Saturnus tammikuussa 2009

Aloittaja -Jarz-, 12.01.2009, 03:50:00

« edellinen - seuraava »

-Jarz-

Tulipa sen verran pitkään kuvattua kuuvideoita 9.-10. välisenä yönä, jotta Saturnuskin ehti tulla näkyville. Pitihän siihen sitten kokeilla uutta Qhy5 kameraa ja katsoa miten tuo soveltuu planeettakuvauksiin.

Saturnus 10.1.2009. Korkeutta 30 astetta ja sijainti kaakosssa.

Kaukoputki 8" SC + 2xbarlow. Kamera Qhy5 + IR/UV-cut.

Kuva pinottu registaxilla AVI-videosta (1024x768). Parhaat framet valittu käsin heti aluksi ja pinoamisvaiheessa vielä niistä valittu parhaimmat. Olisi voinut vielä käyttää punasuodinta sillä tuon sinisenvalon aallonpituus aiheutti saturnuksen alaosaan tuollaisen "hunnun". Toisaalta se olisi pudottanut kuvan kirkkautta ja samalla olisi valotusaikaa joutunut ehkä pidentämään.

JM

Edit: Päivämäärä 11.1 -> 10.1 ja kuvan otsikkoteksti.
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: -Jarz- - 12.01.2009, 03:50:00
Olisi voinut vielä käyttää punasuodinta sillä tuon sinisenvalon aallonpituus aiheutti saturnuksen alaosaan tuollaisen "hunnun". Toisaalta se olisi pudottanut kuvan kirkkautta ja samalla olisi valotusaikaa joutunut ehkä pidentämään.
JM

Toisaalta seeing on yleensä huomattavasti (no ainakin vähän ,tai edes pikkasen) parempi punaisella alueella.
Tässä 10.1 klo 02:22
Timo Kantola

einari

Kuvasin Saturnusta eka kerran tänä vuonna 17.1 (tai no edellisenä yönä myös mutta oli silloin sen verran matalalla ja kehno keli että aivan kuin olisi kuvannut veden läpi).
Ei nytkään mikään häävi keli (yläpilveä/utua) joten kuvattu polttotasolta.
Ir Pro-suodin tuntui olevan tiellä joten jätin senkin pois.

Info: C8, Atik 1HS, 240/1000 (kuva kasvatettu 1.5X Registaxilla)



TheSky:n mukaan Enceladus olisi mennyt Saturnuksen päältä tuona aamuna mutta noissa olosuhteissa en uskonut että olisi saanut sen ikuistettua.
___
Tapio

Regulus

Silmähavaintoja olen tehnyt syksystä asti. Ensimmäiset tämän talven kuvat otin viikko sitten ja tulokset olivat tosi surkeita. Nyt, kun katselin näitä otoksia, sanoin itsekseni ekan kuvan kohdalla "Uuuuiiii". Tokalla "Waaauuuu". Kolmannella "Tsiisus".

Komeita kuvia pojat. Ilmeisesti napattu aamutuimaan. Itse en jaksa valvoa niin kauan että kohde ehtisi kulkea etelään. Siksi varmaan otokset ovat hiukka surkeita.

-Jarz-

Tässä vielä 10 tammikuuta otettua Saturnus materiaalia. Testasin QHY5:den pitempiä valotusaikoja ja 2x2 binning vaikutusta kuviin.

Saturnus ja sen kuita 10.1.2009.

CPC 800 + 2xbarlow, kamera QHY5, 2x2 binning moodi, 11 kuvaa pinottu.
Valotuasajat hukassa, kun ne ei tallentunut BMP kuviin mukaan.


JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Lauri Kangas

Pistetään nyt tammikuun threadiin vielä nämä, vaikka ovatkin nippa nappa helmikuun puolella. 3.2. heti puolenyön jälkeen. Kuut tuli 5s valotuksilla ja yhdistelemällä vähän eri gaineja. Jarz: QGVideossako binnasit? Mitenkäs olen onnistunut missaamaan tuollaisen ominaisuuden. Mistä se löytyy?






-Jarz-

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 05.02.2009, 13:35:16
Jarz: QGVideossako binnasit? Mitenkäs olen onnistunut missaamaan tuollaisen ominaisuuden. Mistä se löytyy?

Mulla on nyt kamera eripaikassa kuin kannettava kone mihin olen tuon ohjelman asentanut, joten en pysty (QGVideo ei käynnisty ilman kameraa) nyt katsomaan mikä sen menuvalinnan nimi oli, mutta siinä samassa on myös "Color camera", "Turbo gain booster" ja "Noise reduction" valinnat mm. tai mitä ne nyt olikaan  :rolleyes:. Ohjelman versio QGVideo Beta v3.4.1.

Otin myöskin samana päivänä videota Saturnuksesta kuin sinäkin ja käytin tällä kertaa tuota kohinan vaimennusasetusta ja se toimi yllättävän hyvin. Ajattelin, että se hukkaa informaatiota Saturnuksesta, mutta planeetan pinnalla ei nyt hirveästi mitään yksityiskohtia ole muutenkaan joten ei väliä. Nuo pinnan eri sävyiset vyöhykkeet kuitenkin tulevat esiin edelleen. Avasin uuden topicin nyt kuitenkin  :azn:.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+