Lahja Troijasta

Aloittaja Kaizu, 27.02.2009, 14:28:26

« edellinen - seuraava »

Kaizu

Troijan Helena lähetti minulle lahjaksi joltain saamansa puuhevosen. Itse asiassa lähetti jo ennen joulua mutta huomasin sen vasta nyt. Oireena oli se että en saanut koneella piilotiedostoja näkyviin. Toinen asia josta asia olisi pitänyt huomata oli se että virustorjunnan päivitykset eivät tulleet läpi. Nyt kun sen löysin ja siivosin pois levyiltä, havaitsin että samana päivänä (22.12.2008) oli tapahtunut kolme asiaa: latasin koneelleni Gimp:in, XP:hen tuli tietoturva päivitys ja PC-toolsin virustietokannan päivitys ensimmäisen kerran epäonnistui. Puuhevosen sisältä löytyi autorun.inf sekä sille purtavaksi i6g6x.cmd sekä joitain muita pikku tiedostoja. Koneen toiminnassa en huomannut muuta outoa. Muistitikulle tuo pöpö tarttui kutakuinkin heti kun kone tikun tunnisti. Toisessa koneessa tiedostot sai näkyviin kun vain katseli sisältöä mutta ei startannut autorun-tiedostoa. Sen verran tehokas pöpö oli että se teki heti selvää PC-toolsin antiviruksesta sekä Avira:sta eli käytännössä tasoitti tietä perästä tuleville örkeille. Voitte koittaa tarkistaa pääsettekö katselemaan koneellanne olevia piilotiedostoja, jos pääsette, asia on OK muutoin voitte syystä huolestua. Poistin pöpön koneelta Trojan Removerilla.

Kaizu
Kai Forssen

MarkoM

Nuo ovat pirullisia yllätyksiä, jos ne pääsevät hiipimään koneelle...

Jos tässä näin yleisesti voi jotain suositusta antaa, niin PC-Toolsilla kannattaa suosiolla heittää vesilintua ja vaihtaa se esimerkiksi Avast! Home Editioniin. Ohjelma on kotikäytössä ilmainen (vaatii rekisteröitymisen, joka täytyy uusia kerran vuodessa - roskapostia ei ole koskaan tullut eli sellaista ei tarvitse pelätä) ja kuten lataussivulta näkyy, niin se on saatavissa myös suomenkielisenä.

Avast! syö vähemmän tietokoneen resursseja kuin useimmat kaupalliset anti-vir -ohjelmat ja pysäyttää Troijan lahjat tehokkaasti jo kättelyssä, jolloin säästyy monelta harmilta. Suojaus kattaa koko repertuaarin: sähköpostin, verkkoliikenteen, vertaisverkot, selainsuojauksen, pikaviestimet, Outlookin ja taustasuojauksen. Löytyy tietysti myös normaalit skannaustoiminnot, jos haluaa erikseen tarkistaa kiintolevyt tai yksittäisen tiedoston/kansion.

Itse olen käyttänyt Avast!'ia jo kolmatta vuotta kun kyllästyin F-Securen ja Nortonin resurssisyöppöyteen ja vuosittaisiin lisenssimaksuihin, enkä ole kertaakaan katunut vaihtoa - päinvastoin.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Kaizu

Kiitti vinkistä. Asensin tuon saman tien ja kas kummaa, tämäkin mopo alkoi taas kulkea.

Kaizu

Ps. Vieläkin löytyi lisää mörköjä koneesta, jokin piilo-ohjelma. Liekö siinä lähtenyt pankkiyhteyden salasanat.
Kai Forssen

portsu73

Itsellä pyörinyt jo muutaman vuoden AVG. Ilmainen kanssa kotikäyttäjille.
http://www.download.fi/tyopoytaohjelmat/haittaohjelmien_poisto/avg_free_edition.cfm
Vaasa, Finland

Konustart 60/700
Optica 15x70
Canon powershot a530