Kenno ja optisen akselin ortogonaalisuus.

Aloittaja J-P, 21.02.2009, 16:39:25

« edellinen - seuraava »

J-P

Hei,

Ratkaisin laitteistoani vaivanneen kohtisuoruusongelman!

QHY9 kamera ja siihen kiinnitetty huippunopea optiikka, Canon EF 200mm f1.8, kärsivät em. ongelmasta.
Se ilmeni mm. siten, että kuva ei ollut aivan tarkka toiselta reunaltaan, jos toinen oli tarkennettu oikein.
Tuolla aukkosuhteella ns. kriittinen fokusalue on vain 7/1000mm, joten isoista vinouksista ei ollut kyse.

Tulostin tänä aamuna rasteripaperin, johon oli monistettu oikeaa tähden kuvaa matriisina n. 10mm jaolla.
Sijoitin tämän A4 paperin n. kymmenen metrin päähän teleskoopista. (kameraoptiikka tarkentuu lähellekkin)
Otin kuvan ja analysoin sen CCDInspector ohjelman demoversiolla. Korjasin sovitinta ruuveja kiristämällä, lisäksi
optiikan rungon ja m42 kierteen välissä oli aavistuksen joustava Nylon rinkula (joku tiiviste varmaan)
Muutaman iteraation jälkeen minulla on nyt täsmälleen kohtisuora optinen akseli kennoon nähden.

Laitan tämän tänne, jos joku muukin kärsii samasta ongelmasta, niin ei tarvitse harvoja kirkkaita
öitä tuhlata tällaiseen.

J-P, http://astroanarchy.blogspot.com/

Kaizu

Kerkisinkin jo ihmetellä tähtitestikuvaa kun siinä näytti olevan komaa kahdessa kohdassa.
Kun virhe oli noinkin pieni, selvisikö oliko se objektiivissä vai kameran rungossa? Sen voi tarkistaa vaihtamalla tilalle kokeeksi toinen objektiivi.

Kaizu
Kai Forssen

J-P

Virhe paikantui M42 adapteriin, jonka olin neljällä ruuvilla optiikan
runkoon. Kameran olen mitannut erikseen, kenno on suorassa.

J-P

Laskujeni mukaan virhe todellakin oli vain 38 mikronia!