Kaukoputket tolppajalustassa

Aloittaja TuRe, 03.11.2006, 09:19:05

« edellinen - seuraava »

TuRe

Oheisessa kuvassa 100/5x1000 mm putki on kiinnitetty maahan valettuun betonijalustaan säätöruuvien avulla.
Jalustassa, HEQ-5 Sky Scan, on ED 80 putki itse tehdyllä etsimellä, 9x50 tai vaihtoehtoisesti 12x50 ja kulmapeilillä (20 tai 15 mm okulaari). Putken pantoihin tein "reppuselkä"-kiinnikkeet. Toinen putki on N 150/750 suoralla 9x50 etsimellä. Putket kiinnittyvät jalustaan tekemälläni yhdistyskiskolla.
Jalustan ympärille sijoitin väliaikaisen kevytpeitesuojan talveksi. Mikon "simpukka"- torni kiinnostaa. Tosena vaihtoehtona voisi olla siirrettävällä katolla oleva suoja.
http://kuvax.net/i/1731_118_1879B.jpg

Seuraavana on eka kuva tolppajalustassa. Putki SW Skymax 127F33 3x1s Iso100.
http://kuvax.net/i/2158_3x1s_127F33_Iso100.jpg
Tuomo Repo

TuRe

En tiedä miksi nuo kuvat eivät auenneet. Voisiko joku neuvoa.
Tuomo Repo

Tomi

Linkki ei toiminut suoraan, mutta kopioimalla linkin tekstin osoiteriville kohdesivu kuitenkin aukesi.

Miten tolppa toimii verrattuna kolmijalkaan? Siis; onko HEQ-5 tolpan nokassa tukevampi kuin kolmijalan päällä ja kuinka iso tämä ero on?
Tomi

kimiza

Lainaus käyttäjältä: TuRe - 03.11.2006, 09:19:05
[*ftp=ftp://*osoite*]*osoite*[*/ftp]

Syy linkkien toimivuuteen lienee noissa ftp-jutuissa. Täytyy käyttää url:ää. Eli näin: [*url=osoite]*osoite tai joku mielivaltainen teksti*[*/url]. Ilman noita tähtiä tietenkin. ;)

TuRe

Tomi .
Tolppajalusta (putkella) ei ole sen vakaaampi kuin hyvä kolmijalka, tuskin aivan sitäkään, mutta etuja:
- Putken ympärillä on hyvä pyöriä
- Jalustan asetukset, esim. pohjoiseen pysyvät
- Systeemi on valmiimpi seuraavaan käyttöön ym.
HEQ_5:n kolmijalka on todella tukeva, paras mitä olen käsitellyt. Putkijalan saisi vielä tukevammaksi, jos valaa sen betonia täyteen? Betonirenkaista saisi vielä tukevamman.
Putkijalustan kanssa menettelee (11kg nokassa) kun ei töni.
Tuomo Repo

einari

Ture,

Piti kysymäni putkien kokonaispainoa mutta ehditkin vastata kun olin kirjoittamassa ;).
Mulle saapui TS:stä tänään myös HEQ-5 Sky Scan ja nyt toivon että max kuvausyhdistelmäni (C8+ED80+lisukkeet) toimii myös kuvauskäytössä.
Painoksi olen yhdistelmälle mitannut tuon 11 kiloa. Onneksi mikään noista ei ole kovin ulottuvainen (joten vääntöä ei tule liikaa kuten Newton-putkesta).
Olen tuumanut myös että hätätilanteessa voisi yrittää laittaa putkijalkojen sisään lisäpainoa (soraa?) tukevoittamaan systeemiä.
Tosin siinä katoaa idea kevyemmästä kalustosta - kun juurikin vaihdoin EQ6:n tähän pienempään malliin.
___
Tapio

TuRe

Tuomo Repo

TuRe

Einari
Älä laita mitään sisälle.
Tuomo Repo

xpro

Kyllähän se varmasti vähän tukevoituu jos tolppajalan valaa täyteen...siihen tulee jonkun verran lisää painoa ja sillai tukevoituu ja ehkä tärähtelee vähemmän!
Mutta se riippuu mihin sen tolpan olet asentanut...betoni mötikkään vai?

Eli mitä isompi (painavampi) alusta on tehny sitä parempi, ja tottakai kaivaa se mötikkä alas..ettei jää näkyviin ainakaan paljoa! siitä vain muutama jenka tappi valun jälkeen pystyyn, tarvittava määrä!!!
Uskon että olet niin tehny...sen verran hyvältä tuo jo näyttää!

montako kiloa on tolpan varassa painoa? yli 25kg..?
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

TuRe

Betonin valaminen putken sisään arveluttaa myös minua. Onko siitä vastaavaa hyötyä.

Jalustaan on valettu  n. 70 cm syvyydelle 30 cm laatta ja siihen on istutettu autolämmityspistorasiatolpan betoni ja sen ympärille vielä betonia lähelle maan pintaan. Maan (hiekkamaa) pinnalle on laitettu 10 mm paksuinen ja 160x160 cm routasuoja ja sen päälle puiset pihalaatat.

Tolpan päässä on maksimissaan painoa 29 kg ja yhdellä putkella n. 9-10 kg vähemmän (putki+toinen vastapaino). Kuvasta se puuttuu.
Tuomo Repo

kimiza

Lainaus käyttäjältä: TuRe - 03.11.2006, 12:45:14
Jorma tarkoititko näin:
osoite

Jep, tarkoitin. Tuo linkki näyttää uudelleenohjautuvan www.osoite.comiin, mutta kuitenkin, oikein se silti on. :)

einari

Lainaus käyttäjältä: TuRe - 03.11.2006, 12:56:53
Einari
Älä laita mitään sisälle.

Syystä että ?
Muistelen että ainakin Lidl-jalustaa olisi paranneltu laittamalla ainetta sisälle (ja tällä foorumilla oli keskustelua että mikä olisi paras aine).
___
Tapio

TuRe

Voi olla että LIDLin jalustan paino lisääntyy paljon, mutta ko jalusta on jo tarpeeksi painava. Sehän on muistaakseni sama kolmijalka kuin HEQ-6:ssa?
Tuomo Repo

Mikko Päivinen

Lainaus käyttäjältä: TuRe - 03.11.2006, 09:22:07
En tiedä miksi nuo kuvat eivät auenneet. Voisiko joku neuvoa.

Jospa laittasit osoitteen http://www.osoite.fi eli todennäköisesti toimii kun muistaa laittaa myöskin sen www osan siihen. Ehkä
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

TuRe

Yritin laittaa kuvat soraan Foorumiin kuvax.netin kautta, mutta jostain syystä ei onnistunut. www:tä ei ole kuvaxin osoitteessa?
Tuomo Repo