Autoguideri-putket

Aloittaja J.Tuukkanen, 23.10.2006, 21:45:32

« edellinen - seuraava »

J.Tuukkanen

Onkos herrat kuvaajat koskaan miettineet/kokeilleet, mikä olisi autoguideri-putken optimi polttoväli/putkityyppi?
Itse olen harkinnut jopa kevyen ja valovoimaisen Newtonin käyttöä. Tuossa minun systeemissäni kuvausputken polttoväli tulee olemaan noin 800mm
ja autoguideri-kameran kennon koko 4,9mm x 3,7mm.
Jari Tuukkanen

Timo-Pekka Metsälä

En usko, että mitään optimityyppiä tai -polttoväliä on olemassa. Olennaista on "riittävä" polttoväli. Kuvausputken polttoväli, autoguideriohjelma ja -kamera määrittelevät, mikä on "riittävä". Yleisesti ajatellaan että ohjausputken polttoväli pitäisi olla puolet tai vähintään neljäsosa kuvausputken polttovälistä. Näin siis mikäli autoguideriohjelma osaa tehdä osapikselin kokoisia korjauksia (sub-pixel guiding) - jos ei osaa, niin silloin ohjausputken polttoväli tulisi olla samaa luokkaa kuin kuvausputkella. Mutta maailmalla on käytetty myös varsin lyhytpolttovälisiä ohjausputkia, esim. 1/10 kuvausputkesta.

Ohjausputkella olisi hyvä olla tarpeeksi iso objektiivi. Se nimittäin helpottaa ohjaustähden löytymistä silloin, kun ohjauskameran kenno on pieni (kuten usein on). Samasta syystä ohjauskameran tulisi olla herkkä. Kuvaamista helpottaa kummasti, kun ei tarvitse etsiä sopivaa ohjaustähteä ohjausputkea säätämällä. Jos ohjausputkessa on pieni polttoväli, niin silloin ohjaustähti löytyy helpommin kuin suuripolttovälisellä ohjausputkella.

Tärkein ohjausputken ominaisuus on kuitenkin tukeva kiinnitys. Silmin katsoen tukevalta näyttävä kiinnitys saattaakin taipua tai vääntyä hitaasti valotuksen aikana. Se taas aiheuttaa vääjäämättä nakin muotoisia tähtiä kuviin. Näin ollen kiinnityksessä ei pitäisi mitään jättää sattuman varaan, vaan hoitaa kiinnitys siten, että taatusti mitään vääntymistä ei tapahdu. Yksinkertaisin putkimalli kiinnityksen kannalta on pitkäpolttovälinen linssiputki, jonka saa tukevilla putkirenkailla helposti kiinni. Kevyissä newtoneissa voi itse putkessa tapahtua vääntymistä tai peilin liikkumista.


J.Tuukkanen

Kiitos Timo-Pekka hyvästä vastaukseta.Löysin aiheeseen liittyen oivan ratkaisun ohjaustähden etsintään, ns.epäkesko-etsin autoguider-kameralle, samalla sivustolla on
pdf piirustukset ohjainputken kiinnitys ratkaisusta.http://members.inode.at/wasshuber/equipment/equipment.htm
Jari Tuukkanen