeen
kysyä em. nimimerkiltä että minkälaista jalustaa olisi tarkoitus käyttää? Mikäli ei ole seurannalla
varustettua putkea ollenkaan, niin on aivan sama kuvaako pokkarilla vai järkkärillä..
Valoitusajat ilman seurantaa ovat kuitenkin sekuntteja. Sekunttien ajoilla saa kuvia kuusta, Venuksesta,
auringosta (suodattimen kanssa tietty) ja kirkkaimmista tähdistä. Villenkellon pokkarille tarkoitettu
pidin fokusointipäähän voi toimia okulaarienkin kanssa, mutta vaatii jo lankalaukaisijan tärinän takia.
Pokkareihin lankaa on hankala saada, joten kysynkin korkola74 nimimerkiltä, että paljonko olet
valmis sijoittamaan laitepuolelle (jalusta/kamera)?

Eli mikä jalusta ja paljonko kamerainvestointeihin?

Ps. Autamme kyllä, kun tiedämme resurssisi..

T. Jyrki :)

korkola74

Kiitokset kaikille osapuolille!Tietoa on tullut niinkin paljon että en enää tiedä tarkkaa mitä halusin :tongue: Olin ajatellut ruveta kuvaamaan okulaarin läpi ilman seurantaa ja juurikaan valotuaikoja käuttämättä.Olin ajatellut sen niin että kameralla sais kohteesra kun kohteesta sellasen kuwan mikä okulaarissa näkyy,en tiedä onko se näin. Suuremmin en ole vielä tuota kuvaustaa suunniteellut kun olen vasta untuvikko tällä saralla.Jalustana toistaiseksi meinaan pitää ton dobsonin ja siinä ei vissiin ole muuta seuranta mahdollisuutta kun se JS seurantalaite?Eli dobson ilman seurantaa ja valotusajat RÄPS-2sek.Ei taida olla suunnitelmat kovin järkevällä pohjalla? :shocked:

korkola74

Laitepuoleen en ole suunnitellut investoivani kovinkaan paljon"VIELÄ",sellasta peruspokkaria missä tosiaan saa valoksia pidennettyä sen 2sek. ja sit se jonkinmoinen kameraliitin/teline näin aluks,koska jokatapauksessa tarvin pokkarin ns.arkikäyttöön nii ajattelikn sellasta mitä voisi hyödyntää jollainmuotoa myös tässä harrastuksessa,siis lähinnä visuaalisesti katselen taivaalle mutta haluaisin koittaa edellämainitsemaani toimiiko se käytännössä :shocked:

Meade-mad

Palataanpa asiaan...

Se että järkkäreistä kirjoitettiin johtuu siitä että halvimpien hinnat ovat jo alle kalleimpien "pokkareiden".

Satasen pokkari on hankala tässä käytössä, koska niistä puuttuu tyypillisesti käsisäädöt. Valotusautomatiikka ei toimi kunnolla silloin kun kuvassa on paljon kontrastia, esimerkiksi mustaa taivasta ja kirkas planeetta. Tarvitaan siis säädettävyyttä. Sitä löytyy kunnolla vasta parin sadan kieppeiltä. Samassa hintaluokassa, siis alle kolmesataa, saa jo järkkärin, jolla voi kuvata kuin pokkarilla, jos niin haluaa.

Jos pokkari jo on sitä kannattaa tietysti kokeilla. Ensikokeilua varten okulaariripustus ei tarvitse olla mikään "high end" -juttu. Raaka-aineeksi käy vaikkapa hiukan rimaa, pora, jalustaruuvi sekä pari klemmaria ja hiukan mielikuvitusta.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Timpe

Lainaus käyttäjältä: korkola74 - 14.03.2009, 08:06:22
Olin ajatellut ruveta kuvaamaan okulaarin läpi ilman seurantaa ja juurikaan valotuaikoja käuttämättä.Olin ajatellut sen niin että kameralla sais kohteesra kun kohteesta sellasen kuwan mikä okulaarissa näkyy,en tiedä onko se näin...

Juu, ei onnistu noin, valitettavasti (tai ainakaan kevyellä budjetilla, ennen kuin joku vetää tähän ketjuun mukaan Canon 5D Mark II:n herkkyyslukemat ;).
Kuu ja planeetat ovat ok, koska näissä on valoa runsaasti ja lyhyet sekunnin murto-osan pituiset valotukset riittävät. Samoin kirkkaat tähdet, kaksoistähdet, kirkkaimmat avoimet tähtijoukot (M45) yms. onnistunevat ilman seurantaa (joten kuten), mutta tätä syvemmän taivaan kohteet eivät sitten enää onnistukaan kahdesta syystä: valon vähyyden ja tähtien liikkumisen vuoksi.

Jotta ds-kohteiden himmeästä valosta saisi tarttumaan edes jotain kameran kennolle, tarvitaan sekuntien mittaisia valotuksia. Ja jotta nämä sekuntien mittaiset valotukset eivät tekisi tähdistä viirutähtiä (kaukoputken polttovälin pituisella optiikalla), tarvitaan seurantaa kompensoimaan tähtitaivaan liikettä. Sitä parempaa seurantaa, mitä pidempi tämä kuvaussysteemin polttoväli on  :undecided: (ks. http://www.astronetti.com/putkifaq/kuvaus.htm).
- Timo Inkinen

rintape

Jos nyt joka tapauksessa olet pokkaria hankkimassa, niin hanki sellainen jossa on mahdollisuus käsisäätöihin. Sellainen telinehän jolla saa kameran okulaarin eteen ei paljon maksa. Jos sen hinnan mahdollinen turhaan maksaminen ei tunnu pahalta, niin mun mielestä aivan ehdottomasti kannattaa aina itse kokeilla. Ja jos sitten saat aikaan kuvan, jossa on joku tuhnu jonka voi hyvällä tahdolla edes itse tunnistaa, niin kyllä se merkillistä onnistumisen iloa tuottaa (näin ainakin itselläni).

Mitä sun suunnitelmasi järkevyyteen tulee, niin juuri järkevämpää tapaa lähteä liikkeelle en tiedä, kuin kysellä täällä muilta harrastajilta neuvoja.   
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

Pete

Canon PoverShot A590 is, tuos on jo yllättävänkin paljon säätöjä ym, meidän Expertillä moinen on
tarjouksessa 99€ ja löytyy iteltäkin järkkärin ym muiden härpäkkeiden lisäksi.

Pete
Petri Hynninen
EQ-6 PRO SynScan + gps/ EQ-6 / EQ-5 SynScan / EQ-5
C-11 SCT/ SW-200/1000 / vixen VMC 110L / Cel ED 80/600 /
Sony a 200 DSRL / Canon PS A590IS / Medion 4Mp / Epson 650 1,1Mp / OSS Guider/ OSS DSCI II

Kolkkisti

Itse aloittelin kuvaamisen okulaarin läpi ilman telineitä ja kamerana Canon A510. Pystyi katselemaan visuaalisesti ja lennosta hetkessä ottamaan kuvia. Digijärkkärillä kuvaukset ja visuaali katselut joutuu melkein sijoittamaan eri illalle.
Tuossa kamerassa sai ainakin säädettyä ihan manuaalisesti valotuksen.
...
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=2475.0
Canon EOS 1000D