Goto vs. EQ5 seurantamoottorilla

Aloittaja zenix, 29.10.2006, 19:25:36

« edellinen - seuraava »

zenix

Noniin. Putki on valittu. Se tulee olemaan SkyWather 150 Pro. Nyt pitäisi vielä valita jalusta. Ostaakko  GoTo vai halvempi EQ5 + seurantamoottori? Aion myös harrastaa astrokuvausta.

Olen opetellut tähtitaivaan ja haluan käyttää etsimiseen omia silmiäni, en tietokonetta. Mitä etuja/haittoja punnittavien vaihtoehtojen välillä teidän mielestänne on?

xpro

Noniin meitä on nyt kaks tyyppiä joka on Syntan 150 pro tulevia omistajia...ja ite olen tossa jalusta puolen harkinnalla...Goto vai ei...
Mielellään ite hankkisin Goto jalustan! tai tulen hankkimaan!
laiskuutta kai?
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

TuRe

Terve.
En suosittele ottamaan EQ-5 jalustaa, jos aiot kuvata joskus. Minä haksahdin sellaiseen ja totesin, ettei se soveltunut alkuunkaan (rasvat, liukulaakerit, kolmijalka, pakkasella ei pelaa ym) sain palautettua sen ja tilasin HEQ-5 Sky Scanin. Nyt pelaa hyvin ja on huomattavasti parempi (toiselta planeetalta). Jos otat EQ-jalustan niin katso, että lajimerkissä on ainakin H. Ilman Sky Scania saat sen puoleen hintaan ja myöhemmin voit siihen laittaa kapulan (Sky Scan).
Tuomo Repo

zenix

#3
Lainaus käyttäjältä: TuRe - 29.10.2006, 20:38:10
Terve.
En suosittele ottamaan EQ-5 jalustaa, jos aiot kuvata joskus. Minä haksahdin sellaiseen ja totesin, ettei se soveltunut alkuunkaan (rasvat, liukulaakerit, kolmijalka, pakkasella ei pelaa ym) sain palautettua sen ja tilasin HEQ-5 Sky Scanin. Nyt pelaa hyvin ja on huomattavasti parempi (toiselta planeetalta). Jos otat EQ-jalustan niin katso, että lajimerkissä on ainakin H. Ilman Sky Scania saat sen puoleen hintaan ja myöhemmin voit siihen laittaa kapulan (Sky Scan).



Kiitos vinkistä:

villenkellosta:
Ekvatoriaalinen jalusta HEQ5
Ekvatoriaalinen jalusta, jossa dual axis seurantamoottorit. Metallinen tukeva malli.

http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/index.php?nayta=tuote&kategoria=140&offset=5
Tuotako meinaat? Jos haluan tuohuon skyscannin joskus niin voin ostaa pelkän kapulan?

Millaiset kantomahdollisuudet noissa jalustoissa on? Minulla on mahdollisuus päästä pari kertaa vuodessa Kajaaniin täysin pilkkopimeään tiirailemaan ja autoa en omista, joten kantovälineet pitää olla kunnossa. Ainakin SkyWatcherin laatikko menee lentokoneeseen sisälle mittojensa perusteella... tuo tripodi ei. Joku pussi? entäs vastapainot?

Ja vielä... mitä virtaa nuo syö? Tuntuu hieman typerältä raahata akkua pelkän seurantamoottorin takia...

TuRe

Jep, se. Kun lataat vähän pidemmälle, niin tulee vastaan Sky-Scan HEQ-5 kapula 455 €. Kysyit kantomahdollisuuksista. Ei muuta kuin härkää sarvista. Jalusta ja kolmijalka erilleen ja vastapainokin tarvittaessa. Pakkauksessa 2kpl 4,5 kg vastapainoja,joten voit laittaa putkia ainakin vastaavan määrän. Itse nuppi painaa 9 kg ja kolmijalka 5 kg. Painoa kertyy huomattavasti, mutta hyvä jalusta painaa. Henkilöautoon menee hyvin katkaistuna.

Itse seuranta, tähdet, kuu ja aurinko, kaikilla omansa, ei tarvitse isoa akkua. 7-12 Ah/12 V riittää. Kun sitten käskytät hakemaan kohteita, pitää varata n. 30 Ah akku, ettää riittää (12 Ah ei tahdo riittää koko yöksi).  Muuten jalustassa on "sivistynyt" ääni, kun se noutaa kohteen. 
Tuomo Repo

zenix

#5
Ok, kiitos paljon informaatiosta. Menee siis ensiksi tuon jalustan kantolaukun tekemiseksi. Se pitääolla , jotta voi kannella mukana ja laittaa lentokoneeseen.

TuRe

Kyllä Sinun on tyydyttävä paljon kevyempiin laitteisiin, jos aiot rahdata lentokoneissa.
Tuomo Repo

zenix

Lainaus käyttäjältä: TuRe - 31.10.2006, 07:03:36
Kyllä Sinun on tyydyttävä paljon kevyempiin laitteisiin, jos aiot rahdata lentokoneissa.

Kyllä alan myös kallistumaan siihen suuntaan. S-W 80ED+EQ3-2+Laukku voisi olla passeli eikä paina ihan älyttömästi?

diesel

Lainaus käyttäjältä: zenix - 30.10.2006, 12:14:10
Ok, kiitos paljon informaatiosta. Menee siis ensiksi tuon jalustan kantolaukun tekemiseksi. Se pitääolla , jotta voi kannella mukana ja laittaa lentokoneeseen.


Luulis, että joku alkais tekeen noita laukkuja.

Putkille ja jalustoille.

Olis tosi helppoa kuljettaa mukana vaikka 8" peiliputkea ja ei tarvisi pelätä kokoajan, että kolhii sitä johonkin kun sitä siirtelee paikasta toiseen.