5mm vai 3,5mm Baader Hyperion

Aloittaja MLa, 05.01.2009, 17:39:13

« edellinen - seuraava »

MLa

Morjens

Olen ajatellut hankkia Baaderin Hyperion 5mm tai 3,5mm okulaarin jotta saisin suuria suurennuksia ilman Barlow-linssiä. Okulaari tulee 250mm/1200mm Newtoniin. 5mm antaisi maltillisen 240X ja 3,5mm huikeat 342X. Onkohan jälkimmäinen turhan järeä suurennus käsin veivattavaan Dobsoniin?

MLa

xpro

#1
omistin aikoinaan 5mm ja 3.5mm baaderin, mutta 3.5mm ei koskaan näyttänyt sitä hyvää kuvaa ja oli tietenki liika putkelle, 342x suurennos on ehkä liikaa mutta ainahan niitä kuule jotka ovat vetäneet 500x!. Ja yleensä sää sallii noin 200x suurennoksen...

jos haluat 3.5mm okulaarin niin kannattaa ostaa esim plössl tyyppisen tai joku vastaava, missä olis niin vähän lasia kuin mahdollista.
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Pekka Moisio

Mielestäni rajoittavin tekijä on seeing eli ilmakehän väreily, joka hirveän usein ei anna käyttää isoja suurennuksia.

Itselläni on samankokoinen Sky-Watcher ja siinä olen mennyt 500x paremmalle puolelle välillä ihan hyvällä menestyksellä. Tällöin putken laakeripinnat tulevat vastaan liikuttelun osalta ja tulevat ne itseasiassa vastaan jo tuossa 342x suurennuksessa, jos putkesi on sama kuin minulla ja siinä on tehtaan laakeroinnit.

Tietyt kohteet kuten planetaariset sumut, monet galaksit ja tuplatähdet toimivat hyvin isolla suurennuksella joten jos niitä havainnoi niin isompi suurennus voisi olla hyvä.

Minkälaisia ovat muut okulaarisi polttoväleiltään? Ei kannata jättää isoa aukkoa suurennuksiin vain sen takia että saa kerran vuodessa katsoa sillä isoimmalla.

Tane

 Tuon kokoisella Dobsonilla olen käyttänyt Baader Hyperion 8millistä okulaaria kun tarvitsee vähän isompaa suurennusta.Se laaja näkökenttä on siinä eduksi.Jos sää sallii laitan kaksituumaisen 2xBarlovin ja suurennusta onkin jo kolmesataa.
Celestron C14,

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Jani.W - 05.01.2009, 18:06:08
jos haluat 3.5mm okulaarin niin kannattaa ostaa esim plössl tyyppisen tai joku vastaava, missä olis niin vähän lasia kuin mahdollista!

En pystyisi suosittelemaan hyvällä omalla tunnolla kenellekään alle 12 mm:n plössl okulaaria. Sen verran v-mäisiä kapistuksia, että kannattaa pysyä kaukana ja hankkia kunnon vehkeet. Lyhyissä plössleissä on älyttömän pieni katseluaukko ja suurimmassa osassa saa okulaarin työntää silmään kiinni että näkee edes jotain. Ei kovinkaan kätevää työntää metallista okulaaria silmään kovilla pakkasilla. 

Itselläni on mm. 5 millinen Hyperion ja olen ollut siihen varsin tyytyväinen. Toimii hyvin itsekseen ja Barlowin kanssa sekä siihen on helppo katsoa, kuvakin on suht terävä. Sitä voin suositella.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

xpro

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 05.01.2009, 21:04:40
En pystyisi suosittelemaan hyvällä omalla tunnolla kenellekään alle 12 mm:n plössl okulaaria. Sen verran v-mäisiä kapistuksia, että kannattaa pysyä kaukana ja hankkia kunnon vehkeet. Lyhyissä plössleissä on älyttömän pieni katseluaukko ja suurimmassa osassa saa okulaarin työntää silmään kiinni että näkee edes jotain. Ei kovinkaan kätevää työntää metallista okulaaria silmään kovilla pakkasilla. 

