Nebulosity2 ja flatit

Aloittaja Vesa Kankare, 18.01.2009, 17:34:08

« edellinen - seuraava »

Vesa Kankare

Hei!

Onko täällä muita Nebulosity2 käyttäjiä. Huomasin erikoisen ongelman mun käsittelyrutiinissa, kun olen ihmetellyt miksei pölyjämät lähde oikein kuvista. Flatin kun kalibroi kaksi kertaa, niin kuvasta tulee tasainen ja ikäänkuin kalibrointi onnistuu näin. Voiko tämä olla oikeastaan mikään muu kuin bugi? Eikai flattiä pysty ottaan edes noin tarkasti vain puoliksi?
Vesku
www.vkastronomy.com

Lauri Kangas

Tuo meinannee että olet kuvannut neliöjuuriflättejä. ;) Mulla tuli vähän tenkkapoota juuri vastaavanlaisen jutun kanssa iriksellä, kun en ollut oikein perillä mistä kuvasta oli darkit ja biassit vähennetty ja mistä ei.

Päädyin siihen että unohdan kaikki biasseihin liittyvät ja muistan vähentää darkit ennen flätillä jakamista, silloin sain toimimaan.

Mahtaako olla mikään tuollainen kyseessä? Ongelmat flättien kanssa tällaisissa tapauksissa luulisi liittyvän nimenomaan että korjattavan kuvan / flätin "nollataso" on väärässä kohdassa, jolloin kalibrointi ei ole lineaarinen. Flätin skaalaushan (esim. puolikkaalla/kakkosella kertominen) ei vaikuta lopputulokseen mitenkään, kun sekoitetaan kerto ja jakolaskua.