9.2.2009 Tulipallo läntisellä taivaalla

Aloittaja jtbo, 09.02.2009, 23:52:10

« edellinen - seuraava »

jtbo

Jokin pitkällä vanalla varustettu tippui noin suunnassa 240 tänään 9.2.2009 klo 19:00, värisävyltään pyrstö oli kellertävä/vihertävä, Venuksen kokoa ja ihan venuksen vierestä tuli melkoisen suoraan alaspäin, sammui mielestäni ennen puurajaa.

Kirjoittelin Ursan lomakkeelle niin paljon tietoja kuin kykenin.

Sinällään tulipallo nimitys ehkä hämäävä tuossa, sillä se vana oli samaa kirkkaustasoa kärjen kanssa, enkä nyt varsinaista palloa siinä havainnut, mutta tuskin tuo muukaan voi olla, en nyt näistä niin hyvin ymmärrä  :undecided:


Kaizu

Järvenpäästä tuohon suuntaan katsonut kamera ei nähnyt muuta kuin lentokoneita ja Venuksen. Katseletko paljon pohjoisempaa? Lienee mennyt pohjoisen puolelta ohi minun kamerasektorista (220-270/0-30).

Kaizu
Kai Forssen

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 10.02.2009, 01:23:41
Järvenpäästä tuohon suuntaan katsonut kamera ei nähnyt muuta kuin lentokoneita ja Venuksen. Katseletko paljon pohjoisempaa? Lienee mennyt pohjoisen puolelta ohi minun kamerasektorista (220-270/0-30).

Kaizu

Onhan tämä sellaiset ~300km pohjoisempana, joten todennäköisestikkin on pohjoisenpuolelta ohi kamerasi sektorin.

J.Tuukkanen

Jari Tuukkanen

Timo Kantola

#4
Pieksämäeltä näky suunnassa 262, noin 350km etäisyydellä - kestoa 1.81sek
Timo Kantola

Esko Lyytinen

Liitän kuvan Helsingin Pukinmäestä katsottuna. Näkyi vielä neljänneessä kamerassa Turussa Johan Lindénillä.
Oheinen maakarttakuva on UFOO:lla tehty ground_map Johanin ja minun kameradatasta.
Sen tulonopeus oli noin 21 km/s ja smmui noin 62 kilometrissä eli liian korkealla meteoriitin pudottamiselle.

Esko