Jalustat ja pakkanen

Aloittaja J.Tuukkanen, 29.10.2006, 21:11:39

« edellinen - seuraava »

J.Tuukkanen

Niinhän siinä nyt kävi että Losmandy hyytyi kuin täi tervaan ,pakkasta ei ollut kuin viisi-astetta .
Olisin kyllä odottanut että tuon hintaluokan jalustassa olisi ollut paremmat rasvat, olisiko kellään ehdotuksia käytettävistä voitelu-aineista?
Onko kukaan kokeillut esimerkiksi kalastuskeloissa käytettäviä teflon pohjaisia rasvoja.
Jari Tuukkanen

J.Tuukkanen

Kiitos Kaizu vinkistä. Ruuvasin tuolla ulkona moottorit irti ja yritin pyörittää RA-matopyörää käsin mutta eipä liikkunut juuri mihinkään,säädin
hammasvälykset ja taas toimii. On se uskomatonta miten tarkalle  välykset on tuossa jalustassa säädetty,
samalla totesin että laakerirasvat muistutti hyvin paljon Meadesta tutuksitullutta kiinalaista liimaa,taidan silti vaihtaa notkemmat rasvat. 
Jari Tuukkanen

HH

Tuo aseöljy toimii ainakin keloissa mainiosti....joten miksipä ei myös jalustassakin....

tide



Miten esim 7,2Ah lyijyhyytelöakku potkii EQ6 SkyScanin kanssa kylmällä?  10 astetta miinuksella vaikka? Voiko täyteen ladatulla odottaa 2-3h katselusessiota?

Kuinka jäykkä uutena dec akseli käsin pyritettäessä saa olla EQ6 jalustassa ilman momenttia (ei putken päätä kääntämällä vaan pelkkää akselin murikkaa) Tuntuu olevan aika reilusti kitkaa.

TuRe

Niin tuo akun kestävyys. Sky Scan ottaa huomattavasti virtaa hakiessaan kohdetta taivaalta. Kääntymisnopeus voi olla jopa 10x normaaliin seurantaan (maan pyörimisen eliminointiin) verrattuna. Nopeuden voi asetella nappuloista. Minulla on 12 Ah moottoripyöräakku, joka juuri riittää yhdelle yölle, jos ei jatkuvasti haetuta uutta kohdetta. Kovalla pakkasella ei kestä sitäkään. Kokeilin ensin 7 Ah akkua, mutta se hyytyi aika nopeasti -10:ssa. Pelkkä seuranta ei vie kovin paljon virtaa.
Akselin tulisi kyllä kääntyä ilman putkimomenttiakin helposti. Onhan lukitus auki käännettäessä?
Jalustassa pitäisi olla jo tehtaalla laitettuna kunnon rasvat.
Tuomo Repo

tide


Rasvat kai kyllä. Ja lukitus on auki. En sitten tiedä voiko jotkut rungon kuusiokolot olla liian kireellä ja siten vaikuttaa akselin pyörimiseen. 200mm newtonin kanssa kädellä kun kääntää niin ei isommalti rasita, mutta moottorihan tekee sen akselityön eikä saa momenttia touhuun.

GaryP

Tuon akun kanssa kannattaa alusta asti lähteä termospullolinjalle, eli näpertää stryroxlaatikko joka on riittävän iso toimimaan vaikka istuimena. Pakkaa lämpöisen akun kotona valmiiksi laatikon sisään ja laittaa laatikon reunaan pistokerimpsun erilaisille sähkönottotarpeille. Ja jos sattuu omistamaan isokapasiteettisen akun ja on tarve 220V:lle, ei muuta kuin invertteri samaan laatikkoon akun kanssa, sen hukkalämpö pitää akun kovalla pakkaselle hyvinkin toimintakunnossa siellä eristetyssä laatikossaan.

Kari

Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...