Hakusessa pätevä tähtivalokuvauskirja

Aloittaja Tumppu, 10.02.2009, 22:34:59

« edellinen - seuraava »

Tumppu

Hakusessa olisi hyvä perusteos tähtivalokuvauksesta kiinnostuneelle. Toiveena olisi, että kirja olisi aloittelijan kannalta helposti lähestyttävä, mutta kuitenkin tarpeeksi yksityiskohtainen, ettei jää pelkäksi pintaraapaisuksi. Plussaa olisi myös jos kirja olisi kirjoitettu viime vuosina tai annakin digikamera-aikakaudella  :cheesy:

Olen siis tässä vaiheessa vasta kuvauksesta kiinnostunut, en siis omista vielä tarvittavaa kalustoa. Tarkoitus olisi saada aiheesta hyvää pohjatietoa ennen tulevaisuuden hankintoja.

Amazonissa samoillessa vastaan tuli tämmöinen opus, joka näyttää saaneen hyviä arvosteluita:

Stefan Seip - Digital Astrophotography: A Guide to Capturing the Cosmos
http://www.amazon.com/Digital-Astrophotography-Guide-Capturing-Cosmos/dp/1933952164/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1234296822&sr=1-1

Onko kellään kyseisestä kirjasta kokemuksia? Myös muita kirjavinkkejä otetaan kernaasti vastaan!
"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."

-Jarz-

Itse ostin aikoinaan tuollaisen ihan kotimaisen asiaa käsittelevän opuksen. Siinä on selitetty kaikki tarpeellinen DS-, planeetta-, kuu-, revontuli-, ym. kuvaamisesta. Välineistä käsitellään mm. Digijärkkärit Web-kamerat, CCD-kamerat, jalustat, polttovälin merkitys. Kuvien kalibroinnista (flätit, darkit, biasit) ja jälkikäsittelystä on juttua, sekä paljooon kuvia. Suosittelen.

http://www.ursa.fi/kirjakauppa/?TUOTE=175

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Lauri Kangas

Itse luin alkuvaiheessa läpi Robert Reevesin Introduction to Digital Astrophotography joka hankittiin yhdistyksemme kirjastoon. Kirja on tosi kattava ja mukana kaikki aspektit alkaen webbikameroiden käytöstä planeettakuvaukseen, paljon asiaa digijärkkärikuvauksesta ja ihan kunnon CCD-kuvaukseen asti. Sopii myös täysin alottelijoille ja kirjassa puhutaan pokkarillakin kuvaamisesta.

Vesa Kankare

Mulla on tässä ketjussa maitut kaikki kolme kirjaa. Vaikea nostaa oikeastaan mitään erityisemmin muiden yläpuolelle. Tuo Reevesin kirja käsittelee aihetta aika laajasti ottaen huomioon asioita myös itse kuvan ottamisen ympäriltä, kuten huurtumisen hallintaa ja hyttysten torjuntaa... :)

Voisin ehkä suositella noista kolmesta tuota Reevesin kirjaa "Indroduction to Digital Astrophotography".
Vesku
www.vkastronomy.com

Timpe

Mitenkäs tämä kirja liittyy otsikon aiheeseen (vai liittyykö olenkaan)?
   Wodaski, Croman: The Zone System for Astro Imaging. ISBN 0-9711237-5-6
Tuota on referoitu foorumissa toisaalla kehuvaan sävyyn, mutta mitä tuo opus pitää sisällään?
- Timo Inkinen

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 27.04.2009, 23:31:22
Mitenkäs tämä kirja liittyy otsikon aiheeseen (vai liittyykö olenkaan)?
   Wodaski, Croman: The Zone System for Astro Imaging. ISBN 0-9711237-5-6
Tuota on referoitu foorumissa toisaalla kehuvaan sävyyn, mutta mitä tuo opus pitää sisällään?
Pääosa kirjasta keskittyy kuvan käsittelyyn photoshopilla. Seassa on muutamia tipsejä itse kuvaamiseenkin, mutta painopiste on vahvasti kuvien jälkikäsittelyssä. Sinänsä ihan mainio opus, mutta mielestäni ylihinnoiteltu.
Vesku
www.vkastronomy.com

Timpe

#6
Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 28.04.2009, 06:35:20
Pääosa kirjasta keskittyy kuvan käsittelyyn photoshopilla. Seassa on muutamia tipsejä itse kuvaamiseenkin, mutta painopiste on vahvasti kuvien jälkikäsittelyssä. Sinänsä ihan mainio opus, mutta mielestäni ylihinnoiteltu.

Hyvä juttu, sillä juuri onnistunut jälkikäsittely tekee hyvästä kuvasta erinomaisen :cool:  Voisi olla hankinnan arvoinen teos...
Paitsi mistä tuollaisen saa käsiinsä, sillä Amazonkin väittää kirjan olevan "Out of Print"?

Edit: Täällä on jonkinlainen vertailu tuota Zonea vastaavista kirjoista. Photoshop Training Resources Roundup
- Timo Inkinen