Kaukoputken ostaminen lahjaksi

Aloittaja Ford_P, 03.11.2006, 15:26:54

« edellinen - seuraava »

Ford_P

Hei!
Tarvitsen vinkkejä, olemme ostamassa tyttöystävän isälle kaukoputki lahjaksi mutten tiedä minkälainen. Meidän budjetti on noin 250€, kannattaako osta peili-/linssiputki? Lahjansaajalla ei ole täällä hetkellä minkäänlaista kaukoputkea. Jos jaksaisitte niin arvostaisin suoria vinkkejä, tullaan varmasti ostamaan sitä VilleStar:ista http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/. Elikkä en tiedä näistä asioista sen enempää kuin mitä olen näistä sivuista lukenut. 

T:Ford_P

J-M

Loistava lahjaidea! Itse hankin myös paljon kaukoputkitarvikeita lahjaksi - yleensä tosin itselleni.

Peiliputken käyttämisessä on enemmän vaivaa kuin linssiputkessa, mutta tuohon budjettiin ei taida yhtään kelvollista linssiputkea saada mahtumaan. Siksipä suosittelen peiliä.

Jos Villen Kello on se hankintapaikka, ja budjetti jo lukkoon lyöty, niin ottaisin ehkä itse tuon Optica/Astrun 150/750:n. Siitä ei lopu ihan heti suorituskyky kesken ja näyttäisi olevan tarjouksessa juuri tuohon hintaluokkaan. Jos se ei miellytä niin sitten joku noista 130 mm Skywatchereista voisi olla paikallaan.

Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Juha R

Aika kovan vastuun olet ottanut kun appiukolle putkea valitset  ;) Nooh ei sentään ja sitte asiaan, itse miettisin tosissaan tuota Sky-Watcher skyliner-150 mallia. Saisi suhteellisen hyvän kokoisen putken halvalla 199 euroa. Tosin tuohon dobson jalustaan on sitten vaikeampi alkaa rakenteleen tuota seurantaa kuin esim. SKY-WATCHER 130/650 malliin jossa se tuleekin jo mukana ja hinta 255 euroa. Se on taasen eri asia tarviiko seurantaa  :-\ Linssiputket on hiukan kalliimpia jos samaa koko luokkaa hakee esim. SKY-WATCHER 120/1000 onkin jo sitten 550 euroa :(
Ei muuta kuin onne putken etsintään ;)

kimiza

Tietty jos lahjan saaja on niitä ihmisiä jotka eivät ymmärrä vähäänkään moninmutkaisemmasta vipstaakista mitään niin tuo pikku dobson olisi ihan mukava lahjaidea, siinä kun ei tarvitse säätää kolmijalkaa pystyyn ja sitten putkea kiinni ja sitten niitä kaikkia ruuveja ynnä muita tikkuja käännellä. Jalusta vain pihalle tasaiseen kohtaan, putki jalustalle. Sen puolesta se Skyliner voisi olla ihan mukava vaihtoehto. Mutta tämä siis ihan siltä varalta että appisi ei osaa käyttää laitteita joiden monimutkaisuustaso on vähänkin korkeampi.

Furyan

Erinomainen lahja idea...  ;D
Minusta tuo 6" Skywatcher Dobson olisi aika passeli putki. Villestarin supertarjouksissa siis .. .. mitä ihmettä!? 199€  ? :o :o :o
Viimeksi se oli 233€ ... voihan witsi.
No ainakin nyt on hinnat kohallaan.
The Earth Was Blue But There Was No God

kimiza

Lainaus käyttäjältä: Furyan - 03.11.2006, 19:07:36
mitä ihmettä!? 199€  ? :o :o :o
Viimeksi se oli 233€ ... voihan witsi.

No siinä perässä näköjään lukikin että vielä olisi pari jäljellä siihen hintaan... Fordille saattaa tulla pikku kiirus sen lahjansa kanssa jos Skylineriin päätyy.

Ford_P

Kiitos vastauksistanne, ei nyt oo mitenkään pakko osta tosta villenkellosta mut sain semmonen kuva että sieltä saa suht koht edullisesti noi putket. Ja sit appiukko asuu 40 km päästä niin voi vaikka mennä sinne häiritsemään heitä jos on jotain kysyttävä tai jos hän halua jotain osia siihen putkeen osta. Joku noista se varmaan tulee olemaan katotaan mitä heillä on varastossa kun tilataan.


Furyan

Lainaus käyttäjältä: Jorma - 03.11.2006, 19:12:32
No siinä perässä näköjään lukikin että vielä olisi pari jäljellä siihen hintaan... Fordille saattaa tulla pikku kiirus sen lahjansa kanssa jos Skylineriin päätyy.


Joo.. niin siinä näköjään luki.  ;D

Saattaa tulla kiirus kyllä..
Mutta jos soittaisi ja sopisi vielä hinnasta niin eiköhän tuon saisi sillä hinnalla... JOS niitä on vielä varastossa...
The Earth Was Blue But There Was No God

Ford_P

Hei taas, ens viikolla pitäis sit tilata putken. Mitä mä VK:n sivuilla kattelin niin ainakin seuraavat putket mahtuis budjettiin niin mikä näistä olis paras vaihtoehto? Onko se toi Skyliner-150? vai joku muu?

