Aikapalvelimet Suomessa

Aloittaja Pentti Karvinen, 14.01.2009, 21:24:11

« edellinen - seuraava »

Pentti Karvinen

Aikapalvelinten (NTP-palvelimet) käyttö on rutiinia tietoliikenteessä ja tekniikassa monissa paikoissa. Koti konelle en ollut kuitenkaan tullut laittaneeksi sitä käytöön kunnes nyt. Olin ajoittain pistänyt koneen kellon Suomen aika / Time in Finland palvelusta kohdilleen. Hiukan hämmästyin, kun ero oli 3 sekunttia verrattuna aikaan jonka tarjoaa MIKES - Mittatekniikan keskus. Eihän tuo pajolta kuulosta ja käytännössä en tee mitaan sellaista kotona, että ero olisi merkittävä. Silti on kätevää, että koneella ei enää tarvitse aikaa säätää. Lisätietoja asiasta kiinostuneille MIKES - Julkinen NTP-palvelu sivulta.

Mukava olisi varmaan, jos ainakin taivasta kuvailevat (esim. meteorikameralla) käyttäisivät. Tällä saa helpotusta esimerkiksi siihen, kun vertaa eripaikoista otettuja kuvia. Voi luottaa, että aikaleimat eivät heitä ja kohteet ovat (ajallisesti) samoja.
Pentti Karvinen / Rauma

Kaizu

Ei niitä meteoreja ole vielä niin tiuhaan tullut etteikö Suomen ajan tarkkuus olisi riittänyt eli ei ole päässeet meteorit sekaantumaan. Oman koneen kellon olen säätänyt UT aikaan eli kaksi tuntia jälkeen Suomen normaaliajasta. Olen huomannut että koneen kello pysyy hyvin ajassa kun kone on koko ajan päällä. Sen sijaan kun kello jää pariston varaan, alkaa eroakin tulla.
Ihmisten tekemien visuaalihavaintojen ajoitus vaihtelee niin että tarkimmat ovat muutaman minuutin sisällä mutta useimmissa tunti on sopiva yksikkö. Suurin osa havainnoista tehdään yöllä ja kaikki eivät muista mihin aikaan vuorokausi vaihtuu, Tästä aiheutuu päivämäärävirheitä.

Kaizu
Kai Forssen

J.Tuukkanen

Minun meteori kameran koneen kello päivittyy 15min välein ilmaisella Dimension4 ohjelmalla, kovasti hyvin pysyy kellot oikeassa ajassa http://www.thinkman.com/dimension4/
Jari Tuukkanen

jaava

LainaaDimension4 ohjelmalla

Samaa ohjelmaa minäkin käytän. Olen asettanut sen käynnistymään kun konekin starttaa, tekemään ajan synkronoinnin ja poistuvan tämän jälkeen ajosta.

Viime kevään otin aikamerkit Kuopiosta jonka jälkeen siirryin käyttämään Soneran (mun ISP) aikapalvelinta. Ei ollut havaittavaa muutosta noissa korjauksissa.

Ohessa historiatiedot tehdyistä korjauksista:
(pystyakseli on korjaus sekuntia)
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Vesa Kankare

Windowsissa on omakin NTP clientti, joka löytyy klikkaamalla systemtrayn kelloa. Siellä välilehdellä Internet-aika voi asettaa kellon kohdalleen. Yksi ehkä parhaimmista vaihtoehdoista on asentaa windowsiin ntpd pyörimään palveluna. Yksinkertainen ja kevyt, eikä kuluta resursseja. Osaa kaikki aidon NTP serverin kikat, eli oppii kellon driftit yms. Voi laittaa synkkaamaan useammasta julkisesta aikapalvelimesta. http://en.wikipedia.org/wiki/Ntpd
Vesku
www.vkastronomy.com

jaava

Ajelen pöytäkoneessani NT 2000 Pro Windowssia. Ei ole siinä tullut vastaan tuota  ntp-softaa.

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Vesa Kankare

Se tuntuu puuttuvan joistan versioista. Mun työkoneessa (XP) ei ole myöskään sitä, ilmeisesti sen takia, että aika tulee domainista.
Vesku
www.vkastronomy.com