Itselläni on mm. 5 millinen Hyperion ja olen ollut siihen varsin tyytyväinen. Toimii hyvin itsekseen ja Barlowin kanssa sekä siihen on helppo katsoa, kuvakin on suht terävä. Sitä voin suositella.

5mm Baaderia kyllä voin suositella mutta en 3.5mm! hyvä että kerroit plössl okulaarin ominaisuudesta, koska itselläni ei ole kokemusta vastaavista plösseistä, paitsi Syntan 10mm joka tuli eka kaukoputken mukana! Okulaarin kannattaa satsata esim. Televue, Baader.

TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

MLa

Terve

Kiitän hyvistä mielipiteistä.
Luullakseni kallistun niiden pohjalta 5 millisen suuntaan. Jos haluan todella suurta suurennusta, kaivan barlow-linssin esiin. Minulla on jo 8mm Hyperion ja sen kanssa havainnointi on ollut erittäin miellyttävää; suuri kuvakenttä eikä isommin komaa tms.
Tarkennuslaite ei tällä hetkellä vastaa em okulaarien tasoa vaan on normaali kiinalainen ensiasennus värkki, joka nuokkuu ja notkuu aivan liikaa raskaiden okulaarien painosta tai esim. kuvaamista ajatellen. Onko jostain Suomesta saatavissa Crayford-tyyppistä kelkkaa vai pitääkö tilata esim. Telescop Servisestä?

MLa

Munkki

Ei nyt sentään lytätä plosseleita kokonaan. Minulla on Tele Vuen 8mm Plossl ja se on varmaan kaikkein laadukkain kikkula mikä minulla okulaari pakissa on. Se päihittää minun mielestäni kyllä Baaderin Orthotkin. Toisaalta kokemukseni halvemmista plosseleista (tai super plosseleista) eivät ole kovin hyviä. Itselläni on myös 7mm ja 5mm TS-Planetary okulaarit joissa 60 asteen näennäinen näkökenttä. Ne on myös pahuksen hyviä ja näkökenttä paljon plosseleita parempi. Ja silmääkään ei tarvii tunkea okulaariin ihan kiinni. Ovat käsittääkseni TMB designia ja maailmalla yleisesti erittäin hyviksi kehuttuja.
Mikko Salokannel

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Munkki - 06.01.2009, 13:09:11
Minulla on Tele Vuen 8mm Plossl ja se on varmaan kaikkein laadukkain kikkula mikä minulla okulaari pakissa on.

Omasta salkusta löytyy Televuen 7,4 mm plössl ja kuva on siinäkin hyvä, käyttömukavuus on vain kaukana esim. Hyperionista. Kyllä Televue pesee kirkkaasti esim. Celestronin 7,5 mm plösslin, joka myös löytyy samasta pakista (tosin näitä en ole käyttänyt aktiivisesti enää vuosikausiin).
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

xpro

#9
Jos olet "silmälasi jäbä" kuten minä, niin Baader on kaikkein paras. Muistaakseni ei ollut mitään ongelmia nähdä tuo koko 68 näkökenttä, 13mm Ethos + silmälasit niin ei ihan hyödy tuo 100 asteen näkökenttä.

Näitä voi myös suositella silmälasitiiraajille, toki hintaa on sitten jo parin baaderin verran.

http://www.astronomics.com/main/Pentax_XW_Eyepieces.asp/catalog_name/Astronomics/category_name/FA6A6RK4CQPH9H1PHM67WTNRQ0/Page/1
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

spuge

Kannattaa ostaa sen 5 mm hyperionin kaveriksi Baaderin hyperion finetuning 14 ja 28 renkaat. Ne voi laittaa siihen okulaariin väliin siten, että se edessä oleva barlow osa siirtyy kauemmaksi. Näin 5 mm okulaarista saa noilla renkailla myös 4 mm; 3,2 mm ja 2,6 mm okulaarit. Samoin tuosta 8 mm hyperionistasi saa 6 mm, 5 mm ja 4,3 mm. Eli kannattaa oikeestaan miettiä jos pärjäisitkin pelkillä finetuning renkailla..?

Nuo renkaat maksaa about 10 euroa kappale.

WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700