Bresser Messier 130/1000 265€
Konusmotor 114/900 215€
Optica/Astrun 150/750 245€
SKY-WATCHER 130/650 255€
Sky-Watcher skyliner-150 199€
TAL-1 110/805 265€
TAL-120 120/805 275€

T:Ford_P

kimiza

Itse varmaan ottaisin tuon Skylinerin sen helppokäyttöisyyden vuoksi (ihan vain siltä varalta että appisi kiukustuu kun menee vähänkin sormi suuhun). Toki jos ei haittaa jokusen kympin yli budjetin menevä hinta (ja osa noistakin on jo yli 250 €) niin Skyliner 200 olisi ihan mukava ulkomailta tilattuna, koska sillä näkee enemmän vaikka onkin toki isompi. Optical Serviceltä tuo nimenomainen putki 249€ plus noin kympin toimituskulut UPS:llä.

Mutta noista listatuista Skyliner 150, ainakin itse hankkisin omalle apilleni sellaisen sen helppokäyttöisyyden (ja hinnan) vuoksi.

Furyan

Kyllä tuo 150 Skyliner on aika passeli vehje. ei ole mitään elektroniikkaa sun sellaista. pitäisi olla aika hyvä lahja  ;D
The Earth Was Blue But There Was No God

Munkki

Appiukkokokelastasi tuntematta suosittelen linssiputkea az-jalustalla. Se on helppokäyttöinen ja sopii myös maisemien katseluun.

http://www.teleskop-service.de/Aktion/Komplettgeraete/teleskope.htm#Refraktoren

ja sieltä SW102/500 AZ3 jalustalla 239Eur

tai

http://www.teleskop-service.de/OrionUS/Refraktor/OrRefraktor.htm#80400

ja sieltä Orion 80/400 TS AZ-jalustalla 249Eur
Mikko Salokannel

Ford_P

hmm nyt sain lisää mietittävä, toi SW Dobson 200/1200 on melkosen halpa tosta Optical Systemsista ostettuna. EI se kyllä mikään tekniikan ihmelapsi ole, enemmän teoreettinen ex matikkan opettaja niin toi Dobson vois olla jees :)  Oli vissin vuonna vasara ja kirves harkinnut lähtevänsä opiskelemaan tähtitiedettä ja oli toivonnut 50v lahjaksi kaukoputki muttei koskaan sellaista saanut niin veikkaan että voi olla arvostettu lahja :)

Kiitos avustanne on ollut erittäin hyödyllistä. 

rafael

Eipä sillä väliä ostatko linssi-vai peiliputken , tietenkin hinta ratkaisee,mutta huomioi kuitenkin se että jos appiukkoa alkaa kuvaaminen kiinnostaa niin ei sitten kannata ostaa dopsonia, se jalusta homma on hiton kallis ,tavalliseen putkeen saa moottorit paljon halvemmalla, ellei ala itse värkkäämään.

mirkku

Olemme ostamassa kaukoputkea lahjaksi ja ongelmana on, ettei kukaan lahjaan osallistuvista tiedä laitteistoista saatika alasta sitten hölkäsen pöläystä. Olen yrittänyt opiskella täällä netissä, mutta ei aukene. Lahjan saaja on 60-vuotias mies, joka ei ole koskaan kaukoputkella katsonut, mutta on vuosia sellaisesta haaveillut. Harrastus on rajoittunut lähinnä tähdet ja avaruus-lehteen. Paineita ostossa vähentää se, ettei hän itsekään laitteistosta eikä tekniikasta mitään tiedä eli on tyytyväinen lahjaan kunhan sillä näkee hyvin! Hänet tuntien ja tietäen odotukset taivasnäkymästä ovatkin muutakin kuin harmaita tihruja eli pitäisi saada jo alkuunsa putki jolla näkee sekä tähtiä, planeettoja ja syvää avaruutta. Putken tulis myös olla helppokäyttöinen ja soveltua epätasaiseen maastoon. Katselupaikka tulee olemaan  maaseudulla. Valokuvausta tuskin tulee harrastamaan. Rahaa olemme valmiit laittamaan 500 molemmin puolin. Osaisitteko suositella jotain putkea, jonka hinta ja käyttötarkoitus olisi kohdallaan?

Itse katselin Villen Kellosta ja listasin ylös muutamia:

SW 130/650 (255,-)
Bresser Messier 150/1200 (470,-)
-II- 203/900 (595,-)
Celestron Nextstar 130 SLT (535,-)
Konusmotor 130/1000 (275,-)
Optica Astrun 150/750 (225,- TM testivoittaja!)
SW 150/750 (335,-)
SW 200/1000 (EQ, ei seurantamoottoria, 545,-)

Olisin todella kiitollinen avusta!