Tietokoneen putsaus

Aloittaja portsu73, 08.03.2009, 09:28:15

« edellinen - seuraava »

portsu73

Kysästäänpä tällaista. Kuinkas usein porukat putsailee konetta sisältä?
Itse imuroin sisustaa noin kerran kuukaudessa, mutta entäs powerin sisusta?
Lähti eilen sitten poweri lieskojen kera, kun elkot sai tarpeeksi. (mikä mahtava haju).
En tiedä oliko syynä pöly vai tuliko aika vain täyteen.(ei avattu ainakaan 4 vuoteen) No nyt poweri avattu ja  :shocked: :shocked:
Parit kuvat tapauksesta.
Vaasa, Finland

Konustart 60/700
Optica 15x70
Canon powershot a530

kimiza

Hmm. Minkäköhänlaista huoltoa kannettava mahtaa vaatia? Täytyykö silläkin availla jotain luukkuja ja imaista pölyjä pois? Konevanhukseni on kohta kolme vuotta vanha ja on toiminut moitteetta - ainakin toistaiseksi.

GaryP

#2
Pöytäkoneiden kohtalona on lojua yleensä tornikoteloineen lattialla, joten se imee valtavasti tavaraa sisäänsä. Kannettavat ovat taas enimmäkseen pöydällä, mutta eivät nekään enää ole turvassa johtuen lämpöä tuottavista prosessoreista, joten kyllä nekin vinguttimet imevät hienojakoista tavaraa sisuksiinsa. Niiden puhdistaminen vaan on ikävämpää puuhaa, ja yleensä ekalla kerralla kotelosta poistuu vähän muovia kiinnityskohdista. Sen jälkeen tuntuu siltä ettei kotelo enää ole tanakka, natisee ja mutkistelee.
Silti tuntuu että kannettavissa ongelmaksi muodostuu useammin tuo tuulettimen laakerin hajoaminen kuin pöly.

Eli summasummarum (laittakaa välilyönnit mihin haluatte, minä en osaa), jos on tornikotelo lattialla, imuroikaa ulkopuolinen maailma useammin, tai etsikää harsokangasta filtteriksi ilman sisäänmenoaukkoihin.
Tai auttakaa koneita nostamalla ne ainakin 20-30cm ylöspäin jalustalle. Se on se helpoin tapa...

Lisäys.
Tietokoneen sisuksissa pitää olla imurin kanssa erityisen varovainen koska imuri tuottaa melkoisesti staattista sähköä, siksi suosittelen ennemminkin paineilmapuhdistusta parvekkeella.

Kari

Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Timo Kuhmonen

Isot määrät pölyä ei ole hyväksi, etenkin jos ajatellaan tietokoneen powereita. Lämpönä haihtuva teho on melkoinen, vaikkakin hakkurit tarjoaa paremman hyötysuhteen. Poweri on myös suunniteltu siten, että ilma pitää kiertää vapaasti. Pölyä jos kertyy liikaa, tehokas lämmön siirtyminen ulos powerista estyy.

Kannettavassani (IBM T43) on tuuletin toistaiseksi toiminut moitteetta. Koneella on ikää 3..4 vuotta. Konetta en ole avannut, päältä pyyhin pölyt ajoittain kostealla liinalla. Kun näppikseen pääsee kiinteä likaa, kevyesti imuroin ne pölynimurilla pois (harjasuulakkeella). Varoa silti pitää ettei näppäimet irtoa (niitä on ikävä kaivella pölypussista).

Kaizu

Koneet tulee putsattua silloin kun asennan jotain uusia kortteja tai sitten kun pölyinen flekti rupeaa metelöimään, keskimäärin kerran vuodessa. Aikanaan kun minulla oli iso IBM:n putkimonitori, se ilmoitti laitteiston siivoustarpeesta terävällä pamauksella. Suurjännite purkautui pölysiltaa pitkin maihin. Pauke lakkasi kun imuroin monitorin sisältä, samalla tuli imuroitua myös kone.
En ole yhtään koneessa kiinni olevaa korttia onnistunut rikkomaan staattisella sähköllä.  Paitsi jos 220V verkkojännite lasketaan staattiseksi. Emolevy ei kestänyt sitä, eikä levyasema eikä CD. Kaikista tuli toimintasavut pihalle.

Kaizu
Kai Forssen

Alfa_UMi

Itse putsaan noin puolen vuoden välein. Pääasiassa silloin, kun kurkaan sisään muutenkin.

Itse en ole kakkos koneen putkinäyttöä ja virtalähdettä viitsinyt avata jännitteiden takia. Varsinkaan näyttöä. Nyt kuitenkin iski semmoinen, että ehkä poweri kannattaisikin avata, kun portsu73 poweri on ollut noin tuhdissa kunnossa. Tätä minun poweria ei ole avattu ikinä ja se on 8 vuotta vanha  :cheesy:. 300 wattisena sitä ei ole tarvinnut vaihtaa tietokoneen sisustan päivitysten välillä. Toki ei siellä kyllä tykeintä rautaa olekkaan. Laatu poweri kestää (kop kop kop). Sekään ei kyllä ilman siivousta. Kiire avaamaan se!

Kaikkien koneen omistajien tulisi osata ja älytä siivota koneensa sisuskalut tai toki vaihtoehtoisesti antaa vaikka työt jollekin nörtin puolikkaalle.
12x50 kiikari
20X30 monokiikari