Baader Kontinuum

Aloittaja artoni, 26.07.2006, 19:56:41

« edellinen - seuraava »

artoni

Hei! Onko Baader Kontinuum suodattimesta mitään hyötyä? Käyttöalueena on auringon granulaation ja pilkkujen havaitseminen visuaalisesti ja valokuvaamalla. Suodatinta käytetään AstroSolar -kalvon kanssa havaittaessa. Ajattelin kysyä kokemuksista ennen ostopäätöstä.

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: artoni - 26.07.2006, 19:56:41
Hei! Onko Baader Kontinuum suodattimesta mitään hyötyä? Käyttöalueena on auringon granulaation ja pilkkujen havaitseminen visuaalisesti ja valokuvaamalla. Suodatinta käytetään AstroSolar -kalvon kanssa havaittaessa. Ajattelin kysyä kokemuksista ennen ostopäätöstä.
Kontinuum on erityisesti akromaattisten linssiputkien kanssa hyvin tehokas valokuvauksessa. Kapeakaistaisena ei juurikaan kromaattinen aberraatio pääse pehmentämään kuvaa. Lisäksi sillä tuntuu selvästikin tulevan helpommin yksityiskohtia esiin sekä visuaalisesti, että kuvaamalla. Mikään ihmesuodin se ei kuitenkaan ole ja keltaiseen aurinkoon tottuneille vihreä pallo voi tuntua aluksi vähän "omituiselta"... :)

Mun saitillta löytyy joitakin Kontinuumin ja pikkulinssin (80f5) kanssa otettuja kuvia: http://www.vkastronomy.com/solar_index.html
Vesku
www.vkastronomy.com

artoni

Kiitos Vesku vastauksesta. Pitää vielä harkita josko sellasen suodattimen hankkis. Astrosolar suodin mulla jo onkin.

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: artoni - 03.08.2006, 21:07:05
Kiitos Vesku vastauksesta. Pitää vielä harkita josko sellasen suodattimen hankkis. Astrosolar suodin mulla jo onkin.
No prob! Kannattaa harkita, se ei kuitenkaan ole ihan halpa suodin ja tällä hetkellä aurinko on hieman "tylsä", kun minimi puskee päälle. Ajoittain kyllä näkyy kaikkea mukavaa varsinkin PST:llä.
Vesku
www.vkastronomy.com

zenith

Tämän kesän ajan olen käyttänyt Baaderin kontinuumia visuaali havannointiin ja mielestäni suodatin on kyllä hintansa arvoinen. Yksityiskohtia pystyy selvästi paremmin havannoimaan ja tekee siten havainnoinnin paljon mielenkiintoisemmaksi. Mielestäni Kontinuumia kannattaa käyttää vaihtaen suurennoksia "koko ajan". Kuten Vesku jo edellä mainitsi niin vihreä pallo tuntui alussa todella oudolta. Ensimmäisillä kerroilla en saanut suodattimesta oikein mitään irti koska keskittyminen jollain tavalla herpaantui vihreästä pallosta. Nyt en kyllä enää luopuisi ko. suodattimesta. Harmi tosin, että pallo on ollut aika eloton mutta odotellaan vitaliteettien voimistumista.
Celestron CPC800
Canon EOS 350D
Meteoriitteja ja tektiittejä

artoni

Ilmeisesti ei kuitenkaan Flareja erota. Niihin vissiin tarvitaan oikein oma aurinko-putki erikois-suodattimella. Näkyykö auringon granulaatiot paremmin?